יהדות
למה אלוהים הקשה את לב פרעה? "ואני אכביד את לב פרעה" - כיצד ייתכן שהקב"ה חסם את לב פרעה מלשוב בתשובה? איך ייתכן שהוא שולל ממנו את אפשרות הבחירה לבחור בטוב? הקב"ה מלכתחילה שם את פרעה בנתיב אחד שאין כל אפשרות לצאת ממנו ולשנות כיוון.
לא הייתה לו שום אפשרות מלבד ליפול שוב ושוב עד שה' יחליט אחרת. איך זה מסתדר עם ערכי התורה? עם אפשרות הבחירה והתשובה הניתנת לכל אדם – מדוע פרעה לא זכה להזדמנות הזו? הרי הקב"ה תמיד מעדיף את התשובה ואת התיקון, מדוע פה לא?
התורה מלמדת אותנו שישנם מצבים שבהם יש לאדם רק אפשרות אחת – לאבד שליטה ולהמשיך ליפול. כשעמ"י היו במצרים ועבדו בפרך, משה בכלל היה רחוק מהם - במדין, וחי חיים שקטים כרועה צאן ביחד עם חמיו שמפרנס אותו.
יום אחד, הוא לקח את הצאן שוב כשלפתע התגלה לעיניו מחזה מדהים – שיח קוצני בוער, האש אינה שורפת את השיח. כשהתקרב אל הסנה הבוער – השיח הבוער, נשמע לפתע קול שציווה עליו ללכת לפרעה ולהגיד לו לשלוח את עמ"י מארצו.
משה אכן הולך ומדבר עם פרעה אבל הדבר גורם לפרעה להקשות את ליבו ולהכביד יותר על עמ"י. הקב"ה אומר למשה שהדבר לא יהיה קל וזה לא הולך לעבוד ישר, כי עוד לפני שיתחילו המכות הקב"ה יקשה את לב פרעה ולא ייתן לגאולה לקרות.
למעשה הקב"ה אמר שהוא ייקח לפרעה את הבחירה. נשאלת השאלה מה המסר בכל הסיפור? הרי מי שאין לו בחירה אז אין לו גם אחריות ומטבע הדברים אי אפשר גם להאשים אותו, אז איך פרעה נענש בכל זאת, אם אין לו אפילו את אפשרות הבחירה? מה המסר עבורנו? האם ייתכן שלעיתים ה"משחק" נגמר? שלאדם לעיתים אין בחירה והוא משכנע עצמו שהוא מוכרח לחטוא כי זו הדרך היחידה?
רש"י אמר על כך שהקב"ה רק רצה להראות את יכולותיו על פרעה ששימש כ"במה" לכך, אם כך מה היה התפקיד של משה בכל הסיפור, שהרי הוא בזבז זמן רב על מנת לדבר אל לב פרעה ובשביל מה עשה זאת? מעבר לכך, האם ייתכן שפרעה נענש על עבירות שחטא עוד קודם לכן? אנחנו רואים שמצד אחד פרעה איבד את הבחירה ומצד שני משה ממשיך לנסות ולנזוף בו על מנת שיגאל את עמ"י... המכה הראשונה – מכת דם, הגיעה לפרעה על כך שלא שמע לעצת משה - לא רצה לשחרר את עמ"י.
ספר העיקרים מסביר זאת בצורה הפוכה, הקב"ה הקשה את לב פרעה כי רצה שתהיה לו אפשרות בחירה. מפני שהקב"ה כל כך מקדש את אפשרות הבחירה, לכן הוא מקשה את לב פרעה. אם הקב"ה לא היה מקשה את לב פרעה, הוא היה צריך לשחרר מיד את עמ"י, הקב"ה הקשה את ליבו בשביל להביא אותו למצב של התעשתות שיגרום לו לאיזון – ממנו יכול להחליט אם לבחור בטוב או לא, אם לשחרר את עמ"י או לא.
הרמב"ם לעומת זאת מביא הסבר אחר – התשובה לשאלה נמצאת בגוף דברי התורה. בחמש המכות הראשונות לא כתוב שהקב"ה הכביד את ליבו של פרעה, אלא שפרעה הכביד את ליבו בעצמו. בפועל, רק במכה השישית הקב"ה החל להקשות את לב פרעה.
התורה רוצה ללמדנו מסר מדהים – אם אדם אומר חמש פעמים 'לא', הוא ישכח איך לומר כן. פרעה בעצמו לקח לעצמו את הבחירה כשסירב לשחרר את עמ"י בחמש המכות הראשונות, כשאמר לא חמש פעמים – מפני שאז שכח איך לומר כן. מחטא לחטא אדם הופך להיות חלש יותר וכנוע יותר. עם כשלונות ועבירות צריך לסיים מהר, מפני שבעתיד זה יהיה קשה יותר.
אדם טועה לחשוב שאם יעבור עבירה ויתנסה במשהו רק פעם אחת אז הוא לא ייפול שוב. זה לא נכון, אדם הולך ונסחף עם העבירות עד שמגיע למצב שכבר לא מוצא את דרך החזור אל המסלול הישר. עד שמגיע למצב שהעבירות משתלטות עליו לחלוטין והוא הופך להיות כנוע למולן. לכן צריך מלכתחילה לא להכניס ראש בריא למיטה חולה.
למה אלוהים הקשה את לב פרעה? הרב עמיהוד סלומון - דקה על יציאת מצרים