משקפי האמונה
(צילום: By G-Stock Studio/shutterstock)

יהדות

יש דבר כזה: משקפי האמונה

לחיות באמונה: האם ניתן להתמיד בכך בחיינו? או שמא מדובר בניצוץ רגעי שחולף לו ברגעים הקשים? הדרך לאמונה. קראו
אריה ניסן
הוספת תגובה
משקפי האמונה
(צילום: By G-Stock Studio/shutterstock)
אא

"ואפילו בהסתרה שבתוך ההסתרה, נמצא השם יתברך" כך אומר רבנו רבי נחמן הקדוש. אנשים עוברים מסכת של ייסורים, כאבים, קשיים, פחדים, טראומות הן בפאן האישי והן בפאן הכללי באופן שקשה לתאר ולהכיל.

מלמדת אותנו האמונה, שאין ייסורים ללא עוון, והאדם צריך לפשפש במעשיו ויראה מה צריך תיקון ומה שינוי, ואין יפה יותר מימים קדושים אלו של חודש אלול שעליהם נאמר "אני לדודי ודודי לי", שבהם המלך, הינו הקדוש ברוך הוא בכבודו ובעצמו נמצא בשדה, כלומר פה אתנו ממש. זהו זמן מצוין להתעורר לתשובה על מעשנו ולתקן את דרכנו.

אומרים חכמנו ז"ל שבתוך כל הייסורים והקשיים גם פה נמצא בורא העולם אתנו ותמיד. איך וכיצד? ולמה הכוונה..? הבה נלמד יחדיו.

תהילים ד, "בְּקָרְאִי עֲנֵנִי אֱלֹהֵי צִדְקִי בַּצָּר הִרְחַבְתָּ לִּי חָנֵּנִי וּשְׁמַע תְּפִלָּתִי". רבנו הקדוש בספר "משיבת נפש" קט"ו מסביר ואומר "יש מי שמטעה את עצמו, שאינו יכול להתקרב לשם יתברך מחמת ריבוי הייסורין והתלאות ודחקות הפרנסה שעובר עליו הם בחסד גדול ולאו באו עליו לרחק אותו על ידי זה מהשם יתברך, חס ושלום, רק אדרבא, לקרב אותו ביותר ולעוררו בתשובה ולפדותו על ידי זה מעונשים קשים, רחמנא ליצלן, ומדינה של גיהינום ולזכות לעולם הבא".

אין צרה, ולו הגדולה שבצרות רחמנא ליצלן, שאין בה צד של חסד גדול מהשמיים. המבחן שלנו הוא,מבחן האמונה. כלומר באיזה משקפיים האדם יבחר להתבונן במצב, לפענח ולהתייחס. כאשר האדם מרכיב את משקפי האמונה ובוחר להרגיל את עצמו להתבונן במצבים השונים שבהם יש את יד ההשגחה הפרטית וכן שהכל מהכל זה מאת בורא העולם ויחד עם זאת על האדם לפשפש במעשיו, שהרי אין ייסורים ללא עוון – יבין שבמהלך המסוים הזה שנקלע אליו בורא עולם שולח לו מסר ומאותת לו לתקן את מעשיו ולהשתנות.

הקדוש ברוך הוא, אף בעת כעסו "לא יעיר כל חמתו", ואין הוא שופך חס ושלום את כל כעסו, כביכול, על האדם וכל העונשים שמעניש הינם בחסד וברחמים, כמו אב המייסר את בנו שאינו הולך בדרך הישרה.

האמונה אומרת וכמו גם לפי מידת האמת, שכל מה שיוצא מהקדוש ברוך הוא זה רק טוב וחסדים. כיום אנו מברכים "הטוב ומהטיב". כלומר מברכים על הטוב ועל הרע. לעתיד לבוא, יתגלה דעת האמת , נדע נאמין ונחייה "השם אחד ושמו אחד". כלומר רק את הטוב. אולם מי שחי באמונה ומתכנת את המוח לחשיבה ואת הלב לרגש הזה, יודע ומאמין נאמנה שבורא עולם רק טוב וממנו לא יוצאת הרעה.

