בשבת הקרובה: נבואת פרשת פרה "וזרקתי עליכם מים טהורים"
פרשת פרה (צילום: David Cohen 156/shutterstock)

יהדות

בשבת הקרובה: נבואת פרשת פרה "וזרקתי עליכם מים טהורים"

בשבת הקרובה נקרא בנוסף פרשת פרה. מה הטעם לקריאתה דווקא עכשיו?
הרב נתנאל חיים שרון
הוספת תגובה
בשבת הקרובה: נבואת פרשת פרה "וזרקתי עליכם מים טהורים"
פרשת פרה (צילום: David Cohen 156/shutterstock)
אא

בשבת שקודם פרשת החודש (שנקרא בשבת הבאה) קוראים פרשת פרה אדומה, שכן היתה שריפתה במדבר סמוך לניסן, כדי להזות בה את ישראל באפר החטאת מיד אחרי הקמת המשכן, כדי שיהיו טהורים ויוכלו לעשות הפסח בזמנו. מטרת קריאתה, היא להתפלל לפני השי"ת שגם עלינו יזרוק מים טהורים במהרה. (משנ"ב תרפה, א)


דעת השו"ע (קמו, ב) שקריאה זו היא מן התורה. גם החיוב לקראה במנין עשרה הוא מן התורה. אולם בניגוד לפרשת זכור, נשים אינן נוהגות לשמוע פרשת פרה (שו"ת ציץ אליעזר ח"י סו"ס כח). מאידך, במשנה ברורה (תרפה, טו) כתב: "והרבה אחרונים כתבו שפרשה זו אינה מדאורייתא".


מוציאים שני ספרי תורה, באחד קוראים שבעה קרואים בפרשת השבוע "כי תשא", ובשני קוראים מפטיר פרשת פרה, מתחילת פרשת חוקת (במדבר יט, א) עד (פסוק יז) "תטמאו עד הערב", לפי ששם נתבארו כל דיני פרה אדומה.


מפטירים ביחזקאל (פרק לו, פס' טז – לו, -לח) "ויהי דבר ה' בן אדם" עד "אשר דיברתי ועשיתי". הטעם בהפטרה זו, לפי שבנבואה זו נאמר (פסוק כה): "וזרקתי עליכם מים טהורים". וכתב בספר ערוך השולחן (תרפה, ו) "לפי שהנביא הוכיחם על טומאתם, לכן קבועה לפרשת פרה שמטהרת את הטמאים".


סיום ההפטרה: הספרדים מסיימים בפסוק ל"ו "אני ה' דברתי ועשיתי" ,לפי שעד פסוק זה יש כ"א פסוקים, שהוא מספר הפסוקים שצריך לקרוא לכתחילה בהפטרה (כמבואר בטושו"ע רפד א).
אולם בני אשכנז ממשיכים עוד ב' פסוקים עד (פסוק לח) "וידעו כי אני ה'" לפי שהוא סוף העניין שם (ערוה"ש שם).

 

להמשך קריאה
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו
שידור חי