חנוכה
מנהגי חנוכה - מנהגי חג חנוכה
אין להלעיג על המנהגים, כי לא לחינם נקבעו...
(בית יוסף תרצ בשם אורחות חיים)
טעם שנהגו לשים בנרות גם מעט מים והשמן צף מלמעלה
להורות על הנס שבו תרמוז בזה כי גבר ישראל שנמשלו לשמן כדאיתא במסכת מנחות על האומות שהן נקראו מים הזדונים כמו שנאמר "אזי עבר עלינו המים הזדונים" (כה"ח תרעא לב בשם יפה ללב).
טעם שנהגו לשבת ליד נרות חנוכה בזמן ההדלקה
ויש לומר שזו הייתה כוונת רב הונא באמרו 'הרגיל בנר' (יזכה לבנים תלמידי חכמים, שבת כג:), רוצה לומר דווקא 'הרגיל', היינו שמורגל תמיד אצלו כל משך הדלקתו, ולא שמניחו והולך אחר ההדלקה רק רגיל עמו ומביט באורו, אז זוכה להמשיך עליו אור תורה גדולה יתירא. ואתי שפיר בהבנת הדבר בס"ד (משנה שכיר - מועדים נס חנוכה הרגיל בנר הויין לו בנים תלמידי חכמים).
בספר נפש דוד מובא (שם): "מצות נרות חנוכה הייתה חביבה עלי עד מאוד, ולולא שיחת הבריות הייתי מהדר שידלקו זמן רב ככל יכולתם, והתענגתי לשבת בחדר שבו הנרות, לראותם ולהסתכל בהם בכל רגע, ולא הלכתי מאותו החדר רק כשהייתי אנוס על פי עבודת הציבור, ובכל זאת ישבתי נגד פתח אותו החדר, כדי להסתכל בהם כפעם בפעם והייתי שש ושמח בהם הרבה".
טעם שנוהגים לומר פיוט "מעוז צור ישועתי" לאחר הדלקת נרות החנוכה
בפיוט זה נשזרים מאורעות אחדים מדברי ימי ישראל, בהם נושענו מידי הקמים לכלותנו (אנציקלופדיה תלמודית).
טעם שנוהגות הנשים שלא לעשות מלאכה בשעת הדלקת הנרות
וכתב הבן איש חי בפ' וישב (וכן בכה"ח תרע, ס"ק י) יש נשים שיש להן קבלה שאם אישה נפלה בסכנה תידור נדר שלא לעשות מלאכה בחנוכה ותינצל, ויש נודרים יום אחד ויש נודרים שני ימים כפי מה שירצו.
טעם שמקום שנהגו שלא לעשות מלאכה בכל ימי החנוכה, יש למחות בידם
משום שהבטלה מביאה לידי שעמום וחטא (משנה ברורה סימן תרע ס"ק ה).
ואם נהגו שלא לעשות מלאכה ביום הראשון וביום השמיני של חנוכה - מנהגם מנהג ואין מוחים בידם (באר היטב שם ס"ק ב). וכן מובא בבן איש חי (שנה א פרשת וישב אות כז) שביום ראשון ושמיני של חנוכה לא תעשינה הנשים כביסה ולא יתפרו, אלא אם כן פרנסתן בכך.
טעם שבימי החנוכה מרבים בצדקה
טעם שבימי החנוכה נוהגים לחלק לילדים דמי חנוכה
טעם שנהגו לשחק בחנוכה בסביבון שמסובבים מלמעלה, ובפורים ברעשן שמסובבים מלמטה
משום שבחנוכה לא הייתה התעוררות מלמטה רק מלעילא (מלמעלה) כי לא עשו ישראל תשובה כהוגן, רק השם יתברך ברחמיו ריחם עלינו על ידי התעוררות מלמעלה, לכן משחקים בסביבון שאוחזים אותו מלמעלה. ואילו בפורים שגזרו ישראל על עצמם צום ושק ואפר יוצע לרבים, הייתה התעוררות מלמטה, על כן אוחזים את הרעשן שמסובבים אותו מלמטה (טעמי המנהגים חנוכה בשם קורבן עני בשם הריצ''א).
