פסח
שבת הגדול הוא הכינוי לשבת שלפני חג הפסח. נשאלת השאלה כיצד נכון יותר לומר, שבת הגדולה או שבת הגדול? ובכן, האופן הנכון לומר הוא שבת הגדול מכיוון ששבת היא של ה' יתברך והוא הגדול, כלומר המילה "גדול" מתייחסת אל ה' יתברך, הוא המושא ולא השבת (על אף שיש גם עדויות מן המקורות על כך שהמילה 'שבת' היא גם במין זכר).
ביום גדול זה הקב"ה הכין את עמ"י ליציאת מצרים וציווה עליהם בעשירי לחודש ניסן להביא כבש אל ביתם ובארבעה עשר לניסן להקריב אותו לקורבן פסח ללא כל חשש, על אף היות שהכבש הוא סמל האלילים של מצרים. "למכה מצרים בבכוריהם" - כשהתכוננו בנ"י ורכשו כבשים, כל בכורי מצרים השתהו וביקשו לדעת את הסיבה. מששמעו כי בקרוב כל בכורות מצרים ימותו ועמ"י יגאלו, הם נסו אל הוריהם והפצירו בהם לשחרר את בנ"י במהרה ממצרים, אך אלו סירבו ומלחמה גדולה פרצה בין ההורים לבכורות, מלחמה שגבתה קורבנות הן מצד ההורים והן מצד ילדיהם הבכורים. חגיגת הנס הועברה ונקבעה לשבת שלפני חג הפסח, המכונה שבת הגדול – מכיוון שהאירוע קרה ב-י' ניסן, יום פטירתה של מרים הנביאה.
ביום זה עמ"י הצטוו להאמין אמונה שלמה בקב"ה - בדיוק היכן שנגמר השכל, היכן שלכאורה יש רודן שתלטן המעביד אותם ומשמש להם כבוס, ולהפסיק לפחד ממנו, בידיעה מוחלטת שה' יתברך יעשה עמהם נס ויגאל אותם. משה רבנו הורה לנו שעלינו ללמוד לפני כל חג את הלכותיו, ולכן גם בשבת הגדול יש להקדיש זמן ללימוד הלכות חג הפסח בצורה מדויקת על מנת שנוכל להפיק את המרב מהחג ולהביא בהשראת הגאולה הכללית של עמ"י, גם את הגאולה הפרטית שלנו.
שבת הגדול או שבת הגדולה |מרגש: למה הרב הכניס ילדים עניים לגן החיות?