גדולי ישראל
היום! שני כ"ו בניסן תשפ"ג - הילולת יהושע בן נון
מהו טעם אמירת תפילת "עלינו לשבח" שתיקן יהושע בן נון? כמה טעמים לפניכם מאת הצדיקים הקדושים.
אנו בימי ספירת העומר, סופרים את הימים לפני קבלת התורה (חג השבועות) ובימים אלו נוהגים ללמוד את פרקי אבות: "משה קיבל תורה מסיני ומסרה ליהושע..."
המנהיג הראשון אחרי משה רבנו ע"ה הוא יהושע בן נון. שנאמר: "ויאמר ה' אל משה קח לך את יהושע בן-נון איש אשר רוח בו וסמכת את ידך עליו" (במדבר פרק כ"ז פסוק י"ח). וכן כבש את ארץ ישראל הקדושה עבור כל הדורות עד ביאת משיח צדקנו. היה אחד מ-12 מהמרגלים ששלח משה רבנו לתור את הארץ, אך הוא לא הוציא דיבה על הארץ וזכה להיכנס אליה.
מקום קבורתו בכפר כיפל חארת (כפר פלסטיני) כק"מ צפונית מערבית לאריאל ומדי שנה המונים פוקדים את ציונו הקדוש. מובא בפסוק: "ויקברו אותו בגבול נחלתו בתמנת-סרח אשר בהר-אפרים, מצפון להר געש" (יהושע כ"ד)
יהושע בן נון תיקן את תפילת "עלינו לשבח", שאומרים בסיום שלוש התפילות: שחרית מנחה, וערבית. בסיום כל תפילה עומד הקהל ואומר אותה.
לפניכם 7 עובדות מהצדיקים הקדושים על מעלת "עלינו לשבח":
1. רבי משה בן מכיר זצ"ל:
כוונת עלינו לשבח צריך לאמרו מעֻמד. "עלינו" גימטרייה "ומעֻמד", וצריך לאומרה בכוונה גדולה.
ויש כמה סודות ורמזים, וכוחו גדול. ויהושע תיקן זה השבח הגדול כשכבש את יריחו ואמרו שבעה פעמים ישר והפוך, ובו הפיל שבעה חומות שהיו ליריחו. והוא מסוגל לכל דבר וענין מצרה וצוקה שלא תבוא ולא תהיה, לומר את שבח זה ישר והפוך (מתוך ספרו: 'סדר היום').
2. רבי ישראל מאיר מראדין זצ"ל:
"ויש לומר עלינו באימה ויראה, כי כל צבע השמים שומעים. והקב"ה עומד עם 'פמליה של מעלה' וכולם עונים ואומרים: "אשרי העם שככה לו אשרי העם שה' אלקיו" (משנה ברורה סעיף קטן ח').
3. רבי חיים פלאגי' זצ"ל:
"שליח הציבור ירגיל לבני קהילתו לומר עלינו לשבח בקול רם בשפה ברורה ונעימה..." (מתוך ספרו כף החיים סימן י"ז)
4. בסידור היעב"ץ:
כתב לומר "עלינו לשבח" מתוך שמחה.
5. הרב מרדכי יפה זצ"ל:
"עלינו לשבח", כדי לשבחו יתברך לכרוע לפניו יתברך כשאומרים ואנחנו כורעים וכו', ואחר כך לצאת מבית הכנסת, שהוא כמו עבד שנוטל רשות מרבו שמשתחווה והולך לו (מתוך ספרו "הלבוש" סימן קל"ג).
6. הרב יהודה צדקה זצ"ל:
היה מקפיד על אמירת "עלינו לשבח" בצוותא מתוך הסידור והיה מזרז את כל בני הישיבה לעמוד במקומם כל זמן אמירת השבח הנורא הזה. ופעם אחת נתן מתנה הגונה לבחור אחד שהקפיד לקראו בנחת מתוך הסידור ושוב נזהרו בכך כל בני הישיבה (מתוך ספר אורחות ציון חלק ב).
7. חכם יוסף חיים מבגדד זצ"ל (הבן איש חי):
"ואחרי ענית "ברכו" יעמדו הקהל ויאמרו בכוונה גדולה "עלינו לשבח", והוא שבח עליון ונורא מאוד ויש בו צורך גדול לתפילה שהתפללנו...", וצריך לומר כל השבח הזה מעומד.
"והזהיר רבנו האר"י ז"ל שלא יחלוץ ציצית ותפילין אלא עד גמר ה' אחד ושמו אחד" (מתוך ספר בן איש חי פרשת כי תשא סימן יח).
בברכה, ארז קדוסי.
תודה לזמר והאומן עופר יואל לוי היו' על השירה הווקאלית "עלינו לשבח"