הקב"ה יודע את העתיד. אז מדוע הוא כועס כשאנו חוטאים?
(צילום: Rasstock/shutterstock)

לקראת שבת

הקב"ה יודע את העתיד. אז מדוע הוא כועס כשאנו חוטאים?

הרב אליעזר קפלן במאמר נפלא לפרשת ראה וסוגיית עניין הבחירה החופשית. אם השם יודע כבר מה נעשה אז מדוע מגיע למי שעושה עבירה להיענש? "אחת השאלות הגדולות שאני נתקל בהם רבות".
הרב אליעזר קפלן
הוספת תגובה
הקב"ה יודע את העתיד. אז מדוע הוא כועס כשאנו חוטאים?
(צילום: Rasstock/shutterstock)
אא

רְאֵה אָנֹכִי נֹתֵן לִפְנֵיכֶם הַיּוֹם בְּרָכָה וּקְלָלָה: אֶת הַבְּרָכָה אֲשֶׁר תִּשְׁמְעוּ אֶל מִצְוֹת יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם הַיּוֹם:וְהַקְּלָלָה אִם לֹא תִשְׁמְעוּ אֶל מִצְוֹת יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם וְסַרְתֶּם מִן הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם הַיּוֹם לָלֶכֶת אַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים אֲשֶׁר לֹא יְדַעְתֶּם:

אחת השאלות הגדולות שאני נתקל בהם רבות: הרי יודע כל אדם שהקב"ה ברא את העולם, מנהל את העולם מראשיתה ועד אחריתה. הקדוש ברוך הוא כל יכול, אין דבר העומד בפניו ואיננו יכול לבצעו. אין מציאות שאדם, בהמה, חיה, צמח  או כל דבר אחר יזוז או יעשה פעולה מסוימת ללא כוחו או החלטתו של בורא עולם.

אם כך שאדם עובר עבירה או עושה משהו שלילי ולא ראוי, מדוע אלוקים מעניש אותו, הרי הוא רצה שאני יעשה את את העבירה, אם לא היה חפץ בכך היה דואג וגורם לי לא לעשות זאת.

שאלה חזקה זו שואל כל אדם המתבונן והמתחיל להתקרב לחיק היהדות.
באו ננסה לנתח קצת את השאלה, אדם קם בבוקר של יום השבת יש לו שתי אפשרויות או ללכת לבית הכנסת להתפלל ולאחר מכן לעשות קידוש וסעודה ולשמור על השבת או אופציה נוספת לראות טלוויזיה ולנסוע לים וכד'.  אך הוא בוחר באפשרות השנייה הליכה לים ולמרכזי בילויים.

יהודי נוסף חוזר מעבודתו עייף ותשוש, כעת מתלבט אם ללכת לשיעור תורני או לראות משחק כדור רגל.. אך גם הוא מחליט בליבו ללכת למשחק כדור רגל ולא לכיוון הרוחני.

בשני המקרים הנ"ל אומרים לעצמם שני יהודים אלו: "אם אלוקים לא היה רוצה שאחלל את השבת או חפץ הוא שאלך אני לשיעור תורה בוודאי היה עושה זאת הרי אלוקים הוא כל יכול אין דבר שאיננו יכול לעשות ואם כך נהגתי בדרך השלילית בוודאי שחפץ בכך אלוקים"..
לכאורה דברי אמת וחכמה הם אומרים.

הרי בורא עולם הוא מתווה את דרכו של האדם ובכוחו לפעול כיצד שהוא רוצה וחפץ. ואם באמת אלוקים רוצה שהאדם ילך בדרכיו ובחוקותיו ובמצוותיו אשר הוא ציווה על פי תורתו, יכול הקב"ה להחליט שהאדם יחליט לקיים את כל המצוות.

כולנו יודעים שלאחר מאה ועשרים שהאדם עוזב  את העולם הוא מגיע לעולם הבא. וכיצד הוא נכנס לתוככי העולם הבא, באיזה זכויות הוא נכנס? בשביל זה בדיוק נתן לנו אלוקים את העולם הזה.

בעולם הזה כל מצווה ומצווה שהאדם עושה זה כרטיס כניסה נוסף לעולם הבא וככל שאוגר עוד כרטיסים כך הסיכוי הוא הולך וגדל. 
אם אלוקים היה מחליט לנו האם ללכת לים או לשמוע שיעור תורה וכן האם לשמור על השבת או חלילה לחללה, איזה שכר מגיע לנו בשביל העולם הבא הרי הוא זה שהחליט עבורנו.

אלוקים הוא אכן כל יכול ואין דבר שאיננו יכול לפעול ולעשות. אבל כל נושא המצוות והעבירות נתן ומסר הוא בידינו האם לקיימם או לא. ובכך הוא הסיר ממנו את הסמכות של ההחלטה ונתן לנו- לבני אדם את סמכות ההחלטה.
"זכות הבחירה" - "בחירה חופשית" כך זה נקרא . 

זה מה שבדיוק טמון בפסוקים בו אנו קוראים בפרשה זו.
"ראה אנכי נתן לפניכם היום ברכה וקללה. את הברכה אשר תשמעו אל מצות ה'  והקללה אם לא תשמעו. פשוט ביותר.. ההחלטה היא בידכם תחליטו נכון תקבלו ברכה תחליטו לא נכון ובניגוד לתורה תקבלו את ההיפך מן הברכה.
תחליטו נכון ויהיו ברוכים..!
שבת שלום ומבורך

הרב אליעזר קפלן והרב יונתן גל עד - אין שום דבר דומה לאוירה של השבת. צפו

להמשך קריאה
(צילום: Rasstock/shutterstock)
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו
שידור חי