תעודת הזהות של חודש ניסן
(צילום: Gal_Rotem/shutterstock)

מזלות וחודשים

מהי האות של ניסן? זו תעודת הזהות של החודש ניסן

מה המזל של החודש? מהי האות של חודש ניסן? ולאיזה שבט שייך חודש ניסן? בואו לראות את תעדות הזהות של ראש החודשים, חודש ניסן
מרדכי יצחק
הוספת תגובה
תעודת הזהות של חודש ניסן
(צילום: Gal_Rotem/shutterstock)
אא

תעודת זהות של חודש ניסן:

מזל: טלה

אות החודש: האות ה"א

שבט החודש: שבט יהודה

חוש החודש: דיבור ושיחה (ע"פ סדר הדגלים במדבר)

מנהיג: רגל ימין

איבר עיקרי: ראש

צירוף החודש: י"ק"ו"ק (שם השם) היוצא מהפסוק י'שמחו ה'שמים ו'תגל ה'ארץ.

נבאר מעט מסודות ספר היצירה שעל פיהם יבוארו הרבה מענייני החודש.

האות ה"א היא אות שרומזת לדבור שכן יש חמישה מוצאות הפה שדרכם מתחלק הדיבור (ואלו הם: גרון – אהחע. חיך – גיכק. לשון – דלטנת. שיניים – זסשרצ. שפתיים – בומפ).

כמו כן בכל אות שאדם מוציא מפיו מתלווה אליה האות ה"א לדוגמא כשאדם אומר ד' כאילו אומר דהל"ת.

בחודש ניסן עניין הדבור בא לידי גילוי גם בשם החודש ניסן שהוא גימטריא פה+פה וגם בחג הפסח שנדרש בחז"ל כחג שהפה-סחבניסים ונפלאות השם ביציאות מצרים ולכן תיקנו את ההגדה של פסח שפותחת במילה ה"א לחמא עניא וכו'. את המצה האמצעית ביחץ חותכים בצורה של ד' ו' כך שנוצרת האות ה' (וכן תמצא בסידור הרש"ש חילוק האות ה' לדי דו ווו).

דבור הוא מלשון הנהגה וכמ"ש "דבר אחד לדור ולא שני דברים לדור" כיון שבדבר מלך שלטון שע"י פיו מנהיג את העם. ורמז לדבר דבור גימטריא רבי שהוא מנהיג לתלמידים ע"י הפה.

וכח ההנהגה הוא נובע מהיותו של חודש ניסן מנהיג לכל חדשי השנה בבחינת ראש ("ראשון הוא לכם לחדשי השנה") חודש האבי"ב – אב לי"ב חדשים. עד שאמרו שי"ב ימים הראשונים של ניסן הם כנגד י"ב החדשים היום הראשון בחודש כנגד ניסן היום השני כנגד אייר שלישי כנגד סיון וכעד"ז.

והמנהיג הגדול ביותר של עם ישראל הוא המשיח שהוא מזרעו של יהודה ששבטו מושפע מניסן ורמז לזה החדש הזה לכם = משיח בן דוד. וכבר אמרו בניסן נגאלו ובניסן עתידין להיגאל.

ומַשִיח בניקוד שונה הוא מלשון מֵשִיח ומדבר וכתוב על המשיח בישעיה (יא ד) וְהִכָּה אֶרֶץ בְּשֵׁבֶט פִּיו וּבְרוּחַ שְׂפָתָיו יָמִית רָשָׁע. והוא בבחינת ר'אש ב'ני י'שראל.

מהשבטים השם יהודה הוא היחיד שיש בו שם הוי"ה בשלמותו והד' הנוספת רומזת לד' אותיות הוי"ה. והוא בגימטריא שלשים ורומז לשלשים ימי החדש שנחלקים לחצי הם י"ה וי"ה ובשם יהודה האות הראשונה היא י' והאחרונה ה' והוא חצי החודש שבו חל חג הפסח (ט"ו ניסן) והירח מלא ושאר האותיות הן הוד שעולות גם י"ה בגימטריא. והודאה והודיה מהותן הפנימית היא הורדת הראש לחצי הגוף שכן כשאדם חסר ("חצי" פירושו חסר ולאו דווקא דבר הנחלק לב' חלקים שווים) וחברו נותן לו ומשלים לו חסרונו אז הוא מודה לו מקרב לב וכן תראה שבמודים כורעים ומורידים את הראש וכן בהטוב שמך ולך נאה להודות וכן בוידוי שבו אדם מודה ומתוודה על טעויותיו וחטאיו (למה נקרא שמו יהודה? שהודה על טעותו עם תמר כלתו) המנהג שמנמיכים את הראש בהכנעה ומכים על הלב.

