סגולות לשבת
הגאון הקדוש ה'אוהב ישראל' מאפטא, מביא את סגולת הכנת חלה בצורת מפתח בשבת שאחרי חג הפסח.
בספר 'אמרי פנחס' (אות רחצ) כתב שיש בדבר שני טעמים:
הראשון, כי בפסח הוא הזמן שמתחילים לספור ספירת העומר, וידוע כי מזמן הקרבת העומר ואילך הפסיקו לאכול מן המן והיו זקוקים לפרנסה. חלת המפתח מרמזת על פתיחת שערי פרנסה: "טעם אחד על פי פשוטו, כי הנה בעת הזאת כשאכלו ישראל מן המן, מהקרבת העומר ואילך לא אכלו עוד מן המן... ומאז התחילו לאכול מתבואת הארץ, והיו ישראל צריכין לפרנסה, כי עד עתה היה להן המן.
וזאת ידוע שלכל דבר יש שער כמו שאנו מתפללים שיפתח לנו השי"ת שערי פרנסה, ומזה נשתרבב המנהג להיות עושין צורת מפתח על החלות לרמז שיפתח לנו השי"ת שערי פרנסה".
הטעם שני, כי בפסח כל השערים היו פתוחים ועתה עלינו לפותחם מחדש: "דכתיב פתחי לי אחותי רעיתי, ואמרו חז"ל פתחו לי פתח כחודו של מחט ואני אפתח לכם פתח כפתחו של אולם, ובפסח היו כל השערים ומוחין עילאין פתוחין (בפסח היו כל השערים פתוחים) ואח"כ ננעלו וצריכין אנו לפותחן, ולכן מנקבין הלחמים בשבת זו במפתחות, לרמז בזה שאנו פותחים מעט ע"י מצות שבת, וה' הטוב יפתח לנו את אוצרו הטוב שחקים ממעל, ודלתי שמים יפתח, וכאשר נתן לאבותינו המן בחדש אייר שמברכין בשבת זו, והוא סגולה לכמה השפעות טובות".
אופן עשיית המפתח: ניתן לקלוע את החלה עצמה בצורת מפתח. למתקשים/ות בדבר, חשוב לדעת שבחסידות באבוב נוהגים לאפות חלה רגילה, שעליה מטביעים צורת מפתח. כמו כן, יש הנוהגים להטמין מפתח בתוך החלה.