יהדות
כ"ח בחשוון, חל יום הילולא של רבנו יונה (ב"ר אברהם) מגירונדי, המכונה גם רבנו יונה החסיד.
רבנו יונה היה מגדולי הראשונים בספרד. רבנו יונה חיבר ספרים חשובים בתחום התלמוד, ההלכה והמוסר. לדורות נתפרסם כבעל המוסר הגדול, ובזמנו כיהן כראש ישיבה גדולה – בברצלונה ובטולדו – שבה העמיד תלמידים הרבה שהמשיכו את דרכו.
רבנו יונה נודע כבעל חריפות ועוצמה למדנית גדולה מאוד בעולם התלמודי, וכתב חידושים לכמה מסכתות. אך כיום נשאר רק חידושיו למסכת בבא בתרא הנקרא בשם "עליות דרבנו יונה". עם זאת, הרשב"א והרא"ש מרבים לצטט מחידושיו גם למסכתות נוספות. בחיבור עצמו מעלה רבנו יונה דיונים מעמיקים על סדר המסכת, סוגיה אחר סוגיה. בסוף כל דיון מביא רבנו יונה את מה ש"עלה בידנו", הכוונה היא לפרטים אותם פוסק רבנו יונה להלכה, ומכאן גם שמו של החיבור.
עיקר פרסומו של רבינו יונה קשור בתורת המוסר שלו. ספרו הנודע ביותר "שערי תשובה" הוא חלק מספר מורחב "שערי צדק", המכיל שערים נוספים: "שער האכזריות", "שער היראה", "שער התורה", "שער הענווה", "שער האכזריות" ו"שער העבודה". רבנו יונה חיבר ספרים רבים בשאר חלקי התורה, אך יותר מכל, מפורסם ספרו זה.
כוחו הגדול של הספר "שערי תשובה" הוא בפנייתו הישירה, הפשוטה והכנה אל שכלו הישר של הקורא, פנייה נלבבת הנשענת על יסודות ההיגיון האמוני הפשוט ועל ניסיון החיים היומיומי, המוכר והמשכנע, של כל אחד ואחד. דרכו היא להביא תחילה פסוקים מן המקרא להוכחת האיסור ולהשמעת חומרתו, לאחר מכן מאמרי חז"ל השייכים לעניין, ולבסוף הוא פונה אל ניסיון החיים של קוראיו, כדי להסב את דעתם ותשומת לבם אל חומרת עוונם ואל הקלות היחסית שבה יוכלו לשוב מעוונם ולתקנו.
בספרו זה הביא תפילה שחיבר לזכות לתשובה, המכונת "תפילת השב", והיא מסוגלת מאוד לאמרה בכל זמן, ובפרט היום - יום פטירתו. וכך נוסחה:
אָנָּא אֲדֹנָי, חָטָאתִי עָוִיתִי וּפָשַׁעְתִּי, וְכָזֹאת וְכָזֹאת עָשִׂיתִי מִיּוֹם הֱיוֹתִי עַל הָאֲדָמָה עַד הַיּוֹם הַזֶּה. וְעַתָּה נְשָׂאַנִי לִבִּי וְנָדְבָה אוֹתִי רוּחִי לָשׁוּב אֵלֶיךָ בָּאֱמֶת וּבְלֵב שָׁלֵם, בְּכָל לִבִּי וּמְאֹדִי וְנַפְשִׁי, לִהְיוֹת מוֹדֶה וְעוֹזֵב, וּלְהַשְׁלִיךְ מֵעָלַי כָּל פְּשָׁעַי, וְלַעֲשׂוֹת לִי לֵב חָדָשׁ וְרוּחַ חֲדָשָׁה וְלִהְיוֹת זָהִיר וְזָרִיז בְּיִרְאָתְךָ.
וְעַתָּה, אֲדֹנָי אֱלֹהַי, הַפּוֹתֵחַ יָד לַתְּשׁוּבָה וּמְסַיֵּעַ לְבָאִים לְטַהֵר, פְּתַח יָדְךָ וְקַבְּלֵנִי בִּתְשׁוּבָה שְׁלֵמָה לְפָנֶיךָ, וְסַיְּעֵנִי לְהִתְחַזֵּק בְּיִרְאָתְךָ, וְעָזְרֵנִי נֶגֶד הַשָּׂטָן, הַנִּלְחָם בִּי בְּתַחְבּוּלוֹת וּמְבַקֵּשׁ נַפְשִׁי לַהֲמִיתֵנִי, לְבִלְתִּי יִמְשׁוֹל בִּי, וְתַרְחִיקֵהוּ מֵרְמַ"ח אֵבָרִים שֶׁבִּי וְתַשְׁלִיכֵהוּ בִּמְצוּלוֹת יָם, וְתִגְעַר בּוֹ לְבִלְתִּי יַעֲמֹד עַל יְמִינִי לְשִׂטְנִי. וְעָשִׂיתָ אֶת אֲשֶׁר אֵלֵךְ בְּחֻקֶּיךָ, וְהַסִירוֹתָ לֵב הָאֶבֶן מִקִּרְבִּי וְנָתַתָּ לִי לֵב בָּשָׂר.
אָנָּא, אֲדֹנָי אֱלֹהַי, שָׁמַע אֶל תְּפִלַּת עַבְדְּךָ וְאֶל תַּחֲנוּנָיו. קַבֵּל תְּשׁוּבָתִי וְאַל יְעַכֵּב שׁוּם חֵטְא וְעָוֹן אֶת תְּפִלָּתִי וּתְשׁוּבָתִי, וְיִהְיוּ לִפְנֵי כִּסֵּא כְבוֹדֶךָ מְלִיצֵי יֹשֶׁר לְהֵלִיץ בַּעֲדִי לְהַכְנִיס תְּפִלָּתִי לְפָנֶיךָ. וְאִם בַּחֲטָאַי הָרַבִּים וַעֲצוּמִים אֵין לִי מֵלִיץ יֹשֶׁר, חֲתֹר לִי אַתָּה מִתַּחַת כִּסֵּא כְבוֹדֶךָ וְקַבֵּל תְּשׁוּבָתִי, וְלֹא אָשׁוּב רֵיקָם לְפָנֶיךָ, כִּי אַתָּה שׁוֹמֵעַ תְּפִלָּה.
בעקבות מה חיבר רבנו יונה את ספר שערי תשובה? - הרב יצחק יוסף שליט"א. צפו