הבעש"ט: כל אחד הוא עץ האילן - המשל והנמשל
(צילום: Cangavi/shutterstock/Liron-Afuta)

יהדות

הבעש"ט: כל אחד הוא עץ האילן - המשל והנמשל

מייסד החסידות הבעש"ט מלמד אותנו על הרוחניות שיש גם בדברים שנראים לנו כביכול גשמיים לחלוטין.
אריה ניסן
הוספת תגובה
הבעש"ט: כל אחד הוא עץ האילן - המשל והנמשל
(צילום: Cangavi/shutterstock/Liron-Afuta)
אא

מייסד החסידות הבעש"ט נ"ע לימד אותנו, שכל הבריאה כולה חדורה תוכן רוחני. בכל דבר גשמי, גם דומם, צומח וחי, ישנה חיוניות שמקורה בדבר ה', שמכוחו נברא העולם ומלואו והוא ממשיך להתקיים בכל רגע מחדש בכל חפץ שנברא.

כשנסתכל על האילן נראה שהוא מורכב באופן כללי משלושה יסודות: השורש, גורף האילן (הכולל את הגזע, הענפים והעלים) והפירות.

השורש נעלם מעין רואה, אך עיקר קיום האילן וחייו תלויים בשורש. ויתר על כן: אילן ששורשיו חזקים ואיתנים, אין לו לפחד מרוחות מנשבות שלא יעקרו אותו. גוף האילן הוא רובו המכריע של מבנה האילן והוא מציאותו המוחשית. האילן גדל ומוסיף כוח בגודל ועובי גזעו, בענפיו ועליו.

אולם שלמותו של האילן הוא בפירותיו. הפירות נושאים בקרבם את היסוד לדורות הבאים, באמצעות הגרעינים שמהם מצמיחים אילנות נוספים.

אם נתבונן כאמור באילן, נגלה שגם חייו של האדם מורכבים משלושה יסודות אלו של האילן. השורש, הוא האמונה ממנה נוצרים החיים הרוחניים והיניקה המתמדת ממעיין האמונה מפתחת את הנפש. ככל שהשורשים שהם האמונה חזקים יותר, כך נשמתו של האדם איתנה יותר ובכוחה להתמודד עם כל הרוחות הזרות שמנשבות ומנסות לעקור אותה חלילה ממקומה.

גוף האילן הם לימוד התורה וקיום המצוות והמעשים הטובים, הם רוב מניין ורוב בניין הרוחניות שבאדם, ובהם חלה ההרחבה והתוספת המתמדת מיום ליום. אולם היכן תכלית שלמותו של האדם? כאשר בנוסף על קיום המעשים המוטלים עליו בינו לבין קונו, הוא משפיע על סביבתו ומלמד ומדריך את כל הבאים אתו במגע שיהיו אף הם בגדר אילנות, בעלי שורשים (עיקרי האמונה) גזע וענפים (תורה ומעשים טובים) ונושאי פירות (מזכי הרבים). או אז, עושות פעולותיו פירות ופירי פירות וזכות הרבים תלויה בו לנצח. 

להמשך קריאה
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו
שידור חי