חדשות
פסק הדין החסוי של הדיינים הרב יאיר בן מנחם, הרב אפרים כהן והרב דניאל אדרי, שהתירו לאישה עגונה להינשא, לאחר שקבעו שקידושיה בטלים מדין מקח טעות. שמסעיר את עולם הדיינות בחודשים האחרונים, ממשיך לעורר הדים ברחבי העולם.
כעת בד"ץ התאחדות קהלות החרדים בלונדון שם מתגורר הבעל, שלפני כעשור הטילו סנקציות וחרם על הבעל, מצטרפים לגדולי הדיינים בארץ שיצאו נחרצות נגד הפסק, וכתבו שהאשה "אשת איש" גמורה, וקובלים על הדיינים שאפילו לא טרחו לפנות אליהם בענין, וכותבים שכפי הידוע להם הבעל שמתגורר בלונדון והופיע בפניהם אינו נקרא שוטה על פי ההלכה.
וכך כתבו הרבנים:
מחאה
נזדעזענו ונחרדנו לשמוע כי דיינים מבית הדין הרבני בתל אביב, בראשות הדיין יאיר בן מנחם, ביטלו קידושין של אחד מתושבי עירנו לונדון במחי יד מבלי לראותו וללא דרישה וחקירה כדת תורתנו הקדושה וקבעו כי הינו בגדר שוטה, והקידושין הם מקח טעות, אך ורק על סמך טענות ושמועות שונות שלא כדת ושלא כהלכה, ואף ללא בירור עם בית דיננו ורבני עירנו לונדון הקרובים אל החלל, וכן לא יעשה.
להוי ידוע, כי ענינה של עגונה זו נידון בבית דיננו לפני כעשר שנים, ואף בביה"ד בפתח תקוה שפנו אלינו בשעתו, ולא עלה על דעתם ולא על דעתנו לבטל את הקידושין, אחר שהבעל התייצב בפנינו, וראינו שעל פי גדרי ההלכה אין אפשרות לבטל את הקידושין בשום פנים ואופן, וכעת באו דיינים אשר לא ראו ולא שמעו את הבעל ולא הכירוהו מעולם, ובטלו קידושיו ממרחק המקום ומרחק השנים, בבחינת "הרוצה לשקר ירחיק עדותו..."
אנו מגלים בזאת את דעתנו, כי על פי הידוע לנו אין הבעל בגדר שוטה, ואשה זו היא אשת איש גמורה ואסורה לעלמא, ופסק הדין בטל כעפרא דארעא. ואנו קוראים לחברי בית הדין הנ"ל לחזור בהם מהיתר מדומה ומרומה זה, ויפה שעה אחת קודם.
ובאנו בזה בקריאה לכל מי שיש בידו, לפעול על פי דעת תורתנו הקדושה ועל פי חוקי המדינה, לחייב את הבעל לתת גט פיטורין לאשתו ולחלצה ממאסרה ומכבלי עגינותה במהרה.
ובזה באתי על החתום, בשם הביד"ץ יום כ"ח מרחשון תשפ"ב לפ"ק
הרב אהרן דוד הלוי דונר, ראב"ד
למרות הפרסומים כי דייני ההרכב שהתירו את האישה, חתמו בימים האחרונים על פסק הקובע כי אסור לה להינשא ללא גט, בכירים בעולם הדיינים תהו על המשמעות של מכתבם האחרון, וטוענים שהוא נועד רק להשתיק את המחאה, שכן בפסק הראשון התירו אותה להינשא ולכאורה אם האישה מעוניינת להינשא היא יכולה, ולכן נמשכת המחאה.
דברי רבני לונדון תואמים את דברי אב"ד פ"ת הגאון רבי משה אוחנונה שישב בתיק זה בעת שנפתח התיק בפ"ת, שישב בתיק זה בעת שנפתח התיק בפ"ת שכתב בגילוי דעת של גדולי הדיינים "תיק זה טיפלתי בו בהיותי אב"ד פתח תקוה, ומוכר לי היטב. ראיתי את הפס"ד שהחליטו לבטל את הנישואין ועיינתי בנימוקים שנכתבו ואיני רואה שום בסיס הלכתי להתיר אשת איש על סמך דברי האשה והשערות. גם אילו היו נכונים העובדות מ״מ אין דמיון כלל למקרים שדנו בהם גדולי הפוסקים בהפקעת נישואין, בתיק זה.
"וגם שיש להעיר על הפס"ד שאם
מצבו של הבעל כ״כ חמור איך זה שהתחתן עם אשה אחרת ויש לו ממנה ילדים, והם יכולים לחיות עימו ולסבול אותו במשך שנים, ועוד אם המצב חמור כ״כ איך האשה העגונה יכלה לחיות עימו במשך תשעה חודשים ולא ברחה מיד להציל נפשה, בהכרח שהמצב לא חמור כל כך או שהטענות אינם מדויקים או שהיו בעיות אחרות שאינם תלויים רק בבעל.
מזה יש להסיק שכל היסוד שעליו התבסס הפס"ד אינו נכון. וידועים לי מקרים הרבה יותר חמורים ולא עלה על דעת לב ביה״ד להפקיע נישואין. וביותר אני תמה על אותם דיינים שנזקקו לקחת תיק זה שהיה נידון בהרכב קבוע וכל האחריות היתה עליהם וא״כ מי הכריחם לאלו הדיינים לקחת תיק שאינו בתחומם ולשאת באחריות כבדה להתיר אשת איש.
ואני משתתף בצערה של האשה והיא יודעת כמה נלחמתי כדי שהבעל ישחרר אותה, ויה״ר שהקב״ה ברחמיו המרובים יושיע אותה במהרה".
כפי שפורסם, בי"ז אלול תשפ"א, בהרכב מיוחד שהוקם על ידי נשיא ביה"ד הרבני הרב דוד לאו, התירו הדיינים הרב בן מנחם, הרב אדרי והרב כהן, אישה עגונה להינשא, בטענה כי הבעל לא שפוי והקידושין בטלין מדין מקח טעות. פסק הדין נותר בשלב זה חסוי, אך גדולי הדיינים שהפסק החסוי הגיע אליהם מהרכב בית הדין, בכדי שיצטרפו לפסקם, יצאו למאבק נגד ההיתר יחד עם דיינים נוספים.