אלול 2024: בדקתם כבר את התפילין והמזוזות?
(צילום: DstockIL/shutterstock)

יהדות

אלול 2024: בדקתם כבר את התפילין והמזוזות?

כל מה שצריך לדעת על חובת בדיקת תפילין ומזוזות בחודש אלול. כל כמה זמן צריך לבדקם? האם יש הבדל בבדיקה בין תפילין למזוזות? האם אפשר לבדוק מזוזה בעצמנו?
הרב נתנאל חיים שרון
הוספת תגובה
אלול 2024: בדקתם כבר את התפילין והמזוזות?
(צילום: DstockIL/shutterstock)
אא

בדיקת מזוזות
חובה על כל אדם לבדוק את מזוזות ביתו פעמיים בשבע שנים, כלומר כל שלוש וחצי שנים, ומכיוון שחודש אלול הוא זמן בו אנו מפשפשים במעשינו, לכן זה זמן טוב לבדוק את המזוזות, פעם בשלוש שנים ובחודש אלול.

הנכון ביותר הוא לציין לעצמו בכל חודש אלול, כמה שנים עברו מהבדיקה הקודמת, כדי שלא יעברו עליו יותר משלוש שנים ללא בדיקה.

בדיקה עצמית
הבדיקה אינה על צורת האותיות, חסרות ויתרות או דיבוק האותיות, שכן בדיקה זו נעשתה לפני שקבע את המזוזות, אלא החשש הוא שמא נקלפו או נשברו או נמחקו אותיות מחמת החום והלחות, ולכן עיקר הבדיקה צריכה להיות שכל האותיות שלמות ודי בכך. ולכן, אין צריך למסור את המזוזות לבדיקת סופר או מחשב, אלא כל אחד יוכל לבדוק את מזוזות ביתו בעצמו, שיעבור מילה אחר מילה ויראה שהאותיות שלימות, ורק אם נתעורר אצלו ספק ישאל רב מורה הוראה.

בדיקת תפילין
תפילין שהוחזקו בכשרות, אינם צריכים בדיקה לעולם, מאחר ומניחם תדיר, הרי שהאוויר שולט בהם ואין חשש עיפוש. ואם אינו מניחן אלא לפעמים, צריכים בדיקה פעמיים בשבע שנים כמו מזוזה.

אמנם אם יודע שארע עם התפילין דבר מסוים, כגון שהיו מונחים במקום לח, או שהיו זמן ממושך בשמש, או שהניחם ברכב בימים חמים, יש לבדקם.

אולם מנהג חסידים ואנשי מעשה לבדוק גם את התפילין וגם את המזוזות כל שנה בחודש אלול (מטה אפרים סי' תקפ"א ס"י, קיצור שו"ע סי' קכ"ח ס"ג, מרן הגר"ע יוסף בשו"ת יחו"ד ח"א סי' מט ובחזו"ע עמ' כו).

ויש אומרים שבזמננו שפרשיות התפילין נכתבות בהידור רב, אין נוהגים לבדקם כלל ללא סיבה מיוחדת, ואדרבה בדרך כלל מצויות תקלות דווקא לאחר שנפתחו ונסגרו שוב (הליכות שלמה תפילה ד, לו).

ברכה כשחוזר וקובע המזוזה
מי שהוציא את המזוזה לבדיקה ונמצאה פסולה ותיקנוה, או שקובע מזוזה חדשה, אין כאן שאלה - מברך כשקובע אותה.

אולם מי שהוציאה לבדיקה ונמצאת כשרה, כשחוזר וקובעה, נחלקו הפוסקים אם חוזר לברך עליה (ראה הליכות עולם ח"ח עמ' רסא),ולהלכה מוטב שימתין לילה ויקבע אותה למחרת, ואז יברך לכל הדעות. אולם העיקר לדינא שגם אם הסירה לכמה רגעים כדי לבודקה, ונמצאת כשרה, והחזירה, יש כאן היסח הדעת [כיון שהיה לו ספק שמא תימצא פסולה], וחוזר ומברך עליה כשחוזר וקובע אותה.

להמשך קריאה
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו
שידור חי