עשרה בטבת
לכל בני קהלות קודש שובה ישראל, בכל אתר ואתר, ברכת שמים על ראשכם תמיד.
נמצאים אנו בערב עשירי בטבת, ערב יום הצום שקבעו חכמי ישראל בדורות הקדמונים. צום זה נקבע על המארע שארע ביום זה, כשהגיע נבוכדנצר הרשע מלך בבל לירושלים, והעמיד מצור על העיר, סגר את כל מוצאות ומובאות העיר, אין יוצא ואין בא. זו היתה תחלתו של החרבן, אמנם ירושלים היתה עדין בנויה בתפארתה, השוקים היו מלאים בכל טוב, והמחסור עדין לא נכר בחצות. אך, ירושלים היתה סוגרת ומסגרת, במצור ובמצוד. ונטילת החפש, גזלת השחרור, היא תחלתו של החרבן.
בעשרה בטבת איננו צמים כדי להתאבל על תחלתו של החרבן, ביום זה איננו צמים כאות צער וגעגועים על בית המקדש שחרב ושועלים הלכו בו. צמים אנו כדי, לעורר את הלבבות, ולפתח בלבנו פתח של תשובה. הצום בא לעורר את לבנו על חסרון מעשינו, נועד הוא לשמש כתזכרת על הענש המגיע לחוטאים. מהות הצום אינה בכדי להנציח את העבר, אלא מתוך רצון לתקן ולשפר את העתיד, על ידי הצום והכנעת הלב, נלמד איך לשפר את מעשינו ולתקנם כראוי.
מובא בספר 'אבודרהם' בהלכות תענית, שבנגוד לשאר הצומות שמדרבנן, שכאשר חלים הם בשבת, נדחים הם ליום ראשון בשבוע שאחרי כן. תענית עשרה בטבת, אלו חלה ביום השבת, לא היתה נדחית ליום ראשון, אלא הינו צמים בעצם יום השבת, כמו בצום יום הכפורים. חדושו של האבודרהם, הוא פלא ממש, כיון שמדוע יהיה שונה צום עשרה בטבת שהוא מדרבנן, משאר צומות דרבנן הנדחים מפני כבוד יום השבת.
תיקון הנפטרים הגדול בעולם! אל תפספסו את ההזדמנות להציל את נשמת יקירכם. לחצו כאן >>>
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו