מעכבת את הגאולה: עצות על שמירת הלשון
(צילום: By STUDIO GRAND WEB/shutterstock)

סידור תפילה

מעכבת את הגאולה: עצות על שמירת הלשון

שמירת הלשון הינה חשובה ביותר, והיא עשויה להביא את הגאולה. יותר מכל דבר אחר - אפילו יותר מחזרה בתשובה של אדם שאינו שומר תורה ומצוות.
אריה ניסן
הוספת תגובה
מעכבת את הגאולה: עצות על שמירת הלשון
(צילום: By STUDIO GRAND WEB/shutterstock)
אא

ידוע מצדיקים שאמרו (מובא בספר "שפע חיים" עמ' קנ"ב) שעיקר סיבת עיכוב הגאולה ואורך הגלות המרה היא לא בגלל אנשים שהם רחוקים מתורה ומצוות, אלא מפני אלו ששומרים תורה ומצוות שלא שומרים כראוי ולכן עלינו לבדוק את הבית לפני ולפנים, לחפש ולגרר היטיב היכן החורים והסדקים (צניעות, רדיפת חומריות, לשון הרע). שמשם, נושבים רוחות הרעות, הגורמות לנו הניסיונות והצרות של דורינו, והמעכבות את הגאולה.

מוטב לרדת באמצע הדרך ולא לשמוע לשון הרע פעם נסע החפץ חיים בעגלה עם סוחרי בהמות וסוסים. בכל הדרך שוחחו הסוחרים על שוורים, פרות, סוסים וכדו'. ר' ישראל מאיר ישב שקוע במחשבותיו ולא שם לבו לשיחותיהם. פתאום העלה אחר האנשים שיחה על סוחרים אחרים והתחיל ללעוג עליהם. ר' ישראל מאיר כאילו הקיץ משנתו, והעיר להם בנחת: "אחים! עד כה עסקתם בשיחה נאה על הסוסים והשוורים הנוגעת לפרנסתכם, אבל למה עברתם לשוחח בעסקי הבריות? הרי יש בזה עבירות חמורות של לשון הרע ורכילות". שכניו בעגלה, שהיו אנשים פשוטים, חשבו אותו להלך או ל"משולח" והגיבו בדברי לעג ובוז על אשר הוא מתערב בענייניהם ומטיף להם דברי תוכחה. ר' ישראל מאיר לא השיב לגידופיהם והיה נראה כאילו הוא נהנה מכך כיוון  שהם הפסיקו בינתיים את שיחותיהם בעניני לשון הרע.

לאחר שגמרו ללעוג לו, הם המשיכו לספר על חבריהם. החפץ חיים העיר להם שוב והתחנן לפניהם שידברו על סוסיהם ופרותיהם ולא על חבריהם. כשלא הועילו דבריו הוא ביקש מהעגלון שיוריד אותו מהעגלה. מוטב לו להשאר באמצע הדרך מלשבת בחבורת לצים ולהקשיב לדברי לשון הרע ורכילות. (המאורות הגדולים)ערכו של הדיבור וחשיבותו בספר "חפץ חיים על התורה" מובא משל שהחפץ חיים היה רגיל לאומרו, כדי להמחיש ער כמה גדול החיוב לשמור אפילו דיבור אחר היוצא מפיו של האדם: אדם נכנס לבית חרושת גדול ומצא שם מאתיים ארבעים ושמונה מכונות העומדות בתוך אולם ענק אחר.

כאשר היטיב האיש להתבונן ראה שמכונה ולמבקרים לגשת אליה אלא על פי רשיון מיוחד. לאחר ששאל האורח לפשר הדבר, הוסבר לו כי למכונה זו תפקיר מיוחד: היא מפעילה את כל שאר המכונות. אם תארע בה תקלה, ואפילו הקטנה ביותר, תופרע מלאכת כל שאר המכונות ובית החרושת יושבת ממלאכתו. מאתיים ארבעים ושמונה המכונות הינן משל לרמ"ח מצוות עשה שהוזהרנו בהן. וה"מכונה" שעליה יש לשמור ביותר, היא כח הדיבור שהוטבע באדם. מוות וחיים י ביר הלשון, ועל כן צריך האיש החפץ חיים לשמור לשונו מרע. זוהי איפוא המתנה הגדולה ביותר שנתן הבורא לאדם וחובתו היא להשגיח עליה כעל בבת עינו ולשמור היטב פתחי פיו.

מדוע חשוב כל כך ללמוד הלכות לשון הרע? יש השואלים עצמם, מדוע עלי לעמול כל כך בלימוד הלכות לשון הרע, הלא די לי כי אחזיק במידת השתיקה ומובטח אני שלא אדבר דברים רעים?  שאלה זו בטעות יסודה. במקרים רבים חייב אדם לספר את הידוע לו, אולם בגלל אי ידיעת ההלכה  הוא עלול בקלות לעבור את תחום המותר ולחטוא באיסור לשון הרע. רק מי שבקי בהלכות הללו יכול לדעת תמיד מה מותר לו לדבר ומה אסור.

מובא בשם מרן הגרי"ז מבריסק זצ"ל (חי' הגרי"ז החדשות עה"ת הוצאת מישור עמוד ז') וז"ל כתוב ביונה פרק א' פסוק י"ב"שאוני והטילוני אל הים וישתוק הים מעליכם, כי יודע אני כי בשלי הסער הגדול הזה עליכם". הנה יונה הנביא היה נוסע באניה עם עובדי עבודה זרה- כדכתיב קודם "ויזעקו איש אל אלוהיו אפילו הכא לא תלה העונש בהם אלא תלה הדבר בו בעצמו עכ"ד הגרי"ז. כמו"כ עלינו ללמוד מדברי יונה הנביא במצבינו היום לתלות הצרות והניסיונות העוברות עלינו בגלל עצמנו ומעשינו, ולא לתלות במעשיהם של אחרים.

מתוך כרוז עליו חתומים רבנים מכל החוגים: אחים יקרים! המציאות קובעת שאין בדורנו מנוס ומפלט להינצל מאסורי לשון הרע ורכילות ללא לימוד ספרי שמירת הלשון המכילים דיני לשון הרע הלכה למעשה, ודברים מוסריים בוערים כלפידים היוצאים מלב טהור. על כן: כל אחד יראה לקבוע לו זמן ללמוד ספרי החפץ חיים- שמירת לשון הם ביחידות הן בשיעורים. ובכלל זה גם תלמידי חכמים ובני תורה, שלא לומדים הלכות אלו יכשלו בוודאי! הגע בעצמך: מי שלא למד הלכות טריפות ובשאר חלקי התורה הוא חריף ובקי, הייתכן שידע איך לנהוג למעשה בענייני טריפות!? ובפרט שדיני לשון הרע הם למעשה מידי יום ומידי שעה!

להמשך קריאה
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו
שידור חי