יהדות
אדם עובר לא מעט תהפוכות בחייו. לעיתים האתגרים והקשיים הרבים שצצים זורקים את האדם למקומות אפלים ושליליים שאליהם הוא בוחר לברוח רק בכדי להשיג עוד ריגוש קטן, עוד קצת בריחה מהמציאות העגומה שאליה נקלע. הבריחה הזו יכולה לבוא בכל מיני צורות התמכרות שונות המסיחות את דעתו של האדם מן הבעיה האמיתית בחייו וגורמות לו להתעסק בדברי הבל, רק בכדי לא לספר לעצמו עד כמה חשוך ורע לו בחייו.
גם התמכרות לסמים היא סוג של בריחה המספקת לאדם מעט "שלוווה מעושה" ולא אמיתית ולא מאפשרת לו להסתכל אל שורש הבעיה עמוק בעיניים.
הוא יעשה הכל רק בשביל להרוויח עוד כמה דקות של חוסר מודעות ואשליה שאין בעיות וקשיים בחייו. אילו רק היה יודע אותו אדם שישנו סם אחד שדווקא מותר ואף רצוי בהחלט לצרוך - הסם הזה נקרא התורה הקדושה. אם אדם זכה היא נעשית עבורו סם החיים ואם לא, נעשית סם המוות.
הגמרא במסכת סוטה אומרת שביום שיגיע המשיח ייפלו צרות כה גדולות בעולם וכולם יחפשו למה להתמכר. המשנה במסכת אומרת: "משמת רבי מאיר, בטלו מושלי משלים.
משמת בן עזאי, בטלו השקדנים.
משמת בן זומא, בטלו הדרשנים.
משמת רבי יהושע, פסקה טובה מן העולם.
משמת רבן שמעון בן גמליאל, בא גובי ורבו צרות.
משמת רבי אלעזר בן עזריה, פסק העושר מן החכמים.
משמת רבי עקיבא, בטל כבוד התורה.
משמת רבי חנינא בן דוסא, בטלו אנשי מעשה.
משמת רבי יוסי קטנותא, פסקו חסידים.
ולמה נקרא שמו קטנותא, שהיה קטנותן של חסידים.
משמת רבן יוחנן בן זכאי, בטל זיו החכמה.
משמת רבן גמליאל הזקן, בטל כבוד התורה ומתה טהרה ופרישות.
משמת רבי ישמעאל בן פאבי, בטל זיו הכהונה.
משמת רבי, בטלה הענווה ויראת חטא.
"רבי פנחס בן יאיר אומר, משחרב בית המקדש, בושו חברים ובני חורין, וחפו ראשם, ונדלדלו אנשי מעשה, וגברו בעלי זרוע ובעלי לשון ואין דורש ואין מבקש, ואין שואל, על מי לנו להשען, על אבינו שבשמיים."
שנזכה להתמכר רק לדברים חיוביים הבונים ומרימים לנו את הנפש מתהומות חשוכים לפסגות גבוהות וחיוביות.