לקראת שבת

בואו לבדוק איזה מלאך אתם

הרב יואב בן חיים על טיבם של המלאכים, איך נדע להבדיל ביניהם וגם לאיזו קבוצה אתם משתייכים? חידוש נפלא מ"פרשת וישלח"
ערוץ 2000
הוספת תגובה
אא
(צילום: Drakuliren/shutterstock)

באחד מן הקורסים למדריכים וליועצי נישואין פנה המורה לתלמידיו והציג בפניהם את הסיטואציה הבאה:

אדם נוסע בשעת לילה מאוחרת כשהכל גשום וקור אימים בחוץ. לפתע הוא מתקרב לתחנת אוטובוס ורואה שלושה אנשים הממתינים בתחנה. הראשון זקן וחולה שחייב להגיע באופן בהול לקבלת טיפול בבי"ח, השני הוא מנתח שחייב בדחיפות להגיע לבי"ח כדי לנתח, והאדם השלישי היא לא אחרת מאשר אשתו. יש אופציה לקחת רק אדם אחד ברכב, אם אתם הייתם אותו אדם את מי הייתם לוקחים?

החלו בלילי תשובות בכתה ואז המרצה עצר את כולם ואמר: "התשובה האמיתית היא כזו: אני הייתי נותן את מפתחות הרכב לרופא, אומר לו לקחת את הזקן החולה ביחד איתו ולנסוע לבי"ח. אני הייתי נשאר להמתין בקור עם אשתי בתחנה".

בפרשת "וישלח" מתארת התורה את מאבקו של יעקב עם המלאך, "ויאבק איש עמו עד עלות השחר" - רש"י אומר שהכוונה באיש זה לשרו של עשו. לעומת זאת, אחרי כמה פרשות מסופר על יוסף שנשלח לחפש את האחים ופוגש איש בדרך והוא שואל אותו היכן אחיו -  אומר רש"י שאיש זו הכוונה למלאך גבריאל. נשאלת השאלה מדוע הכוונה במילה איש משתנה בשתי הפרשות? התשובה היא שכאשר יעקב תופס את המלאך ומבקש ממנו ברכה עונה לו המלאך שהוא חייב ללכת כי עלה השחר והוא חייב להספיק לומר שירה.

דע לך כלל! כשאתה מבקש טובה או עזרה ממישהו והוא מסרב ודוחה אותך בכל מיני תירוצים, דע לך שזהו מלאך חבלה, זהו שרו של עשו. לעומת זאת כשאתה מבקש מאדם עזרה והוא נענה בשמחה, רש"י אומר שזה אדם טוב וחייב להיות המלאך גבריאל.

אחים יקרים! כשמבקשים מכם עזרה הקשיבו בכבוד, תענו בסבלנות והשתדלו להיענות לבקשה בחיוב.  אל תמציאו תירוצים שונים ומשונים. בואו נבחר להיות המלאך גבריאל ולא שרו של עשו! ברוכים תהיו.

להמשך קריאה
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו
שידור חי