למעשה, זו האמונה השלמה וזו תכלית בריאת האדם. ואם זה הדבר הכי חשוב ומהותי בחיינו, מן הסתם נמצא פה את הכי הרבה קשיים, תהיות, קושיות ואי בהירויות. וכי חשבתם שהיצר הרע יישב בחיבוק ידיים? ברור שלא. וככזה, אם זו האמונה השלמה, עליה מן הסתם יש הכי הרבה הסתרה וחושך, אבל לעתיד לבוא כל באי העולם ידעו שזו האמת, "השם אחד ושמו אחד!" וכאשר משיח יבוא ב"ה יתברך זה מה שיתגלה אבל אז כבר לא תהיה בחירה להאמין בזה , כפי שיש היום, וגם אז כבר לא יקבלו שכר על האמונה בדעת הזו, מה שכן היום.

מכאן נלמד שהכל עניין של בחירה. הקדוש ברוך הוא נתן לנו את אפשרות הבחירה – לבחור בין טוב שהיא האמונה, לבין רע שזה חוסר שבה. וכך עלינו לבחור איך וכיצד להתייחס למקרים השונים והמאתגרים בחיינו איש איש לפי דרכו מסלולו וניסיונו בחיים. ופה בדיוק  בנקודה הזו, אנחנו צריכים לבחור ולהחליט באילו משקפיים אני בוחרת להסתכל על החיים, ובכך מעצבת לי את החיים ומי שאני בפאן האישיותי על כל גווניו.

דעו לכם קוראים חביבים, שבתוך כל מיצר ומצוקה נמצאת אותה נקודה מאירה, אותה הרחבה שהבורא יתברך מרחיב לנו. אין זה נכון להסתכל על הצרה שחס וחלילה ממנה אין ישועה, אלא לתרגל שוב ושוב, לאמן את המוח לחשיבה אמתית נכונה ומפרה, בונה ויציבה – להסתכל על הכוס המלאה, על השפע והטוב שבורא עולם יום יום, שעה שעה, רגע רגע שולח לנו. יש להתייחס על מה שיש ובתוך כך גם לראות את ההשגחה הפרטית של בורא העולם ורחמיו העצומים, וכמובן לא לשכוח להודות לו על כל מה שיש, וב"ה יש המון ובשפע.

זה ידוע מכבר והרבה אנשים שעברו מחיי חוסר אמונה לחיים שפעי אמונה, כשחיים ח"ו בלי אמונה החיים הם חיי סבל, ייסורים וממש גיהינום פה עלי אדמות. ואין גם במה להיאחז, הכל נראה בלעגן וחוסר סדר ח"ו – ואלו הם חיים הפוכים לגמרי מחיי האמונה. "ראו וטעמו כי טוב..".

מסכימה עם כל אחד ואחת שיבואו ויגידו לי, "רוחמה תשמעי החיים פה לא פשוטים בכלל וזה בלשון המעטה – קשיים ובעיות בלי סוף.. בריאות, פרנסה, זוגיות, שלום בית, חינוך ילדים, פריון ועוד ועוד". כל אחד ואחת יכולים לכתוב רשימות ארוכות. מסכימה עם כל זה, יודעת ומבינה כמוני כמוכם עד כמה זה קשה. אבל לא מסכימה על העיוות השקרי והנפשע ביחס לדברים. כלומר, קיים מצב נתון שבו יש קושי, צרה , מצוקה – אבל השאלה איך ועל מה אני בוחרת להסתכל. האם אראה שהכל מאיתו יתברך והייסורים באים לא לחינם, אלא ללמדני משהו, שעליי לפשפש במעשיי ולראות מה לתקן, לא לשבת בחיבוק ידיים כבת יענה אלא להבין שיש מסר מבורא העולם שעליי להתייחס אליו ולטפל בטעון טיפול, לתת תשומת לב לאיתות, לרמז, ולהתייחס אליו במקום להתמקד רק בעצם הבעיה עצמה ובכך גם לא לפתור אותה מהשורש.

כפי שאמרנו ככל שמהות האמונה גדול ביותר, כך המניעות וההסתרה עליו גדולים ביותר. אחד מעיצות היצר הרע, אומר רבנו הקדוש , "הייסורים מעקמים את ליבו מהשם יתברך חס ושלום.." כלומר היצר הרע בא ומכניס לנו ללב כל מיני מחשבות של כפירות. כדוגמא, "למה זה קורה לי, מה עשיתי רע לשם יתברך שהוא מעניש אותו, הנה התחלתי לחזור בתשובה ולשמור שבת וזה מה שאני מקבל, אני עוזר להרבה אנשים וזה התודה.." וכן על זה המשקל. ובכן ידידי היקרים, גם פה מתעוררת שאלת השאלות ובחינת האמונה. כאן בדיוק בקושי הזה בבוץ הטובעני אנחנו נמדדים במבחן האמונה – איך אני אגיב ומה אעשה. ושימו לב טוב טוב, הכל שאלה של בחירה! האם אבחר בחוסר אמונה ואלך עם העקמומיות הזו שבלב, היינו הקושיות שרק מורידות אותי למטה ומכניסות בי עצבות ולא מקדמות אותי לשום מקום. או שאבחר במשקפי האמונה ואדע נאמה שהשם יתברך רק טוב ורחמן, ומהשם יתברך יוצא רק טוב ואין ייסורים ללא עוון ועלי לפשפש במעשי ולחזור בתשובהזה היסוד חברים. זה המהות וזו התכלית.

ואדרבא כאשר מקבלים את הכל לטובה ומברכים על הרעה כשם שמברכים על הטובה, שימו לב עד כמה רחמן בורא העולם, נמחקים העוונות, נמתקים הדינים והכל מתהפך לטובה! תגידו לי אתם, עשיתם עברת תנועה גם אם תבקשו אלפי סליחות מהשוטר רב הסיכויים שלא ימחק הדו"ח, אבל בורא עולם אינו כבשר ודם – והוא ישר מרחם על בריותיו סולח ומוחל, רק מה – תעשו תשובה כראוי.

"הוי כי גדול היום ההוא מאין כמוהו ועת צרה היא ליעקב וממנה יוושע", ירמיהו ל, ז – אומנם היא עת צרה אבל מן הצרה תצמח ישועה, תבוא נחמה. והקדוש ברוך הוא אין כדוגמתו והוא כל יכול – האמינו בו! כשם שבורא עולם הביא את הצרה כך גם יכול לקחת אותה.

ובנימת אופטימיות גדולה , בספר תהילים ד', ב כתוב "בקרי ענני אלוהי צדקי בצר הרחבת לי חננו ושמע תפילתי". הרש" הקדוש אומר, השם רחמן וחנון ושומע תפילתי. המלבי"ם הקדוש אומר,  ואתה רחום וחנון ומצד החנינה ומתנת חינם חנני ושמע תפילתי.

ואני הקטנה מוסיפה, הימים של אלול קדושים ונוראים, זהו זמן סליחות שהשם יתברך נמצא איתנו פה בשדה. בלב שלנו ממש – קחו חופניים כוחות מהמאמר המתוק והמשכיל הזה וצאו לדרך חדשה, עם עבודה פורייה ועשייה חיובית. קחו אנרגיות טובות לעשייה פרודקטיבית ממש כאן ועכשיו – בורא עולם פה איתנו ממש, תנו לו הזדמנות להיכנס אליכם לחיים, זה זמן נפלא כאמור, רק תפתחו פתח, צוהר קטן לעולם שכולו טוב, לעולם האמונה -  ואין יותר נפלא מאשר להכניס את אור האמונה אל תוך חייכם, שהיא היא האור של החיים האמתיים, התקווה, הישועה והנחמה. אור של מתיקות אינסופית. אור של טוב ושפע. אור של חיי החיים יתברך. אמן כן יהי רצון.

המאמר מוקדש לעילוי נשמת אימי מורתי עטרת ראשי, ברכה חתון בת שרה ז"ל. ת.נ.צ.ב.ה

להמשך קריאה
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו
שידור חי