יהדות
הרב רפאל אוחיון במסר מרתק על לימוד זכות על עם ישראל מצד אחד ומצד שני מצוות תוכחה וההבנה ש"משנאיך ה' אשנא" אז איך מיישבים את הסתירה הזו?
ובכן, נאמר ע"י דוד המלך בספר התהילים "יתמו חטאים מן הארץ ורשעים עוד אינם". חטאים ולא חוטאים!
אנחנו מקווים ומתפללים שאנשים רעים ורשעים יחזרו בתשובה, אבל אנחנו לא מתפללים שימותו אלא שהחטאים כבר לא יהיו. כך גם לגבי הפסוק שאומר: "בתוך עם טמא שפתיים אנכי יושב" כשהבניא אומר זאת גוער בו הקב"ה.
עם ישראל באותה תקופה אכן עשה עבירות גדולות אבל יש לדבר בצורה טובה על ואל עם ישראל, ובכך להוקיע את החטאים עצמם ולא את האנשים.
כאשר אנחנו מדברים ומתפללים עם הקב"ה אסור ללמד טרוניה ולבקר את עם ישראל שהם העם של ה', אך כאשר אנחנו עם אנשים כדאי להזהיר ולהתרחק.
בעל תולדות יעקב יוסף מדבר על כך שכל אדם יכול לחזור בתשובה השאלה איך זה יהיה ומתי ואם בעולם הזה כי החטאים של האדם הם הבעיה ולא האדם עצמו.