וסוד הדבר מבואר ע"פ רעיון שחידש רבי אברהם אבולעפיה שנקרא שלם וחצי והאות י' היא מורה על שלימות והאות ה' היא חציה ומראה על חסרון. וכל העולם כולו נקרא חצי (כלומר חסר) לעומת הקב"ה שהוא נקרא שלם בכל מיני השלמויות. והאדם שחושב שהוא מושלם ומתגאה הרי הוא חסר בבחינת חצי ואילו העניו ומכיר בחסרונו הרי הוא זוכה לשלימות ובלשון הזוהר הקדוש "מאן דאיהו רב איהו זעיר ומאן דאיהו זעיר איהו רב".

ולכן תראה שבצורת האותיות האות י' היא הקטנה באותיות ואילו האות ה' צורתה גדולה ממנה ואף כוללת בצורתה את הי' הפוכה בתוך הד'. אך במספר האות י' היא גדולה מהאות ה' ופי שניים ממנה.

ובזה תבין הסתירה לכאורה שיש לנו בליל הסדר שבו י"ה סימנים (קדש ורחץ כרפס יחץ וכו') שמצד אחד מסובין בכלי נאים ובגדי יו"ט כעשירים ומצד שני אוכלים לחם עוני את המצות יחד עם מרור וחרוסת שהם סמל לקושי ולשעבוד, כיון שבלילה כזה אדיר מתחברים בסוד שלם וחצי עניין ההכנעה והשלמות לשולחן אחד

ומשיח הוא אותיות חמש+י' כלומר סוד שלם (י') וחצי (חמש-ה').

ואם תתבונן בפסוק שממנו יוצא צירוף הוי"ה של החודש תמצא שהאותיות הראשונות הן 'משיח' (ישמחו השמים) ור"ת הוי"ה וס"ת צלמו שהקב"ה ברא את האדם בצלמו (וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת הָֽאָדָם בְּצַלְמוֹ בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ) ה' הוא שלם והאדם חצי.

מושלם וחצי הוא אותיות משיח וצלמו.

וסוד הצל"ם הוא החלק הרוחני הממצע בין הגוף לנשמה ובו נרשמים כל המחשבות הדיבורים והמעשים של האדם. והוא נרמז דווקא באות ה' שהיא האות של החודש:

הקו העליון המאוזן של האות (גג הה"א) – כנגד מחשבה ם'.

הקו המאונך המחובר מימין – כנגד הדבור המשתלשל מהמחשבה ל'.

הקו החלקי משמאל (רגל שמאל של הה"א) – כנגד המעשה צ'. 

וסוד משיח וגאולה הוא תיקון הצל"ם וקבלת מוחין מלמעלה וזהו מה שאנו אומרים בתפילה "וגאלנו גאֻלה שלמה למען שמך" ששם הוי"ה במילוי אלפי"ן (יו"ד ה"א וא"ו – ה"א) עולה כמנין גאולה (מ"ה) שלימה כלומר בכתיב מלא עם הוא"ו וזהו סוד השלם ויה"ו הם כנגד המוחין חכמה בינה ודעת הנמשכים לה"א האחרונה, ואילו גאֻלה בכתיב חסר היא גימטריא ט"ל שהוא יו"ד ה"א וא"ו, ללא הה"א האחרונה שרומזת לשכינה וזו גאולה שאינה שלימה בסוד החצי שאין קבלת מוחין וזו גלות הדעת.

לסיום רמז נפלא:

ניסן חודש הגאולה בסוד שלם וחצי עם האותיות = שמע ישראל הוי' אלהינ"ו הוי' אחד (עה"כ)

להמשך קריאה
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו
שידור חי