יהדות
בשר בין השינים
טעה בדבר
נכתב ועובד מתוך קובץ 'דיני בשר בחלב' שיצא לאור בערב חג השבועות אשתקד, ע"י כותב השורות.
בין ישראל לעמים (שם, הערה 29). כיון שטעם בשר אין בפיו לאחר שש שעות, ולדעת הרמב"ם לאחר שש שעות נתעכל הבשר במקומו. ומה דאיתא בגמ' (קד:) בשר שבין השינים מהו, ביאר רש"י בזה"ל: מי חשיב בשר שלא לאכול גבינה עמו עד שיטלנו. עכ"ל. משמע דהשאלה היתה מהו לאכול 'עימו' ולא לאכול 'אחריו'. וכ"נ למעשה בשו"ת מעין גנים (שם).
עיין בהליכות עולם (ח"ז עמ' לח) דלא דמי למש"כ מרן באו"ח סי' קצו שאם אכל דבר איסור, אע"פ שאינו אסור אלא מדרבנן, אינו מברך עליו לא בתחילה ולא בסוף, ע"ש. וא"כ מה תועלת יש אם יטעם חלב אחר בשר, הא אכתי לא מהני דבר זה לברכתו שבירך, הואיל ואוכל איסור הוא. י"ל דשאני הכא שהאוכל מצד עצמו מותר, ורק השעה גורמת לו להאסר, והואיל ואין האיסור אלא מדרבנן, הו"ל תרתי לטיבותא, דלא חשיב איסור חפצא אלא איסור גברא, כיעו"ש.
ועיין בכף החיים או"ח סי' רו אות מב.
בדעת קדושים כתב בכה"ג דשגג, גומר סעודתו וא"צ להפסיק, ואין צריך כפרה על שגגתו, כי אין בכך סגנון אכילת איסור רק גדר. ע"כ. והביאו הכה"ח (ח) בשתיקה. ותמה עליו בהליכו"ע (שם) דמאחר ולדעת הרמב"ם והשו"ע מן הדין הוא שצריך להמתין שש שעות, הדר דינא שצריך להפסיק מיד, וגם צריך כפרה על שגגתו. ועוד, שסותר בכך דבריו דלעיל (אות ו), שבקושי היקל לטעום מעט גבינה כשטעה ובירך עליה תוך ו' שעות מפני חומר ברכה לבטלה, וגם זה בצירוף כמה סניפי קולא.
כיון שאין המאכל עצמו איסור, אלא הרחקה עשו בין בשר לחלב, בכה"ג דינו כאוכל בשוגג בתענית ציבור או לפני קידוש והבדלה, שמברך לאחריו ברכה אחרונה.