גדולי ישראל
האדמו"ר החסידי רבי אהרון ראטה זצוק"ל, ייסד את תנועת 'שומר אמונים', שלימים הצמיחה את החסידויות "תולדות אהרון", "תולדות אברהם יצחק" ועוד.
את כתביו הרבים איגד לכדי ספרים העוסקים בהלכות ובתיקון מידות האדם, ביניהם גם הכרך "שומר אמונים" - בו התייחס האדמו"ר הקדוש לאופן שבו צריך אדם לקבל את הייסורים המופיעים בחייו, מתוך אהבה והודיה לה' יתברך. "אם חסד אשירה ואם משפט אשירה, בה' אהלל דבר באלהים אהלל דבר" - ה' זו מידת החסד, ואלוקים זו מידת פורענות. האדמו"ר הסביר כי אדם שמקבל ייסוריו הבאים עליו הן מתוך מידת החסד והן מתוך מידת הדין, באהבה גדולה ותוך שירה והלל לה' יתברך - מקיים את מצוות עשה "אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני" - כלומר זוכה שלא לשכוח את צער השכינה.
עלינו לזכור כי כל ייסורים הבאים עלינו הם אך ורק לטובתנו ושאבא שבשמים רוצה רק להיטיב עימנו בכל רגע נתון, כפי שאב רוצה עבור בניו.
עוד הוסיף ה'שומר אמונים': "אם האדם מודה, ה' יתברך מוציא את האדם בדימוס, ומוציא אותו לחירות מכל ייסורים, ועוונותיו מתמרקים בלי שיעור, והאדם ירוחם מאת ה׳ יתברך, שהוא הטוב המיטיב והרחמן על כל בריותיו" - ולכן בכל רגע עלינו להודות ולשבח את הקב"ה על פועלו עימנו ולהודות על הרעה כשם שמודים על הטובה, מכיוון שבאמת ובשורש אין מציאות של רע, הכל קורה לטובתנו הגמורה ומתוך אהבה עצומה של ה' יתברך את עמו היקר.
עוד המליץ ה'שומר אמונים' לכל אדם השרוי בצער או מכאוב, לומר את נוסח צידוק הדין אותו כתב, על מנת להבין בלב ובשכל שכל מה שה' עושה עימנו, הכל לטובתנו המוחלטת ואין רע יורד מן השמים. כאשר אנו אומרים את הנוסח מתוך כוונה עמוקה ובלב שלם, אזי זוכים אנו לקיים מספר מצוות:
מצוות עשה של אמונה שלימה בה' יתברך ובהשגחות פרטיות, ככתוב: "אנכי ה' אלהיך" (שמות כ').
מצוות הצדקת הדין, ככתוב: "וידעת עם לבבך כי כאשר ייסר איש את בנו ה' אלהיך מיסרך" (דברים ח').
מצוות ווידוי וחזרה בתשובה, ככתוב: "איש או אשה כי יעשו מכל חטאת האדם וגו' והתוודו את חטאתם אשר עשו" (במדבר ה').
מצוות עשה לעורר רחמים על כנסת ישראל, ככתוב: "והלכת בדרכיו" - אנו מצווים ללכת בדרכי ה', דרך של רחמים.
מצוות עשה מהקבלה, ככתוב: "חסד ומשפט אשירה" - שירה והלל לה' יתברך הן בשעת חסד והן בשעת דין.
נוסח צידוק הדין של ה'שומר אמונים':
"אני מאמין באמונה שלימה שזה הצער והייסורים שבא לי, הוא בהשגחה פרטית מעם ה', והנני מקבל עלי באהבה, וכל זה בא לי מסבות עוונותי הרבים, וצדיק אתה ה׳ על כל הבא עלי, כי אמת עשית ואני הרשעתי."
"ויהי רצון שיהיו אלו היסורים לכפרה על עוונותי הרבים, והנה מצד הדין הייתי צריך לפרוט ולשוב ולהתוודות על החטא ועוון שבסיבתם בא לי אלו הייסורים, אבל גלוי וידוע לפניך שאין איתי יודע עד מה."
"לכן יהי רצון מלפניך אבי שבשמים, שתמחוק ותשריש החטא ועוון ופשע שגרמו לי אלו הייסורים, וימתקו כל הדינים מעלי ומעל כל ישראל, ויתהפכו כל הצירופים לטובה, וימשוך חסדים טובים ומגולים לנו ולכל בית ישראל, עד עולם אמן."