פורים
מגילת אסתר היא סיפור מרתק ואף 'סאטירי' במיוחד. בעת קריאת המגילה חשים כמו בהצגה כשמבחינים בסיטואציות 'האירוניות' לעומק. ניתן לראות זאת דרך ההוללות שהייתה - משתאות וחגיגות של שיכורים נהנתנים אצל מלך פרס ששלט בכל מדינות העולם. הלא הוא אחשוורוש שהיה הפכפך בדעתו, לאורך הימים עלה לגדולה ובדיוק באותו האופן, התרסק.
במגילת אסתר נושבת מן רוח שונה על החיים המנוהלים באותה התקופה, ונשאלת השאלה מדוע דווקא סיפור המגילה צורף למקבץ התנכ"י העשיר והנצחי? בסיפור המגילה הוחלט בעת המשתאות להשמיד ולאבד את כל היהודים ביום י"ג באדר. דבר בלתי נתפס הוא לדמיין את ההשמדה הכוללת של אומה שלמה, כשצוללים בעומק המחשבה על העובדה הזו, נתפסת הידיעה החדה כי אומה אשר מטביעה את חותמה בעולם ולעד תופיע כאן לתת את ה"קול" המשפיע שלה, היא גם זו שגם תהיה נתונה בסכנת הכחדה תמידית, הן פיזית והן שכלית.
על אף המחלוקות, צורפה מגילת אסתר ל-24 הספרים הקדושים (מוחזק כתנ"ך),והיא מציינת תמרור מובהק המסמל את הסכנה הטמונה לעם ישראל בכל דור ודור. סיפור המגילה איננו זר ומנוכר לנו, אלא גם בימינו הוא רלוונטי - הרי בכל דור מנסים לקום עלינו ולהשמידנו. על אף שיש השלכות ישירות על על העם לאור מעשיו, ניתן לראות בהשגחה פרטית מדויקת שמיד לאחר הנפילה והאסונות יש תנופה אדירה של קימה לתחייה, אף אחד לא יכול לעצור אותנו. ראינו זאת בעיקר בגלות, כשהיהודים היו מפוזרים בתפוצות הם היו נתונים לסכנות גדולות הרבה יותר ולשניהם המושחזות והחשופות של אותם רשעים שביקשו לכלותינו.
יתירה מכך, גם כיום שב"ה העניק לנו בחסדיו ורחמיו ה' יתברך מדינה קטנה, עדיין נשמעים קולות מאיימים מכל עבר, מאיראן ועד קולות מאיימים מתוך המדינה עצמה. אם כך, אזהרת המסע היא אכן רלוונטית לנו גם היום והיא כנראה תהיה רלוונטית לנצח, מפני שבכל עת אנו צריכים לזכור שיכולים לקום עלינו ולהשמידנו, ועצם הקיום שלנו בעולם הוא בזכות לימוד התורה הקדושה והתחזקות בתשובה שלמה לה' יתברך ובמעשים טובים בין איש לרעהו. חשוב שנזכור שלאחר הנפילה מגיעה התקומה בעוצמות מיוחדות וגבוהות שרק ה' יכול לחולל, ואין זמן מושלם לזכור זאת יותר מפורים.
דבר תורה לפורים מצחיק: דבר תורה לפורים קצר | קריאת המגילה: איך באמת מקיימים את המצווה?