חול המועד פסח
תשובה
רבי עקיבא כותב שבשבת ויום טוב אין מניחין תפילין, הסיבה לכך היא שהתפילין היא אות, סימן בינינו לבין ה' יתברך, כמו גם המילה שנחשבת אות בינינו לבין בורא עולם – תפילין ומצוות המילה הם אות לנו בימי החול, ככתוב: "וקשרתם אותם לאות על ידך". "ושמרו בני ישראל את השבת, ביני וביניכם אות היא לעולם" - שבת וימים טובים נחשבים גם הם לאות בינינו לבין הקב"ה ולכן לא מניחין בהם תפילין מכיוון שאלו ימים שהם בעצמם אות (לא צריך לעשות מעשה אחד על גבי השני, כפילות של מעשה).
זאת באשר ליום טוב, אך מה בעניין חול המועד שיש בו גם מן החול וגם מן הקודש? יש מחלוקת בעניין: ע"פ הזוהר הקדוש אסור להניח תפילין בחול המועד ומי שמניח תפילין בחול המועד חייב חלילה מיתה בידי שמיים מפני שזלזל באורו של ה' יתברך. אם כך, בכל הימים הטובים לא מניחים תפילין וכך נוהגים הספרדים.
אצל האשכנזים יש הנוהגים להניח ויש הנוהגים שלא להניח. ואם בכל זאת אשכנזי הרוצה להניח מתוך המשך מסורת אבותיו, יכול לעשות זאת ויש לו על מי שיסמוך, אך עליו לקיים את המצווה באופן פרטי ולא בתוך בית הכנסת (בפרסיה). ספרדים לעומת זאת מחמירים בכך ולא נוהגים בשום אופן להניח תפילין וכך פסק מר"ן עובדיה יוסף זצוק"ל, ע"פ הזוהר הקדוש.
האם מותר להניח תפילין בחול המועד פסח? | הרב יקיר בוטה: למה מניחים תפילין? מתי לא מניחים תפילין?