לקראת שבת
יסוד הבריאה
כולנו מכירים את המושג "ירידה תכלית העליה" המוזכר פעמים רבות בספרים הקדושים, שפירושו הפשוט הוא שלכל ירידה ישנה תכלית מסוימת, ובעקבותיה מגיעה העליה, וכך חוזר חלילה. אך בכדי להבין היטב את הענין הזה, ננסה ב"ה לגעת בשורש הענין, וממנו להקיש וללמוד לחיי היום יום שלנו. את המושג "ירידה תכלית העליה" פגשנו לראשונה בעת בריאת העולם, ששם בעצם הונחו היסודות והשורשים, לכל סוגי הירידות והנפילות שיעברו בני העולם במשך 6000 שנה.
כמו שלימדו אותנו חז"ל הקדושים (בראשית רבה ט) שהקב"ה ברא כמה עולמות והחריבן, עד שברא את העולם הזה, ועצם בריאת העולם היתה ירידה עצומה מאד, כמו שאומר האר"י הקדוש זי"ע (עץ חיים היכל א) "דע כי טרם שנבראו הנבראים, היה אור עליון פשוט ממלא כל המציאות, ולא היה שום מקום פנוי. וכאשר עלה ברצונו הפשוט לברוא את העולמות, צמצם את עצמו באמצע אורו, ואז נהיה מקום פנוי". לומדים מכאן שתחילת המושג של ירידה תכלית העליה, היה כבר בראשית הבריאה, שהקב"ה הוריד וצמצם את עצמו כביכול בכדי לברוא את העולם.
אפילו בהסתרה...
והנה לא רק שהעולם הכללי נברא ע"י כוח הצמצום, אלא גם הנשמה של כל יהודי הנקרא "עולם קטן" נוצרה וירדה בירידה עצומה לעולם הזה, בכדי לזכות לתכלית העליה המגיעה בעקבות הירידה. כמו שכותב הרה"ק "בעל התניא" זי"ע (ליקוטי תורה במדבר) "הנשמות קודם ירידתן בגוף, בוודאי הן צדיקים גמורים. אך זהו היתרון שלהם שיורדים לגוף לצורך עליה, לא רק בעולם הבא, אלא גם בעודן בעולם הזה".
כלומר קודם שירדה נשמתנו לתוך העולם הזה, היא היתה נהנית מזיו השכינה בעולם העליון, אך הקב"ה הוריד אותה לתוך חשכת העולם הזה, המלא הסתרות והעלמות, יצרים ותאוות, קשיים וניסיונות, בכדי שתזכה למעלה עליונה ועצומה, שלולי הירידה הזו לא היה באפשרותה כלל וכלל להשיגה. כי צריך לדעת שעיקר הנחת רוח שיש להקב"ה מנשמות ישראל, הוא דווקא בכך שהן נמצאות בתוך גוף גשמי וחומרי שמעלים את האור של השם יתברך, ויחד עם זאת הנשמות הללו מנסות בכל כוחן להתקרב אליו יתברך, דווקא מתוך החושך הגדול.
כמו שאומר הרה"ק רבי נחמן מברסלב זי"ע (ליקוטי מוהר"ן חלק ב סימן ז) "מי שיודע קצת בידיעתו יתברך, הוא יודע שעיקר השעשועים והתענוגים של הקב"ה, הוא רק שאנחנו בתוך עולם השפל הזה נקדש את שמו יתברך".
ירידה לצורך עליה
עד כאן למדנו שראשית בריאת העולם, ותחילת יצירת וירידת הנשמה לעולם הזה, נבעה מתוך המושג של "ירידה תכלית העליה". כעת נרחיב בס"ד את הדברים לחיי היום יום. כל אדם אם יתבונן היטב בכל מה שעבר עליו עד היום, יגלה שהרבה פעמים הוא חווה תקופות קשות, משברים וירידות, אך יחד עם זאת בסופו של דבר הוא זכה לצמוח ולעלות דווקא מתוך אותו הניסיון.
