101 שנים לפטירת בנו היחיד של הבן איש חי: 10 פנינים
(צילום:מתוך הוצאת 'שיח ישראל'/מאת דונאתל - נוצר על־ידי מעלה היצירה, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=113681201)

גדולי ישראל

101 שנים לפטירת בנו היחיד של הבן איש חי: 10 עובדות ופנינים

היום, י"ב חשוון, 101 שנים לפטירתו של בנו היחיד של הבן איש חי, רבי יעקב חיים. 5 עובדות על חייו ו-5 פנינים מתוקות מספריו הקדושים
הרב ארז קדוסי
הוספת תגובה
101 שנים לפטירת בנו היחיד של הבן איש חי: 10 פנינים
(צילום:מתוך הוצאת 'שיח ישראל'/מאת דונאתל - נוצר על־ידי מעלה היצירה, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=113681201)
אא

היום יום א' תשפ"ג - 101 שנים לפטירתו של הגאון רבי יעקב חיים בן רחל זצ"ל בנו היחידי של חכם יוסף חיים מבבל, הבן איש חי.

חשיפה נדירה: ברכתו של אביו חכם יוסף חיים זיע"א על הספר של שיצא לאור בחייו.

הברכה של הבן איש חי לספר של בנו, רבי יעקב חיים (צילום:מתוך הוצאת 'שיח ישראל')

בפניכם 5 עובדות נפלאות על מאורות חייו, בצירוף 5 חידושים נדירים מספריו הקדושים:

1. לידת הצדיק:
רבי יעקב חיים נולד בשנת ה'תרי"ד - (1921-1854)

לאימו הצדקת רחל ע"ה אשת חכם רבי חיים יוסף חיים בבגדאד, הבן איש חי זיע"א.

מקטנותו וגם בהיותו בחור הוא ינק ולמד תורה מאביו והיה לתלמידו המובהק, וזכה לקניין בכל חלקי הפרד"ס (פשט, רמז, דרש, סוד). היה לגאון עצום בתורה ובעל ידע בקבלה מעשית. בשנת 1921 (למניינם) התסלק מן העולם בנו וממשיך דרכו של הבן איש חי, כשהוא מותיר אחריו את בנו:

בשנת תרמ"ח 1887 כ"ו בחשון נולד בנו, רבי דוד חיים. בשנת התשל"ב 1972 עלה לארץ ישראל, חי בה עד לשנת תשמ"ג 1983 ונקבר בארץ ישראל (רמת גן).

2. דרשת הצדיק:
בהיותו בן 56 שנים בשנת ה'תרס"ט (1909) נפטר אביו, רבן של כל בני הגולה חכם יוסף חיים זיע"א, וכשהוא בן 76 שנים - לבקשת בני הקהילה התמנה במקומו אביו לדרוש בכל שבת ברבים בבית הכנסת הגדול.

3. צדקת הצדיק:
הקים את "קופת עניי הקהילה" וייסד ישיבה בשם "מדרש בית טאקו" ועמד בראשה לצורך לימוד תורה לבעלי בתים (עובדים ולומדים). דאג ופעל מבגדאד למען קופת "עניי ירושלים בארץ ישראל". כמו כן, הוא סידר וערך את כתבי יד קודשו של אביו והביאם לדפוס בירושלים.

4. נדבת הצדיק:
שנה לאחר פטירת אביו חכם יוסף חיים (1910) ביקש הרב דוד ששון, ידידו אביו מהעיר בומבי (הודו),מרבי יעקב חיים את התפילין (שתי זוגות רש"י ור"ת) כמזכרת.

רבי יעקב שלח לרב דוד ששון את התפילין כמזכרת ובהשגחה פרטית - 110 שנה לאחר מכן יצאו התפילין של חכם יוסף חיים זיע"א למכירה מידי צאצאי הרב דוד ששון ונרכשו על ידי יהודי שומר תורה ומצוות והוצגו במשך תקופה קצרה במוזיאון 'יהדות בבל' (אור יהודה) בצירוף כתב יד קודשו (מעל 110 שנים) של רבי יעקב חיים עם הרב דוד ששון שהיה מקופל בתוך כיס בתפילין המוכיחה את ייחוסם של התפילין.

5. ספרי הצדיק:
ספר 'ציצים ופרחים' נדפס בירושלים בשנת תרס"ד (1904) בסיוע הרב בן ציון חזן זצ"ל (תלמיד חכם יוסף חיים זיע"א) ברכתו הודפסה בספר (שהדפיס בירושלים גם את ספרי חכם יוסף חיים ספר דעת, תבונה, משל ונמשל) פירוש על התורה, נביאים, כתובים. ספר זה יצא לאור בצירוף ברכתו של אביו חכם יוסף חיים זיע"א - הוצאת 'שיח ישראל' (מצורף צילום הספר וצילום ברכת אביו חכם יוסף חיים זיע"א).

