ערוץ 2000
בלעדי לערוץ 2000: ערב פסח 2023. דווקא כשהמצב של מדינת ישראל ממשיך להידרדר, הפילוג הולך ומעמיק, רבים מודאגים מעתידה של המדינה - כתבנו יהונתן דדון הגיע לשליחות מיוחדת ונחוצה כל כך בימים טרופים אלו, ובשיחה נוקבת וראיון בלעדי לערוץ 2000, חזר עם מסר חשוב והכרחי כל כך לכל אחד מאיתנו.
במהלך הריאיון הביע הינוקא צער רב על מצבם של עם ישראל: "לבכות שהגענו למצב כזה. לשנאה, לתחרות, אין דעת ואין הנהגה אמיתית. במשך כל הדורות הוכח תמיד שכאשר הלכנו בדרך ה', ידענו תמיד מה לעשות וכיצד לנהוג. אך כעת הגענו למצב של "ותרד פלאים, אין מנחם לה'".
"העיניים שלנו לא נשואות למעלה, אנשים ממשיכים לחיות במחלוקת ולריב ביניהם מסיבה אחת: הם לא מבינים שהשורש של כל הכאב והצער, מגיע מלמעלה. במקום שנפנה אל הבורא יתברך בתחינה לעזרה וישועה, אנו ממשיכים לסגל לעצמנו פתרונות שהמקור שלהם הוא ב"כוחי ועוצם ידי עשה לי את החיל הזה", ובעקבות כך נוצרות המון מחלוקות, כאשר אחד טוען "כולה שלי" והשני טוען "חציה שלי"."
"צריך לדעת להתיישב ולהבין שארץ ישראל היא ארצו של הקב"ה יתברך, וברגע שרואים שיסוע ופילוג כזה שנובע מהמון מחלוקות, צריך להרגיע את הרוחות וליישב את דעת כולם. יש מקום לכולם ואין צורך להגיע למחלוקות וריב ומדון, שה' יתברך כל כך לא אוהב ולא רוצה."
במקביל, ועל אף הכאוס במדינה, שיבח הינוקא את הצדדים המופלאים והיפים שניתן לראות רק בעם היהודי: "שמעתי הרבה דברים יפים. שעם ישראל מלאים באהבה אמיתית אחד לשני ועוזרים איש לרעהו. גם מי שנדמה שרחוק, ניתן להבין שאין בו שום שנאה לאף צד. אין שנאה אמיתית בין הצדדים, אלא התבטאות שונה ממה שאנחנו מכירים. אנשים מעט מתקשים לבטא את הדעות והתחושות שלהם ובגלל שיש משהו שלא ממש מתיישב להם כמו שצריך, אז הם מגיבים במחלוקת, אך זה עדיין לא אומר שאם לא מסכימים עם האחר, אז שונאים אותו."
"צריך לעשות הפרדה מוחלטת ולהבין שאין באמת שנאה בין המחנות באף צד, אלא פשוט דעות שונות שונות ואורח חיים שונה. לא צריך לפסול אף מחשבה או דעה, ובאמת האמיתית אנחנו צריכים ללמוד מה' יתברך - שלא פוסל אף אחד ומחייה ומהווה את כל העולם ואת כל ברואיו, גם כשהם הולכים בניגוד לרצונו."
"בחנוכה אנחנו אומרים הלל גמור, ואילו בפסח אנחנו אומרים הלל רק בלילה הראשון. בשביעי של פסח לעומת זאת לא קוראים הלל עם ברכה. מדוע בחנוכה אומרים הלל עם ברכה ואילו בפסח, בנס הגמור שעשה עימנו ה' יתברך ביציאת מצרים, לא אומרים את ההלל עם ברכה?
"התשובה לכך היא שבעת שעם ישראל אמרו את השירה בזמן יציאת מצרים, זה היה מאוד חביב בעיניי הקב"ה אבל הוא לא רצה לשמוע את השירה הזו, מדוע? "מעשה ידיי טובעים בים ואתם אומרים שירה"? - הקב"ה ריחם על ברואיו, על המצרים שטבעו בים. למרות כל הצער והעוול שהעבירו המצרים את עם ישראל והעבודות שהעבידו אותם בפרך, הקב"ה עדיין ריחם עליהם על שטבעו בים. מכאן ניתן ללמוד שהתורה שלנו מרחמת על כל הנבראים וכך היא דעתו של ה' יתברך."
"התפקיד שלנו הוא לנהוג ברחמים עם כל הברואים, תוך הפגנת אהבת חינם אמיתית וניסיון ללמד כף זכות ולקרב את כולם, מבלי לפסול ולשלול ולהתריס כנגד אף אחד חס ושלום, זו לא דרך התורה."
מה המסר של הרב לכל האזרחים במדינת ישראל, על מנת שיעצרו את השנאה המתלהטת ויעצרו את השיסוי ההולך ומעמיק?
"מה שצריך לעשות זה להרים את העיניים לשמים ולחפש טוב באחר. כמובן לא לשנוא, כי אין באמת שנאה בין הצדדים, אני לא מאמין שיש בעולם מציאות של שנאה ובפרט בעם ישראל, פשוט לא קיים דבר כזה. גם הרחוק שברחוקים מלא באהבה, שלעיתים נסתרת והיא וודאי עתידה להתגלות ביום מן הימים. עלינו ללמוד לרחם כמה שיותר ולמצוא את הטוב באחר."
""כשם שפרצופיהם שונים, כך גם דעותיהם שונות" - גם בוויזואליות שלנו אנחנו שונים זה מזה, לכל אדם הפנים והגוף שנתן לו הקב"ה, אף אדם לא יעלה בדעתו לשנוא מישהו, רק בגלל שהוא נראה שונה ממנו ואיננו דומה לו. לכן, אם דעותינו שונות זה עדיין לא אומר שאנחנו צריכים לשלול דעה אחרת ולהילחם בצד השני ובטח שלא לשנוא אותו."
"צריך להבין שמדובר בארץ ישראל ומשכנו של הקב"ה הוא בירושלים, ולכן יש מקום לכל מי שרוצה לדור פה וניתן וצריך לחיות ביחד באהבה, אחווה ושלום, ללא מחלוקות ומלחמות שאין להן מקום. בסופו של דבר כולנו אחים ולא צריך לשנוא וללחום."
יש קשר בין מה שאנחנו רואים עכשיו לבין תחזית אחרית הימים?
""רזי לי רזי לי": במסכת סנהדרין, דף צ"ד עמוד ב' הגמרא אומרת על חזקיהו וסנחריב, שזה הסוד של הקב"ה. סוד עניין אחרית הימים נשאר בגדר סוד, מתי שיגיע יגיע, אבל אנחנו לא צריכים לחשוב מתי תהיה אחרית הימים, אלא להתעסק עכשיו בעבודת ה', לעשות לו נחת ולהיות יותר דבקים. אנחנו צריכים להסתכל על התורה, לזכור אותה ולהבין מה היא מלמדת אותנו. זו המהות של אחרית הימים, לאהוב וללמד כף זכות אחד על השני. כשה' יתברך יחליט לגאלנו הוא יגאל אותנו בנחת בע"ה".