מלכת הכיתה: תופעה מזיקה - שיש לה פתרון?
(צילום: cactus_camera/shutterstock/Mustapha GUNNOUNI)

יהדות

מלכת הכיתה: תופעה מזיקה - שיש לה פתרון?

מלך הכיתה. ההנחה היא שכנראה כבר נתקלתם בהתרחשות האיומה. האם הדבר הגיוני? איך ניתן למגר את הבעיה מהשורש? וכיצד התופעה מרעה באופן הרסני להוד מלכותו של המלכ/ה?
הרב נחום דיאמנט
הוספת תגובה
מלכת הכיתה: תופעה מזיקה - שיש לה פתרון?
(צילום: cactus_camera/shutterstock/Mustapha GUNNOUNI)
אא

מלך הכיתה

ישנה תופעה נפוצה מאוד בבתי הספר, הנקראת "מלך הכיתה" או "מלכת הכיתה". ואני לא יכול להבין, איך המורים לא נלחמים בתופעה הזו עד חורמה?! הילדים בכיתה סובלים! הם צריכים לכרוע לו ברך ולקנות לו דברים, כי אם לא כן הוא יגרום לכך שכל הכיתה תהיה נגדם. אילו הייתי מורה הייתי לוקח ילד כזה ואומר לו: "אם תמשיך כך, אני אעניש אותך. היֹה לא תהיה". מובן שזו לא תהיה התגובה הראשונה, אבל אם ניסיתי בדרכים טובות ולא הצלחתי – אני אאיים עליו, ובסוף אבצע.

אסור לתת לילד להשתלט. אצל מלכת הכיתה המצב גרוע הרבה יותר, כי "כבוד המלכה" בעצמה צומחת לא טוב. בת סמכותית מאבדת את הנשיות שלה. היא לא תהיה אישה, היא תהיה גבר. בת שמקבלת עוצמה מאבדת את הנשיות, ובעלה יסבול ממנה קשות. בת כזו הופכת לסיפור קשה.

ילד משתלט, חייבים להוריד אותו. ואם אין ברירה, נשתמש בשיטות הקשות! ולבני אסביר ברורות: אני לא מרשה לך לשמוע בקול מלך הכיתה. הענישה הזו היא לטובתו של מלך הכיתה בעצמו, הרוכש אגואיסטיות במנה גדושה, וכולם כורעים ומשתחווים לו. כשהוא גדל רואים שהאגואיזם אוכל אותו בכל פה, וכשהוא חווה כישלון – הוא אבוד. כאשר המלכים הללו מגיעים לגיל ההתבגרות, הם עוברים את משברי גיל ההתבגרות ביתר קושי מאשר אחרים. מלך הכיתה רגיל שהכול הולך בקלות והוא מקבל הכול; כל מה שהוא רוצה - משתחווים ונותנים לו. ופתאום הוא צריך להתמודד ואינו יודע איך.

מלחמת יחיד אינה יעילה ברוב המקרים המורים אינם נכנסים לסוגיה הזו של מלך הכיתה, ובלי להיכנס לשאלה מדוע הם אינם ממגרים את התופעה, המצב הוא שילד שאינו נכנע למלך הכיתה הוא ילד דחוי מהחברה, וזה סבל נורא שיש לילדים מאותו מלך או מלכה. אנחנו ההורים צריכים לטפל בנושא בכוחות עצמנו.

כדאי שנלמד כלל גדול בדרך הטיפול בבעיות חינוכיות בבתי החינוך: אף פעם אל תילחמו מלחמת יחיד, צריך להצטרף להורים אחרים. אני לא מהטיפוסים ששותקים, כשיש משהו שנראה לי רציני – אני מגיב. אבל אף פעם לא נלחמתי מלחמת יחיד, תמיד קראתי להורים נוספים והלכנו ביחד, ומול עשרה אנשים אין לבית הספר כֹח להתנגד. יחיד, בית הספר יכול לצפצף עליו ולזלזל בו, אבל כשבאים עשרה ביחד בית הספר חייב להתייחס, וכך אפשר להזיז דברים.

הבעיה היא שהורים רבים אינם רוצים להשתתף במחאה, מפחדים שיצא להם שם רע. לא צריך לבקש מהם שיבואו איתך לבית הספר, אלא רק ייתנו לך הסכמה לדבר בשם הכלל, בלי שתספר בבית הספר עם מי דיברת. ברגע שאני בא לבית הספר ואומר שאני מייצג עשרה הורים, מתייחסים אליי אחרת לגמרי, ואז למורה אין ברירה. ולמחרת בבוקר תיווכחו שאין מלך ואין מלכה.

(באדיבות משכן שילה) 

להמשך קריאה
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו
שידור חי