ספר 'זכות חיים' - פירוש על פרקי אבות בצירוף פירוש זכות אבות של אביו יצא לאור על ידי 'סאלם ספרים'. וכן עוד ספרים וכתבי יד שטרם יצאו לאור.

5 'פנינים לחיים' מתורתו של רבי יעקב חיים זצוק"ל:

1. "כל מצוותך אמונה" (תהילים פרק קיט פסוק כ) - יובן הפסוק על פי מעשה באחד שעבר על כל התורה כולה ולא הניח שום עבירה שלא עבר עליה.

פעם אחת הוא הגיע לרב ואמר לו שעבר על כל התורה כולה! ורצונו לעשות תיקון, אומנם לא יכול לפרוש מכל העבירות מחמת שהורגל בהם, אלא יכול לקבל על עצמו מצווה אחת דווקא וביקש מהרב שיבחר לו מצווה אחת ולהתמיד בה.

ענה הרב: "בדבר אחד תתמיד והוא "מדבר שקר תרחק!" ובזכות זה תזכה לעולם הבא. שמח אותו האיש שמחה גדולה על בחירת המצווה שהיא אחת בלבד ונשאר לו לעשות כל מה שחפץ ליבו...

רק להיזהר ולקיים מצווה אחת "מדבר שקר תרחק" והנה באחד הלילות תקף אותו יצרו הרע בעבירת ביצוע של גניבה ועוד עבירות אחרות ויצא מביתו  לממש את זממו ובעת שהתהלך לעשות את המעשה נזכר שקבל על עצמו לא לשקר! ואמר בליבו איך העשה את העבירה בלי לשקר! והוכרח לשוב לביתו. וכך כל עבירה שחפץ ליבו לעשות נזכר שאסור לשקר עד שנעשה לבעל תשובה.

נמצא שבגלל שאחז במידת האמת! פרש מכל העבירות ונעשה צדיק גמור!

וזה שאמר הכתוב: "כל מצוותך אמונה" שעל ידי האמונה בזה שמרתי כל מצוותיך ועל זה נאמר "צדיק באמונתו יחיה" (על פי ספר ציצים ופרחים עמ' פג' הוצאת שיח-ישראל).

2. "משה קיבל תורה מסיני": מדוע אומר הכתוב מסיני ולא בסיני?
התשובה: בא לרמוז באות המ"ם (מ שווה בגימטרייה ל-40) כי מכוח שמשה רבינו שהה מ' (=40) יום רצופים בהר סיני - זכה לקבל את התורה (ספר זכות אבות, פרקי אבות).

3. "שמעון בנו אומר כל ימי גדלתי בין החכמים ולא מצאתי לגוף טוב אלא שתיקה":
לפעמים יתגבר עליו (על האדם) כוח הדיבור כשאוכל, שותה ומדבר בעת שהמאכל בפיו ואינו מעמיד עצמו (מחכה וממתין) עד שבולע, ובזה יוכל לבוא לידי סכנת מוות חס ושלום (ספר זכות אבות - פרקי אבות).

4. "כי בו ישמח ליבנו..." (תהילים ל"ג פסוק כ"א): רמז בזה כי מבחן הביטחון הוא בלב שאם קרה לאדם איזה עניין ובטח בה', הנה אם היה בטחונו בקב"ה בשלמות גמורה יהיה ליבו שמח "והתענג אל ה' וייתן לך משאלות ליבך" (תהילים פרק ל"ז פסוק ד).

רמז שאם רואה האדם בעת שמתפלל או מבקש דבר מאיתו יתברך ובא לו עונג ושמחה, בזה מתקבלת תפילתו ונעשית בקשתו (ספר ציצים ופרחים, תהילים).

5. "בראשית":
המילה בראשית אותיות בי"ת רי"ש, רמז למה שאומרים רבותינו ז"ל: יישא אדם אישה אחר כך ילמד תורה כדי שילמד בטהרה (ספר ציצים ופרחים - בראשית).

הספר של בנו היחיד של הבן איש חי (צילום:מתוך הוצאת 'שיח ישראל')

יהי רצון שזכות הצדיקים הקב"ה ימלא כל משאלות לבנו לטובה ולברכה ונזכה לגאולה במהרה אמן.

בברכה, ארז קדוסי.

תודה רבה לזמר נהוראי אריאלי על השיר - "ללכת בלי לראות":

להמשך קריאה
(צילום:מתוך הוצאת 'שיח ישראל'/מאת דונאתל - נוצר על־ידי מעלה היצירה, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=113681201)
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו
שידור חי