יהדות
"שובו בנים שובבים": חשיפה שאסור לפספס: 8 עצות וסגולות לימי השובבי"ם
ימי השובבי"ם אלו הימים שקוראים בהם בכל שבת את פרשיות השבוע: שמות, וארא, בא, בשלח, יתרו, משפטים - ראשי תיבות: שובבי"ם פרשיות הללו עוסקות בשעבוד מצרים ומתן תורה, כל ששת השבועות בימים האלו מסוגלים לתיקוני עוונות (תיקון עוון פגם הברית) יותר מכל ימות השנה.
יש המשתתפים בתיקון שובבי"ם עפ"י הרש"ש זיע"א והאריז"ל, אך עיקר התענית היא לעסוק בלימוד התורה הקדושה, קיום המצוות, מתוך שמחה ומעשים טובים. על כך נאמר: "שובו בנים שובבים" (ירמיה ג, כ"ב).
עיקר מחילת העוונות ותיקון הפגם, הם על ידי תשובה. ואלו הם ארבעת התנאים: חרטה גמורה, וידוי, עזיבת החטא, וקבלה לעתיד (לא לחזור על שום העוון כלל) ועל כך אמר דוד המלך ע"ה: "סור מרע ועשה טוב" (תהילים לד, טו).
לפניכם 8 עצות וסגולות נפלאות לתיקון המידות והמעשים בימים הקדושים הללו:
1. אהבת חינם: על- ידי שכל ישראל ערבים זה לזה, ככתוב בתורה הקדושה 'ואהבת לרעך כמוך' (ויקרא יט, יח),אמר רבי עקיבא זה כלל גדול בתורה, כלומר שזהו הכלל שעל ידו שומרים את כל התורה כולה.
כשם שכל אחד מרגיש את עצמו כך צריך להרגיש את רעהו כמוהו ממש, ובהעדר הרגשת הלב לא מקיימים את המצווה כפשוטה. בשם האר"י הקדוש ז"ל שלפני התפילה צריך לקבל עליו מצות עשה ואהבת לרעך כמוך (ספר 'אור אברהם', רבי אברהם מזוועהיל זצוק"ל).
2. סגולת קריאת התהילים: מי שיש באפשרותו, נכון שילמד בכל יום מימי השובב"ים ספר אחד של תהילים, בהבנה ובדקדוק, והוא מסוגל מאוד לכפר את העוון של פגם הברית. ובשם המקובל רבי אברהם עדס זצוק"ל שאמר: "שהקב"ה מונה שעות (של קריאה ולימוד) ואינו מונה כמות של דפים".
ועל כך נאמר - טוב מעט בכוונה מהרבה בלא בכוונה, כי הקב"ה חפץ בהתעוררות לב האדם.
3. סגולת ששת ימי השבועות: סגולת הימים אין פירושם שצריך לעמול יותר, אלא הימים עצמם מסייעים ועוזרים לנו להתקדש ולתקן את מעשינו, ועלינו לערוך חשבון נפש כדי לדעת מה לתקן ובמה להתחזק.
ועל ידי שיתעורר בלבנו רצון וחשק לתיקון המעשים, בוודאי נוכל להתעסק בעבודת הקודש המוטלת עלינו ולהתקרב להשי"ת ולהיכנס לעולם התשובה ועולם היראה (ספר אור אברהם רבי אברהם מזוועהיל זצוק"ל)
4. סגולה לאריכות ימים ושנים: יזהר שלא לדבר בבית הכנסת שום דברי חול, אפילו שלא בשעת התפילה, משום כבוד השכינה השורה שם וגם יחנך את בניו הקטנים למורא מקדש. ובזוהר הקדוש (תרומה דף קל"א ע"ב) מובא כי סיבת הגלות היא משום שמדברים דברי חול שם, ועונשם גדול מאוד והשתיקה בבית הכנסת, היא סגולה לאריכות ימים ושנים (יסוד ציון - פרק ד - שמירת הלשון הרב בן ציון מוצפי שליט"א).
5. זהירות מקללה: איסור חמור לקלל אדם מישראל, וחלילה וחס סופו שיחולו הקללות על המקלל ועל זרעו. גם מורה כי אין המשמה מצד הקדושה, וכן לא יקלל את עצמו.
ובספר החינוך (מצוה רל"א) כתב: "שלא לקלל אחד מישראל בין איש בין אישה, ואף על פי שאינו שומע את הקללה שנאמר "לא תקלל חרש" (ויקרא י"ט, יד).
ורבנו המקובל רבי אליהו מני זצ"ל בספרו 'קרנות צדיק' כתב: "להיזהר מנבילות הפה, סימן לדבר: נבילות הפה תיבת "פה" היא שווה בגימטרייה ל-"מילה". לרמז שברית הלשון מכוונת כנגד ברית המעור, והפוגם בלשון, הוא פוגם בברית המעור..." (יסוד ציון - פרק ד - שמירת הלשון)
6. להתרחק ממידת הכעס: יתרחק האדם ממידת הכעס בתכלית, כי אין דבר המזיק לנפש האדם כמידה זו. ומאמרם רבים נאמרו בתלמוד על גנות הכעסן ועונשו.
ובזוהר הקדוש הפליגו בחומרתו, וכתב שכל הכועס הרי הוא כאילו עובד זר, ונשמתו הקדושה מסתלקת ממנו, וקשה עד מאוד לשוב בתשובה מעוון הכעס, יותר משאר העבירות שבתורה, לפי שהוא כמכחיש את בוראו יתברך, ונעשה גופו עבודה זרה ממש. על כן ישמר האדם ממידה גרועה זו מכל כל, ויזכה כל ידי כך שתהיה נשמתו טהורה ויהיה דבוק בבורא (יסוד ציון - מידות).
7.סגולה להינצל מן החטא: אם היה אביו אדם כשר, יצייר דמותו או שיצייר לפניו דמות אדם גדול בתורה ובמעשים, והיא סגולה נפלאה להינצל מן החטא (יסוד ציון שמירת העיניים והמחשבה)
8. סגולה עצומה לכפרת עוונות: להתנהג תמיד במידת הענווה כמה שיוכל, שיהיה שפל ברוחו בינו לבין עצמו, והעצה לכך שיחשוב תמיד, כמה אני צריך לשרת את בוראי ולהודות לו על הטובות והחסדים שעשה עמו, ולא אוכל לשלם לו אפילו אחד מני אלף.
כבר הזהיר רבנו הרמב"ן ז"ל באיגרתו לבנו, וזו לשונו: " וכאשר תינצל מן הכעס תעלה על ליבך מידת הענווה, שהיא מידה טובה מכל המידות, שנאמר (משלי כ"ב, ד') "עקב ענווה יראת ה' "ובעבור הענווה תעלה על ליבך מידת היראה, כי תיתן על ליבך תמיד: מאין באת ולאן אתה הולך... ולפני מי אתה עתיד ליתן דין וחשבון לפני מלך הכבוד..." (יסוד ציון - מידות והנהגות שונות)
יהי רצון, שנזכה לבית מקדשנו ולתקן את מעשינו לשם שמיים ונרבה באהבת חינם ובלימוד התורה הקדושה.
הצב"י ארז קדוסי.
תודה לזמר ארז יחיאל על השיר המעורר - 'לעולם לא תעזבני':