חדשות
הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף פסק כי אברכים המקבלים את המענק הממשלתי יצטרכו לתת מעשר כספים, רק באם לאחיים בדוחק ואינם צריכים את המלגה עבור החיים עצמם.
בפתח דבריו אמר הרב הראשי: "האם צריך לתת מעשר כספים ממלגות אלה. מה הדין באברך נזקק האם גם הוא חייב מעשר כספים מהמלגה הזו. איך הדין מי שיש לו חובות האם גם הוא חייב מעשר כספים".
"רוב הפסוקים נטו שאין חיוב מן הדין מעשר כספם אלא מנהג חשוב. גם בשולחן ערוך לא הזכיר דין מעשר כספים אלא דיבר על דיני צדקה לעני. נכתב בשם המהריל - שאין לעשות עם מעשר שלו דבר מצווה, אלא יתננו לעניים".
"מרן בשולחן ערוך לא הזכיר מעשר כספים כדין אבל שיבח את המנהג הזה. אמר שאין ספק שמעשר כספים דבר גדול הוא. צריך לדקדק בעשיית מצווה זו. יש אנשים שמפרישים מעשר ולא כראוי כי אין מפרישים מן הקרן עד שירוויחו".
"זה מנהג חשוב ליתן מעשר כספים. אפילו שזה לא חיוב גמור, זה מנהג חשוב. בשו"ת של רבי רפאל שלמה לניאדו כתב תשוב בעניין מעשר כספים: כיוון שמרן לא הביא דין מעשר כספים בשולחן ערוך, אין זה אלא מנהג חשוב, אבל אינו חיוב גמור. מי שנוהג להפריש נעשה הדבר עליו כנדר, ואסור לו לבטלו".
"מותר לתת כספי מעשר כספים עבור תלמוד תורה להחזיק את בניו בתלמוד תורה ובישיבות הקדושות".
"קהילה קטנה מחו"ל שמצבה הכלכלי ממוצע ומטה אם אפשר לתת כספי מעשר לטובת פעילות של אותה קהילה, התשובה היא שיש מצווה דווקא לתרום לטובת הקהילה הזו. עניי עירך קודמים – מבשרך אל תתעלם".
"מרן האבא סובר שמלגה שנותנים מהכולל לא חייב לתת מעשר כספים – כי כל דין זה הוא מנהג חשוב".
"הרב אלישיב אמר שקודם כל מורידים את ההוצאות ההכרחיות ובהפרש נותנים את המעשר כספים".
"בתשובות והנהגות יש לו פסקים מאוד מוזרים הוא כתב בשם החזו"א שאברכים עם מלגה מהכולל פטורים ממעשר כספים. אבל עדיף שייתן".
"החזו"א התרעם על אברכים שנותנים מעשר כספים והולכים עם בגדים בלויים, המסקנה היא – שכל אחד לפי מצבו".
"לעניין המענקים – תלוי במצבו של האדם אם הוא זקוק למלגה להוצאות ההכרחיות לביגוד אכילה ושתיה – לכולי עלמא לא צריך לתת מעשר כספים מהמלגה. אבל אם זה רק תוספת – ייתן מהמלגה הזאת מעשר כספים לצדקה".