חדשות
בעלון דברי שי"ח מתורתו של מרן הרב קנייבסקי סופר אמש כי אחד ממקורביו של מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי, מחשובי מתפללי בית הכנסת ״לדרמן״, שאלו פעם האם יש חיוב של ממש לברך ברכת המזון בכובע ובחליפה, או שמא זוהי אף הנהגה יפה ובשעת הדחק אין להקפיד עליה.
״לעתים אני משתתף בפגישות עסקים במסעדה״, הסביר את הסיבה לשאלתו, ״והדבר יכול להיראות מוזר מעט בעיני הנוכחים״.
מרן הגר"ח קנייבסקי השיב לו ברורות כי ודאי שאין להקל בזה, כמו שמבואר ב״משנה ברורה״ שחובה ללבוש בגד עליון ולחבוש כובע בזמן ברכת המזון. ״זוהי גם סגולה לעשירות", סיים, ״ובודאי לא תפסיד מהנהגה זו".
שבועות חלפו. באחד הימים ישב מיודענו עם איל נדל״ן שאינו שומר תורה ומצוות למשא ומתן רציני על רכישת בנין בשווי עשרות מיליוני שקלים. כמקובל בעסקאות כגון אלו, הפגישה נערכה במתכונת של ארוחה עסקית. במהלך הארוחה סיכמו השניים ביניהם את עיקרי העיסקה, אך נסוב ביניהם ויכוח על כחמישה מיליון שקלים. כל אחד התבצר בעמדתו והוויכוח עמד בעינו עד סיום הארוחה.
בשלב מסוים כבר עמד מיודענו להכנע לתוספת המחיר הבלתי מוצדקת, לדעתו. אך החליט לסכם את העניינים אחרי ברכת המזון. הוא קם אפוא לנטילת מים אחרונים, הסיר את כובעו וחליפתו מהמתלה והתכונן לברך.
אך הנה, בעודו מתקדם לכיוון השולחן, קפץ לעומתו המוכר ואמר לו: ״אתה יודע מה? לו יהי כך. חמישה מיליון בעיסקה כזו, ביני ובינך מה הם…. הבה ונחתום״.
מיודענו הופתע מההתפתחות הבלתי צפויה. הוא סימן למוכר בידו לאות שיתפנה להשיב לו עוד מעט, והתיישב לברך. עם סיום הברכה נחתמה העיסקה לשביעות רצונם של שני הצדדים.
לאחר לחיצת היד ל״מזל וברכה״, שאל הקונה בסקרנות: ״אמור נא, מה גרם לך לסגת מעמדתך ולהתפשר על חמשת המיליונים?״
״מה פירוש?״ – תקע בו המוכר מבט תמה, ״הלא ראיתי שאתה לובש את החליפה וחובש את הכובע, והבנתי שהחלטת ׳לפוצץ׳ את העיסקה וללכת. אמרתי בלבי: בשביל סכום כזה חבל לי להפסיד, וויתרתי"…