וכתב שם (בטעמי המנהגים) שזה החילוק בנוסח שבתפילת ''על הניסים'', שבחנוכה נאמר ''רבת את ריבם, דנת את דינם, נקמת את נקמתם', ואילו בפורים בברכה לאחר קריאת המגילה, נאמר ''הרב את ריבנו, הדן את דיננו, והנוקם את נקמתנו''. לפי שבפורים היה הנס על ידי תפילת ישראל ועל ידי התעניות והייתה התעוררות מלמטה על ידי ישראל, לכך שייך לומר ''הרב את ריבנו'' וכו', אבל גבי חנוכה לא מצינו שום התעוררות מלמטה כלל, רק הקדוש ברוך הוא מעצמו נתן בלב הגיבורים שנלחמו ביוונים וניצחון לכך נאמר ''רבת את ריבם'' וכו', והיינו שהקדוש ברוך הוא עשה מעצמו הריב עם השונא (טעמי המנהגים בשם אזור אליהו לחנוכה).
מנהגי חנוכה - מנהגי חג החנוכה: טעם שעל הסביבונים נהוג להטביע את האותיות ג.ש.נ.ה. או ג.פ.נ.ה.
טעם והסוד שהיו משחקין בחתיכת עץ מרובעת (סביבון) שחקוקין מצדדיו אותיות גשנ"ה (שהוא ראשי תיבות נס גדול היה שם)
"משחקין הנערים בחתיכת עץ מרובעת (סביבון) ועליו בד' קצותיו חקוקין אותיות גשנ"ה בפירוד אות אחד לכל רוח והעץ הזה מתגלגל על נקודת קוטב מרכז האמצעי, להורות שהמלכיות הללו המרומזין בתיבת גשנ"ה (גשנ"ה ראשי תיבות גופני, שכלי, נפשי, הכל ומרמזים אל ארבע המלכויות שהן בבל היא מנוגדת לכח הנפשי שביטלו את עבודת בית המקדש והקרבנות בחורבן בית המקדש. יוון ביקשו לבטל כח שכל התורה על ידי חכמת הפילוסופיה והמזלות וכו'.
פרסומדי רצו לאבד את הגוף בגזירת המן הרשע. ומלכות אדום הרביעית כוללת הכל. ועיין טעם הבא לאותיות גשנ"ה.) המנגדים בפירודם בקצוות, הנה כולם סובבים על המרכז נקודה האמצעית ישראל המאחדים הקצוות, על כן הקצוות סובבים על המרכז וכולם יתבטלו אל המרכז ואז יהפוך אל עמים שפה ברורה יחד לקרוא כולם בשם הוי"ה, ואז תתבטל לגמרי זוהמת נח"ש בגימ' גשנ"ה, אז הוי"ה מל"ך הוי"ה מל"ך הוי"ה ימל"ך (בגימטריא משיח שזה 358), וזה יהיה בביאת משי"ח (בגימ' כנ"ל) צדקנו במהרה בימינו אמן.
והנה המנהג הזה היה מקודם נהוג בישראל דווקא בחתיכת עץ על שם הנאמר בנבואה ליחזקאל (היא ההפטרה לפרשת ויגש אליו יהודה) וְאַתָּה בֶן אָדָם קַח לְךָ עֵץ אֶחָד וּכְתֹב עָלָיו לִיהוּדָה וכו' ולקח עץ אחד וּכְתוֹב עָלָיו לְיוֹסֵף וכו' וְקָרַב אֹתָם אֶחָד אֶל אֶחָד לְךָ לְעֵץ אֶחָד וכו' (וכל העניין שם עד ועבדי דוד מלך עליהם עיין שם (יחזקאל לז טז) בין והתבונן בפנים מה שכתבתי בפסוק ואת יהודה שלח לפניו אל יוסף, תרין משיחין, סמיכות גאולה לתפלה), הנה נעשה הוראה זו דוקא בעץ כי האדם עץ השדה (דברים כ יט), וכבר ידוע לך שם הוי"ה בגימטרייה ע"ץ (160) בכפל האותיות בייחודם כידוע הבן הדברים" (בני יששכר מאמרי חודש כסלו - טבת - הערות מאמר ב - אור תורה בהערה).
טעם שנוהגים לאכול בחנוכה מאכלי חלב
ולמרות שמעשה זה לא אירע בחנוכה אלא כמה שנים קודם לכן, מכל מקום צירפוהו לימי נס חנוכה כיון שגם הוא היה עם היוונים, ואף אותו שר צבא רצה להעביר את היהודים על דתם (בן איש חי שנה א פרשת וישב אות כד).
ולעניין מעשה יהודית יש כמה דעות מתי וכיצד היה מעשה זה:
בספר צמח דוד, חלק ראשון, האלף הרביעי שנת תרכב (הובא בספר סדר הדורות, ג"א תרכב) כתב: לפי הפייטן המייסד יוצר של חנוכה (ראה סידור עבודת ישראל, עמודים 631-632) מעשה זה היה בימי חשמונאי, אף על פי שבספרי חשמונאים לא מצאתי מזה מאומה.