למשל, כמה פעמים קרה לך שעברת תקופות של ירידה רוחנית שבה לא היה לך אפילו מעט רצון ותשוקה להתפלל וללמוד תורה, ולא עוד אלא שגם מידי פעם נכשלת בחטאים ועוונות, כאלו ואחרים? ואין ספק בכלל שבעת הנפילה חשבת לעיתים שאתה כבר לא תוכל לצאת מהמקום הנמוך הזה אליו נקלעת, ולא ראית שום קרן אור בתוך החשכה.
אך לשמחתך הקב"ה לא עזב אותך, והרים אותך ברבות הימים עד שהביאך למקום הרבה יותר טוב מאשר היית בו לפני הנפילה. כי הכלל בזה הוא שאם הירידה לא תביא אותך לדרגה יותר גבוהה מאשר היכן שהיית לפני שנפלת, אז אין שום סיבה להבורא יתברך להרחיק אותך בחינם, כל הכוונה היא כאמור אך ורק לצורך עליה.
בצר הרחבת לי
לכן חשוב מאד להחדיר היטב את היסוד הנפלא הזה לליבנו, שבתוך כל צרה מסתתרת ישועה, ותכליתה ותפקידה של כל ירידה, היא להביא אותך לעליה ושמחה. כמו שכותב הרה"ק מסלונים זי"ע (נתיבות שלום מכתב צא) "הקב"ה יודע ומרגיש את מכאוביך, ורוצה לתת לך מתנות נפלאות, שלעולם לא תוכל להגיע אליהם, אלא רק אם תעבור בכור הניסיון, של הצרות והמחשכים הללו. ואם תזעק אליו יתברך, אז בוודאי יבואו למילואם כל העניינים והחסרונות שלך".
והנה הרה"ק רבי נחמן מברסלב זי"ע גילה לנו עצה נפלאה כיצד להחזיק מעמד בשעה שעוברת עלינו תקופה קשה ר"ל, והיצר הרע מנסה בכל כוחו להחליש את דעתך ולהכניסך למרה שחורה ועצבות ר"ל, שעליך לזכור שגם בתוך הצרה בעצמה, הקב"ה מרחיב לך ונותן לאדם את הכח להחזיק מעמד, וכך הוא כותב (ליקוטי מוהר"ן קצה) "אם יסתכל האדם על חסדי השם, אז יראה שאפילו בעת שהקב"ה מצר לו גם בצרה עצמה הוא יתברך מרחיב לו. כמו שאמר דוד המלך ע"ה בצר הרחבת לי".
המסע שלך
כעת מובנים מאד דברי הבעש"ט הקדוש זי"ע שגילה לנו (דגל מחנה אפרים מסעי) "כל מסעות עם ישראל במדבר, הם גם אצל כל אדם מיום היוולדו, עד שובו לבית עולמו. כי מיום הלידה והוצאתו מרחם אמו, הוא בחינת יציאת מצרים, ואח"כ נוסע ממסע למסע עד בואו לארץ החיים העליונה". דהיינו על כל אחד ואחת לזכור היטב שכולנו ירדנו לעולם הזה, בכדי להכיר את הקב"ה דווקא מתוך הקושי וההעלם של הקדושה המסתתרת בתוך כל חלקי הבריאה.
ולכל אחד מאיתנו יש את המסע הפרטי שלו, את המסלול היחודי רק לו, כפי מה שראה הקב"ה שע"י הסיבות השונות והמשתנות של חיינו, נזכה לדעת אותו יתברך ולהתקרב אליו באמת. כמו שכותב הרמח"ל זי"ע (דעת תבונות קסח) "כלל תיקון הבריאה, חילק אותו הקב"ה בין כל הנשמות, כפי מה שידע היות הגון לכל אחד מהן, לפי הענין שברא אותם".
ונראה להוסיף בס"ד שבתוך המילה – מסע - נמצאים כל העניינים שכתבנו במאמר, מניעות, ספקות, עונג. זהו סוד המסע של כולנו, שאחרי שעוברים את המניעות והבלבולים, זוכים לקבל עונג אמיתי, ואז מגלים את האמת שהירידה אכן היא תכלית העליה!
הסגולות הנדירות לישועות שכולם חיכו להן! כל השנה הבאה שלך תלויה בזה. צפו