יהדות
סליחות או תיקון חצות?
מרן החיד"א (ברכי יוסף תקפא, ג בשם הרמ"ז) כותב, שמי שבאפשרותו לומר תיקון חצות או סליחות, יאמר תיקון חצות שהוא עיקר וגדול מסליחות. וכך הכרעת רבינו ה'בן איש חי' (וישלח ט), הרב 'כף החיים' סופר (שם ד), ומרן הגר"ע יוסף (חזו"ע ימי"נ עמ' י).
אולם לאנשים הרחוקים מדרך התורה, יש להורות שאמירת סליחות עדיפה, שבזה יש יותר סיכוי מהותי, שיתקרבו לדרך התורה (הג"ר אופיר מלכא, הליכו"מ תשרי עמ' נו).
תיקון חצות או תפילה בנץ?
כמו כן, יש להעדיף תיקון חצות על תפילה בנץ, לפי שתפילה בנץ היא רק מצוה מן המובחר, לעומת זאת אמירת תיקון חצות יותר קרובה אל הדין. כך כתב רבינו הגרב"צ אבא שאול ע"ה (אור לציון ח"א סי' יב, ח"ב עמ' רצ סי"א).
אולם דעת הגאון רבינו יוסף שלום אלישיב זצ"ל (אשרי האיש ח"א דיני השכמת הבוקר פ"א ה"א, דברי שלום ח"ה סי' א עמ' תיז) שתפילה בנץ עדיפה על תיקון חצות, היות שהיא הידור במצות תפילה שהיא חיוב, לעומת תיקון חצות שאינו הידור בחיוב של מצוה.
סליחות או תפילה בנץ?
לעניין סליחות או תפילה בנץ, אין ספק שתפילה בנץ חשובה יותר, ואת סדר הסליחות יאמרו לאחר התפילה.
אולם מי שבאפשרותו לומר סליחות אחר חצות הלילה, אלא שאז לא יוכל לקום לתפילת הנץ, ולחילופין יכול לקום להתפלל בנץ אלא שאז לא תישאר לו אפשרות לומר סליחות בכלל; כגון זה, יש להעדיף את אמירת הסליחות, לפי שהוזכר בשולחן ערוך וברמ"א בגדר מנהג שיש לנוהגו והוא קרוב לחיוב, ואילו תפילה בנץ הינה בגדר מצוה מן המובחר (הגר"א מלכא, הליכו"מ תשרי, עמ' נז).