ולפי משמעות ספר יהודית, שבו כתוב גוף המעשה, נראה שהיה המעשה עוד בימי נבוכדנאצר, ויש מי שאמר שהיה בימי קמבישה בן כורש מלך פרס, מאתיים או שלוש מאות שנה קודם נס חנוכה. מ"מ חכמי הדור הסכימו לכלול זכר נס זה עם נס חנוכה, עכ"ל צמח דוד.
ולפי מדרש "מעשה חנוכה", המובא באוצר טוב ח"א, נעשה הנס ע"י חנה בת מתתיהו כהן גדול ראש שושלת החשמונאים, שנשאה לאלעזר בן חשמונאי, אחר שהיוונים התעללו בבתולות ישראל שלש שנים ושמונה חדשים.
ולפי נוסחת "מעשה יהודית", שהובא לדפוס ע"י כת"י לפסיא (בבית המדרש לא. ילינק ח"א), נעשה הנס על ידי שתי נשים האחת בתו של יוחנן כהן גדול והשנייה יהודית.
והנה בשעת נתינת התורה בסיני עמדו המלאכים הקדושים בשמים ואמרו תנה הודך על השמים (שבת פח:), ורצו לבטלנו מן התורה (שלא רצו שנקבל התורה), והנה המגיד מראשית אחרית פעל ועשה מראש מקדם שבאו המלאכים לבית אברהם והאכילם בשר בחלב, והיה זה לטענה עליהם, שאכלו הבשר בחלב בביתו של אברהם ואינם ראויים לתורה כמו שאמרו רז"ל במדרשיהם, והנה מתחלה כתיב וְאֶל הַבָּקָר רָץ אַבְרָהָם וכו' וַיְמַהֵר לַעֲשׂוֹת אֹתוֹ.
ושוב נאמר וַיִּקַּח חֶמְאָה וְחָלָב וּבֶן הַבָּקָר וכו' (בראשית יח ז), הנה צירף מאכלי חלב אל בן הבקר בכדי שיהיה לסגולה לבניו לקבלת התורה, ויהיה פתחון פה שאין התורה ראויה להישאר אצל המלאכים, אלא ראוי ליתנה לישראל, ועל כן לזכר זה נוהגים לאכול מאכלי חלב בחג השבועות (ש"ח או"ח סי' תצ"ד ס"ג), וכן לזכר זה שבימי החנוכה הוא כעין נתינת התורה, הנה נעשה הנס גם כן על ידי מאכלי חלב שהאכילה יהודית את האויב שרצה לבטל התורה מישראל, ועל ידי זה היה התחלת הנס ליהודים הייתה אורה זו תורה, ומנהג אבותינו תורה היא (בני יששכר מאמרי חודש כסלו - טבת מאמר ג - נר מצוה מב).
טעם שנוהגים לאכול בחנוכה סופגניות או מאכלים אחרים מטוגנים בשמן
זכר לנס פך השמן, ועל כן אוכלים מאכלים המתבשלים בשמן (זיו המנהגים עמוד רסב).
טעם שנהוג לאכול בחנוכה לביבות מתפוחי אדמה מטוגנות בשמן
הואיל וישנן שיטות הסוברות כי יש להזכיר את חנוכה בברכת "מעין שלוש" לכן כדי שלא להיכנס לספק אם להזכיר נוהגים שלא לאכול מזונות בחנוכה, ולזכר פך השמן אוכלים לביבות מתפוחי אדמה מטוגנות בשמן במקום סופגניות (מועדים וזמנים ח"ח ליקוטי הערות עמוד לו).
טעם שבשבת חנוכה יש להרבות בסעודה יותר משאר שבתות השנה
משום פרסום הנס (בן איש חי שנה א פרשת וישב אות כח, שכנה"ג סימן תרע, בהגה"ט ס"ק ה, וא"ר שם ס"ק טז).
טעם שיש אומרים כי ריבוי הסעודות שעושים בחנוכה הם בכלל סעודות מצוה
לפי שבימי החנוכה חייבים לאכול, שהרי אסור להתענות בהם (מרדכי הארוך, יש"ש ב"ק פ"ז סימן לז).
בברכה, הרב עזרא שקלים.
צפו ברב עזרא שקלים - מנהגי חנוכה - מנהגי חג החנוכה: