יהדות
תכלית הבריאה
העולם כולו נברא לתכלית אחת ויחידה – לכבודו של בורא העולם הגדול והנורא וכדברי המשנה (אבות ו, יא) "כָּל מַה שֶּׁבָּרָא הקב"ה בְעוֹלָמוֹ, לא בְרָאוֹ אֶלָּא לִכְבוֹדוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר (ישעיה מג) כּל הַנִּקְרָא בִשְׁמִי וְלִכְבוֹדִי בְּרָאתִיו יְצַרְתִּיו אַף עֲשִׂיתִיו". כאשר עיקר כבוד המלך בעולמו ניכר במקום המצאו בהיכלו ומקדשו, כדברי דוד המלך ע"ה (תהילים כט) "ובהיכלו כולו אומר כבוד".
ארמון המלך - בית המקדש בתפארתו
בשנת 2928 לבריאת העולם שלמה המלך ע"ה זוכה לחנוך את בית המקדש בירושלים עיה"ק ברוב פאר והדר, היכלו וארמונו של מלך העולם, כאשר השראת השכינה נכחה שם במלוא הודה והדרה ככתוב (מלכים א' ח'): "כי מלא כבוד ה' את בית ה'". בורא העולם מודיע לשלמה המלך כי שם יהא ביתו ומשכנו לעולם, ככתוב (שם ט') "ויאמר ה' אליו... הִקְדַּשְׁתִּי אֶת הַבַּיִת הַזֶּה... לָשׂוּם שְׁמִי שָׁם עַד עוֹלָם, וְהָיוּ עֵינַי וְלִבִּי שָׁם כָּל הַיָּמִים".
מקום מענה לתפילות
בית המקדש היה מקום מרומם מחוקי הטבע, והניסים היו מורגלים בו לעיני כל רואה, כמובא בפרקי אבות (ה' משנה ה'), התפילות המלוות בתשובה, היו נשמעות ומתקבלות שם באופן פלאי בכל עת, ככתוב (מלכים א' ח) "לִהְיוֹת עֵינֶךָ פְתֻחוֹת אֶל הַבַּיִת הַזֶּה לַיְלָה וָיוֹם... וְשָׁמַעְתָּ אֶל תְּחִנַּת עַבְדְּךָ וְעַמְּךָ יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר יִתְפַּלְלוּ אֶל הַמָּקוֹם הַזֶּה... וְשָׁמַעְתָּ וְסָלָחְתָּ". מכל רחבי הארץ נהרו יהודים, ואף גוים מכל קצוות תבל, להתפלל במקדש ה' ולבקר בהיכלו.
בית המקדש בימינו
לצערנו, בשנת 3828 לבריאת העולם חרב בית המקדש השני, ועם ישראל יצא לגלות ארוכה שנמשכת עד ימינו אנו, אולם, בורא עולם לא עזבנו, וממשיך אף בימינו להשרות שכינתו בתוכנו, וכדברי הנביא יחזקאל (פרק יא): "כה אמר ה' אלוקים כִּי הִרְחַקְתִּים בַּגּוֹיִם וְכִי הֲפִיצוֹתִים בָּאֲרָצוֹת וָאֱהִי לָהֶם לְמִקְדָּשׁ מְעַט בָּאֲרָצוֹת אֲשֶׁר בָּאוּ שָׁם" – הקב"ה הותיר לנו ברחמיו גם כיום בימי גלותנו "בית מקדש מעט!" היכן הוא בית מקדש (מעט) הזה? על כך עונה הגמרא (מגילה כ"ט) אלו בתי כנסיות ובתי מדרשות!
להיות הכי קרוב למלך
מי לא רוצה להגיע לקרבה המרבית למלכו של עולם, נשאלת השאלה: היכן הוא? מחדשת לנו הגמרא (ירושלמי ברכות ה' א') על הפס' (ישעיה נה) "דרשו ה' בהימצאו קראוהו בהיותו קרוב" היכן הקב"ה מצוי – בבית הכנסת! וכן בגמרא (בבלי ברכות ו).
מקום השראת השכינה בעולם
מחדש לנו רבי שמעון בר יוחאי זיע"א בספר הזוהר הקדוש (פרשת נשא דף קכו) על הפס' (שמות כה) "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם" - כל בית כנסת ברחבי העולם נקרא מקדש, והוא מקום משכן לשכינה הקדושה, וכתוב במדרש (ויקרא רבה יא ז) "אם אין בתי כנסיות ובתי מדרשות, אין הקב"ה משרה שכינתו בעולם".
אור הגנוז בבית הכנסת
"בית הכנסת מלא מאור כבוד ה' וכו' ואעפ"י שאין אנו רואים דבר, צריך להאמין זה באמונה שלמה..." (ראשית חכמה שער היראה פ' טו), וכן הרמ"ק (בפירושו על הזוהר, בחוקותיי קיד) "אור השכינה הוא אויר בבית הכנסת, ואילו ניתן רשות לראות היינו רואים אויר בבית הכנסת מלא מאור נוצץ מהשכינה על ראשי עם קודש ומתעטרת על ראשם", וכן קב הישר (פרק נ): "כותלי בית הכנסת הם קדושים מאוד ואור השכינה חופפת עליהם תמיד".
ההבטחה החזקה בעולם!
ישנה הבטחה המתנוססת מעל כל הסגולות וההבטחות שישנן בבריאה, הבטחה אישית של בורא העולם הגדול והנורא בספר התנ"ך (שמואל א ב'), מבטיח מי שאמר והיה העולם "כי מכבדי אכבד"! 3 מילים בלבד אך עוצמתיות ביותר שכוללות בתוכן את כל השפע הנצרך לאדם בעולם הזה ובעולם הבא, כמובא בין היתר בספר הזוהר הקדוש (תרומה קע"ז).
כיצד זוכים לכבד את המלך?
התורה בכתב ובע"פ מלמדת אותנו במקומות רבים כיצד נוהגים בכבוד מלכו של עולם, כאשר כבר ציינו שעיקר הכבוד ניכר בהיכלו ומקדשו, ולכן הרוצה לזכות שיתקיים בו "כי מכבדיי אכבד" ילמד את ההלכות הנוהגות במקדש המלך, כאשר בימינו הן ההלכות הנוהגות בתוך שטח בית הכנסת ובית המדרש, המותר והאסור, הנכון והראוי, שמירת קדושת המקום, כבוד הספרים, תפילה כהלכתה ושאר ההלכות הנוהגות במקומות הקדושים, כאשר עיקר הכבוד בבית האלוקים אומרים רבותינו ניכר ב- מילים היוצאות מפינו בארמון המלך, האם אלו מילים של קודש (תורה ותפילה) או של חול (שיחות חולין)? "כי מכבדי אכבד" – בידנו הדבר!
התנאי לקבלת התפילות "אין תפילה של אדם נשמעת אלא בבית הכנסת" (ברכות ו, וכן נפסק ברמב"ם הלכות תפילה פרק ח'), אך בתנאי ששומרים על כבוד וקדושת המקום. מגלים לנו רבותינו שע"י שאין נזהרים בכבוד המקום ניתן אף חלילה לגרש את השכינה ממקום משכנה בבית הכנסת, ואז אין התפילות מתקבלות, ועל זאת קובל הנביא ישעיה (א): "כי תבואו לראות פניי מי ביקש זאת מידכם רמוס חצריי... בפרישכם כפיכם אעלים עיני מכם, גם כי תרבו תפילה אינני שומע", מכאן נבין כמה חשובה הזהירות בשמירת כבוד בית הכנסת.
הרפואה לחולי ומגפה ולכל צרה, גם לקורונה!
כאמור, ביהכ"נ נועד לתכלית של קיבול תפילות ובקשת רחמים מאת הבורא יתברך, כאשר ישנה צרה באים לבית הכנסת מתפללים – ונענים! מחדש לנו הזוהר הקדוש (וירא קב) שפעם הייתה מגפה ביישוב שנקרא כפר טרשא, באו לפני הצדיק רבי אחא ושאלו אותו מה לעשות? כיצד נוכל לעצור את המגפה?! השיב להם הרב בפשטות לפני כל פתרון אחר בואו ונלך...לבית הכנסת! ונבקש רחמים מאת הקב"ה שייקח את המגפה!
ההגנה וההצלה של ישראל
מדינת ישראל כיום מוקפת במדינות אויב, וכן ישראל בגולה נמצאים בסכנה תמידית, מה יגן עלינו? מה יציל אותנו? על זאת אומרת הגמרא (פסחים פז) על הפס' (שה"ש ח) "אני חומה ושדי כמגדלות" – אלו בתי כנסיות, שמגנות על הדור (רש"י), וכן כותב הרד"ק על הפס' (יחזקאל יא) "ואהי להם למקדש מעט" כלומר בבתי כנסיות שהם נועדים שם להתפלל אלי אני עמהם ושומע קולם ומצילם מיד אויביהם.
מנצחים במלחמות!
ניצחונם של ישראל במערכה הוא רק בכוח התפילה, זהו הנשק שלנו, וכמובא במדרש (מדרש שוח"ט כב) עם ישראל נמשלו לתולעת ככתוב (ישעיה מא) "אל תיראי תולעת יעקב" - מה תולעת כוחה בפיה - אף ישראל כוחם בפיהם! – כוח התפילה! ודרשו רבותינו על הפס' (שמות יד) "ה' ילחם לכם ואתם תחרישון" – הקב"ה ילחם לכם מול האויב ובוודאי תנצחו, אך בתנאי שתחרישון מלדבר דברי חולין בבית הכנסת!
הגאולה תלויה בשמירת כבוד בתי הכנסת!
בעל ה"ראשית חכמה" מסביר את דברי הזוהר הקדוש (אחרי מות עה) שע"י שאין נזהרים בשמירת כבוד בתי הכנסת ובעיקר מדברים חולין במקום הקדוש בזאת מעכבים את גלותנו, וכותב בעל החפץ חיים זצ"ל (זכור למרים פ' יח) "נרגיל עצמנו להיות זהירים בקדושת בית המדרש ובית הכנסת שהם לעת עתה מקדש שלנו ... אז קרובה ישועת השם לבא ולשלוח לנו משיח צדקנו!"
נקבל על עצמנו לשמור מאוד על כבוד בית הכנסת ובית המדרש, ובכלל זאת לא לדבר דברי חולין בהיכל המלך, לכבות מכשיר סלולארי לפני הכנסנו למקום הקדוש ולקדש את הדיבור שלנו שם בדברי תורה ותפילה בלבד! וכדברי המשנה ברורה (קנא ס"ק ב) "...הירא וחרד לדבר ה' ישים תמיד עיניו וליבו לזה שלא לדבר שום דברים בטלים בבית הכנסתובבית המדרש והמקום הזה יהיה מיוחד אצלו רק לתורה ולתפילה!".