פסח
הכינוי לשבת שלפני חג הפסח הוא 'שבת הגדול'. היא קרויה דווקא שבת הגדול ולא שבת הגדולה מכמה סיבות:
1. שבת הגדול – הכוונה לה' יתברך שבגדלותו הנשגבת הציל אותנו מידיהם של המצרים והוציאנו מעבדות לחירות. בד"כ נושא ההפטרה מתקשר תמיד לפרשת השבוע וכך גם בשבת זו.
2. פרשת צו עוסקת בענייני הקורבנות, לעומת זאת ההפטרה לא עוסקת בנושא הקורבנות אלא מסבירה את חשיבותה של שבת הגדול, ומדוע היא נקראת דווקא שבת הגדול ולא כפי שהיה מתבקש - שבת הגדולה (במחשבה תחילה נראה שמין המילה 'שבת' היא נקבה)? בהפטרה נמצא למעשה הפרק האחרון בנבואה, העוסק במלאכי שהיה הנביא האחרון ודיבר בפרק הנבואה האחרון על ערב יום ה' הגדול והנורא בו עתידים עמ"י להיגאל, ולכן קוראים הפטרה זו בשבת של לפני הגאולה הראשונה של עמ"י – הרי היא גאולת מצרים. הגאולה השנייה הייתה בשיבת ציון, לאחר הצהרת כורש וראשית ימי בית שני, ועל הגאולה העתידית שאנו עתידים להיגאל - סיפר מלאכי במלאכי פרק ג', הפרק האחרון לנבואה.
"הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ לָכֶם אֵת אֵלִיָּה הַנָּבִיא לִפְנֵי בּוֹא יוֹם יְהוָה הַגָּדוֹל וְהַנּוֹרָא, וְהֵשִׁיב לֵב אָבוֹת עַל בָּנִים וְלֵב בָּנִים עַל אֲבוֹתָם פֶּן אָבוֹא וְהִכֵּיתִי אֶת הָאָרֶץ חֵרֶם" – אליהו הנביא עתיד לבשר לנו על הגאולה השלימה המכונה יום ה' הגדול והנורא, ולכן בין היתר נקראת השבת בה קוראים את פסוק זה בהפטרה - שבת הגדול. שנזכה לגאולה שלמה ברחמים.
3 טיפים לליל הסדר - הרב אדיר עמרוצי: