רב העיר לוד בפסק חדש: האם לוד מוקפת חומה?
(צילום: Picture546/shutterstock)

גדולי ישראל

רב העיר לוד בפסק חדש: האם לוד מוקפת חומה?

"לצורך ריכוז כלל לראיות המתרבות עם השנים, הקמתי, בסיעתא דשמיא, צוות של תלמידי חכמים, ויחד נפעל לבחון את אותן הראיות, הן ההלכתיות והן הארכיאולוגיות."
מ. פריד
הוספת תגובה
רב העיר לוד בפסק חדש: האם לוד מוקפת חומה?
(צילום: Picture546/shutterstock)
אא

רב העיר לוד, הרב שמעון ביטון, שיגר בערב שבת זכור מכתב לתושבי העיר פסק הלכה מהפכני.

"היות וכל מי שהתעמק בסוגייה המתייחסת ללוד כעיר מוקפת חומה – הגיע למסקנה ברורה וחלוטה כי העיר לוד בה אנו גרים היא העיר לוד העתיקה. לפיכך, יש לחוג את חג הפורים בעיר בט"ו באדר בלבד".

הוא הוסיף, כי "לצורך ריכוז כלל לראיות המתרבות עם השנים, הקמתי, בסיעתא דשמיא, צוות של תלמידי חכמים, ויחד נפעל לבחון את אותן הראיות, הן ההלכתיות והן הארכיאולוגיות. כמו כן נפריך בדרכה של תורה, את מגוון הקושיות העולות נגד הכרזתה של העיר לוד כמוקפת חומה".

עם זאת, ציין כי מכיוון שהוא לא הספיק לסיים את מלאכת הבירור ולקבל את ברכתם של הרבנים הראשיים לישראל להכרעתו, יש לחגוג בלוד את חג הפורים במשך יומיים: "לפיכך, עד לסיום עבודת הצוות, יש לקיים בלוד את מצוות החג במשך יומיים, דהיינו ביום י"ד אדר ולמחרתו ביום ט"ו אדר כפי, שפסק קודמי בתפקיד, המרא דאתרא, הגאון הרב נתן אורטנר זצ"ל רב העיר".

יצוין כי לפני כשנתיים פסק הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף כי "לוד של היום היא באותו מקום שהייתה העיר לוד בזמן הגמרא, ולפי זה לוד כיום היא העיר המוזכרת בגמרא שמוקפת חומה מימות יהושע בן נון וצריכים לקרוא בה את המגילה בט"ו באדר".

הראשון לציון הוסיף אז כי בסופו של דבר בשל המנהג שהתקבע בעיר "אין בידינו לשנות את מה שנהגו, לנהוג דיני פורים בני הימים", אך לבקשתו "יש לפרסם ככל האפשר שיום פורים העיקרי הוא יום חמישה עשר באדר ואת יום י"ד ימשיכו לנהוג מצד המנהג, ויחזקו את הציבור לקרוא את המגילה בלי ברכה ברוב עם בליל ט"ו וביום ט"ו. כי יש חשש גדול שאם לא יקראו גם בט"ו יבטלו מצות מקרא מגילה לדעת כמה ראשונים, שבן ט"ו שקרא את המגילה בי"ד לא יצא ידי חובה".

להמשך קריאה
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו
שידור חי