יהדות
הצדיק הרב אברהם דב הוא מחבר הספר "בת עין". הוא היה קדוש עליון, תלמיד של רבי לוי יצחק מברדיטשוב - סנגורם של ישראל. הוא הגיע לצפת לגור בה (שם הוא גם נקבר) וכשהגיע לצפת קיבל על עצמו קבלה לא ללכת להלוויות בכלל. יום אחד נפטר באזור אדם מבוגר ופשוט, דווקא להלוויה שלו החליט ה"בת עין" לצאת. כולם היו המומים, לא הבינו את פשר הדבר. כיצד גדול הדור מחליט לצאת להלוויה? לא סתם הלוויה אלא של אדם פשוט?
בטקס הטהרה לנפטר שמו לב למשהו מוזר בגופה. כאשר שטפו אותה הרגליים של אותו איש עדיין היו שחורות ומפוחמות. שאלו את אשתו אם הוא דרך על משהו ומה קרה לרגליו? ענתה להם האישה כי לפני 30 שנה בעלה היה צעיר ורווק והתגורר בחו"ל.
הוא עבד כרוכל למחייתו ונדד ממקום למקום בשביל למכור. יום אחד הגיע לבית של מטרונית - נסיכה. כשראתה אותו הנסיכה התאהבה ביופיו וביקשה להתחתן עימו. בתגובה השיב לה האיש כי הוא יהודי ואיננו יכול להתחתן עם גויה. זלזלה בדבריו הנסיכה ואמרה לו שהם יתחתנו ויהי מה. היא תנצל את השפעת אביה המלך לשם הדבר, את מעמדה ואת ייחוסה.
שלח המלך שומרים להביא את אותו האדם אל הארמון לסעודת נישואין בעל כורחו. הוא הרגיש כה חסר אונים בסעודה והבין שבקרוב ממש עומדים לחתן אותו עם גויה ללא הסכמתו. הוא העדיף למות מאשר להפסיד גם את העולם הבא וגם את העולם הזה.
בזמנו הייתה שיטה מיוחדת לחימום הבית. באמצע היה עיגול קטן ובו גחלים בוערות. בזמן הארוחה חלץ אותו אדם את נעליו והחל לפתע לרוץ ולדרוך על הגחלים השורפות. הביטו בו אנשי המלוכה וחשבו שהוא כנראה משוגע ולכן החליט המלך לסלקו מיד מן הארמון ולא לחתן את בתו עימו. זו הסיבה שרגליו היו שחורות - מסירות הנפש הגדולה לכבוד בורא עולם בקפיצה ישירה לאש.
אמר להם ה"בת עין" שכעת הוא מבין מה שראה. הוא ראה בזמן שליוו את הנפטר עמוד של אש. בגמרא זה מכונה "עמודא דנורא" וכתוב שם שרק אדם אחד או שניים בדור, בד"כ מגדולי ישראל זוכה שיוצא לכבודו אותו עמוד האש ומלווה אותו רוחנית.
למעשה רבי אברהם ראה מתוך ביתו עמוד של אש מלווה את אותו הנפטר וזו הסיבה שהחליט להשתתף בהלוויה כי הבין שמדובר באדם גדול וצדיק מאוד. קפיצה אחת של יהודי שהיה כל חייו אדם רגיל עבור בורא עולם, עבור בריחה מן תאווה אחת, זוכה שעמוד של אש ילווה אותו בפטירתו.
לכן אחים יקרים! גם אנחנו אפילו אם נעשה דבר שהוא חד פעמי, נרוויח בגדול! החד פעמי התייקר לאחרונה וזו נקודה למחשבה עבורנו. ה"בעל שם טוב" אומר שכל דבר הקורה בעולם הוא בשביל ללמדנו משהו בעבודת ה'. אנשי הרמז בדורנו אומרים שהיום גם אם אדם יעשה מעשה חד פעמי, בשמים הוא ישלם עליו ביוקר. חד פעמי מגיע באריזות של מאה? שבע"ה כל המצוות והמעשים החד פעמיים שלנו יהפכו להיות באריזות של מאה. חזק וברוך.