לקראת שבת
לפני כעשור הוזמנתי לפאנל בחולון בשישי תרבות, לצידי ישבו איש אקדמיה, עיתונאי, אמן יוצר,
ואני על תקן רב המיצג יהדות, באותו זמן היו בחירות לרבנות חולון, ונשאלתי על ידי אחת מהמשתתפות, מדוע אין לי הזכות והיכולת להגיש מועמדות לרבה הראשית של חולון, (נזכרתי בזה השבוע כאשר היועץ המשפטי הודיע לרבנות הראשית, שנשים יכולות לגשת למבחני הרבנות לקבל כושר רב עיר).
שאלתי אותה מה עיסוקך מה הרקורד שלך, שאת חושקת בתפקיד רבה הראשית של חולון,
אמרה שזה עתה השתחררה, משירות צבאי לאחר 25 שנות שירות בצה”ל ובתפקיד סרן,
שאלתי! 60 שנה מקום המדינה למה אין רמטכלי”ת, 60 שנה מאז קום המדינה למה אין נשיאה.
סיפרתי שאני זוכר כנער צעיר ראשת ממשלה אחת, חזקה עוצמתית מאוד, אבל מיד לאחר מלחמת יום הכיפורים יצאו כל אנשי התקשורת הנאורים, בהתקפה חסרת רסן נגדה, והבליטו על כל צעד ושעל, את העובדה שחולשתה בניהול המלחמה היתה בגין העובדה שהיא אשה, ומרוב עוגמת נפש ושפיכות הדמים שעשו לה נפטרה מצער.
זה ממש לא תשובה וסיבה, למה אשה לא נבחרת לרב ראשי, אבל זה על פי מה שאמרו חז”ל: “טול קורה מבין עיניך”, האשה-ביהדות. במעמד הר סיני התורה כותבת “כה תאמר לבית יעקב וכה תגיד לבני ישראל” הקב”ה, במעמד הנצחי. הכי משמעותי שיש לאורך כל הדורות, פונה תחילה לנשים, בית יעקב אלו הנשים, ואחר כך לבני ישראל, אלו האנשים.
בכל בוקר אנו אומרים “שמע בני מוסר אביך, ואל תיטוש תורת אמך”, האמא זה תורה, ההגדרה היותר עוצמתית, לעומת מוסר אביך, האשה מוגדרת בחז”ל כעקרת הבית, עיקרו של בית.
ראב”ד של העדה החרדית, מרן רבי משה שטרנבוך מביא בספרו “דע מה שתשיב”, בעל צריך להתיחס לאשתו בהוקרה, שהרי היא השולטת בפועל, בכל עיניני הבית, לאמא, כותב מרן יש יותר השפעה על נפשו של הילד, אשה טבעה רך, ולהן סבלנות רבה יותר, ולכן הילד, נוטה לרחוש יותר אהבה לאם מאשר לאב.
לומר שהתורה מפלה את האשה היא טעות חמורה, התורה פוטרת את האשה ממצות מסוימות, כדי שתהיה יותר פנויה לתפקידה המיוחד, מה שהאיש מברך שלא עשני אשה, אינו מפני אפלייה של האשה ביהדות, אלא מפני שהוא חייב במצוות עשה רבות יותר מהאשה.
תפקידה של האשה אינו נופל בחשיבותו מתפקיד הבעל, ביסוס הבית אינו תפקיד זוטר כלל, וזה רק בידי האשה, האמא היהודיה המסורה, כך קובע הלכתית ראש אב בית הדין של העדה החרדית שליט”א.
פרשת השבוע, “בני ראובן חנוך משפחת החנוכי, לפלוא משפחת הפלאי”, רש”י מביא מדוע נוספו בשמותיהם ה’ בתחילה, י‘ בסופה, לומר לך שהקב”ה מעיד שהמצרים לא הצליחו לטמאות את אמותינו במצרים, “שבטי י-ה עדות לישראל” י’, ה‘ זה העדות של הקב”ה על כשרותם וקדושתם וטוהרם של בנות ישראל, אצל שבט אשר כתוב לימנה משפחת הימנה, רש”י מבאר, היות ובימנה יש י’, ה‘, לא היה צריך להוסיף כלום.
שואל האלשיך הקדוש, אז למה כתוב בכל זאת לימנה משפחת הימנה, הוסיף ה’ בתחילה,
ובכלל תמיד ה’ בתחילה, י’ בסוף, מדוע?
מבאר האלשיך איש מיצג את י‘, אשה מיצגת את ה’, הנותר זה אש, השכינה אצל האיש, מתבטאה באות י‘, השכינה אצל האשה מתבטאה באות ה’, התורה הקדימה את השכינה שבאשה, לשכינה שבאיש, לומר לך שהאישה חשובה טהורה יותר מהאיש. ולכן אפילו בימנה שיש י‘, הוסיפו הימנה, להדגיש את ה’ תחילה. האשה קודמת לאיש.
בהמשך הפרשה בנות צלפחד “ואלה שמות בנותיו מחלה, נעה, חגלה, מלכה, תרצה”,
מונה את שמותיהן שצדיקות וחשובות היו. להודיע את שבחן ושכרן
“ויאמר ה’ אל משה לאמור, כן בנות צלפחד דוברות, נתון תתן להם אחוזת נחלה”, אמר הקב”ה פרשה זו כתובה לפני במרום, וראו וידעו בנות צלפחד, מה שלא ראה וידע משה.
הרב מנחם וייס - מעמד האישה ביהדות. צפו