לקראת שבת

מה אמר הקב"ה על 'אנשים פראיירים'? צפו בסוף המפתיע...

היכן עובר גבול הטעם הטוב בלהיות אדם טוב לזולת? האם משתלם להיות טוב גם במחיר שדורכים עלינו? הרב יהונתן ענבה במסר חשוב ביותר מפרשת השבוע, פרשת במדבר
תומר כהן
הוספת תגובה
אא
אילוסטרציה (צילום: Hillary Fox/shutterstock)

כל אחד מאיתנו רוצה להיות אדם טוב - לעזור לאחר ולא לפגוע באף אדם. אלא שלפעמים, אדם טוב נתפס בעיניי הסביבה כאדם "פראייר" שאנשים דורכים עליו ומתנהגים אליו כרצונם. בשביל להתמודד עם הבעיה הזו, התורה מחדדת לאדם הטוב דבר אחד: אם יכוון אותו אדם את כל הטוב שהוא עושה עבור כולם, לכבודו של הקב"ה - בסופו של דבר הקב"ה ימלא את רצונו. המשנה באבות אומרת: "בטל רצונך מפני רצונו, כדי שיבטל רצון אחרים מפני רצונך" - כלומר, אם במשך החיים אנו נחווה ניסיונות לא פשוטים ובמהלכם נוותר לכבוד הקב"ה, כתוצאה מכך נזכה שהסובבים אותנו יעשו את מה שאנחנו מבקשים ורוצים.  

מסופר על יהודי בשם רבי דניאל, שזכה לעשירות מופלגת, אך הבין כי עושר הוא דבר שחולף ורצה משהו נצחי, את התורה הקדושה. אותו אדם פתח כולל והביא מספר אברכים שישבו ולמדו בו תורה מבוקר עד ערב. אחד האברכים, חיים, היה האברך המועדף על רבי דניאל. הוא היה מתמיד מידי יום, פוקד את הכולל הכי מוקדם ויוצא ממנו אחרון, אחרי כולם. לאותו אברך היה חיסרון מסוים, שהוא לא היה מבריק במיוחד ונחשב לאחד מה "בינוניים", אך ההתמדה והאהבה שלו לתורה - קנו את ליבו של העשיר.  

אחד האברכים האחרים החל לקנא בחיים האברך ולא הבין מה הסיבה שהעשיר אוהב אותו כל כך ומה כל כך מיוחד בו. החליט האברך להכשיל את חיים האברך ועשה את הצעד הבא: 

באותו הכולל עבדה מנקה ערביה שנהגה לנקות את הכולל ואת בית העשיר. אותו אברך ניגש אליה עם סכום כסף נכבד וביקש ממנה שבפעם הבאה שתגיע לעבוד, היא תחולל מהומה ותצעק בפני כולם שחיים האברך ניסה לפתות אותה. המנקה הסכימה וכך עשתה. יום למחרת הגיעה והחלה לצעוק על חיים מול כולם כיצד הוא לא מתבייש במעשה הנבזה שעשה. חיים הצדיק שתק והמשיך ללמוד. 

כאשר הבחין האברך הקנאי כי שום דבר לא מתקדם, החל להתלהם ולצעוק כי חיים לא יכול להמשיך ללמוד בכולל לאחר מעשה כזה ועודד את כל האברכים לקרוא לרבי דניאל העשיר שיוציא אותו מהמקום. 

לאחר שקראו לו, הגיע העשיר לכולל והבחין במהומה - המנקה צועקת וחיים ממשיך ללמוד. אותו עשיר אמר לאברכים כי לא ייתכן שהוא עדיין לומד תורה במצב כזה - או שהוא חירש, הוא שהוא מנותק ועסוק כל כך בלימוד התורה. אם הוא אכן מנותק, לא ייתכן שהוא עשה את דברי הבלע האלו.  

לאחר חצי שעה בה המשיך חיים ללמוד, קם לפתע העשיר, אמר כי המנקה שקרנית ופיטר אותה בו במקום. לאחר מספר שבועות, כשנותרה המנקה ללא עבודה והתקשתה בפרנסה, הגיעה חזרה אל הכולל וסירה לחיים את האמת מאחורי המקרה שאירע. פנתה המנקה אל חיים והציעה לו שאם יסכים לדבר עם העשיר שיחזיר אותה לעבודה, היא תספר גם לו את האמת על השוחד שקיבלה מאותו אברך על מנת לשקר.  

למרות הפיתוי הגדול בנקמה, חשב האברך לעומק - שאם ישיב בנקמה ייצא חילול ה' גדול על אברכים, וכולם יתהו כיצד ייתכן שיהודי מנסה להפליל יהודי באמצעות ערבייה ועוד בבית מדרש? חשב האברך, והחליט שהוא מסכים לדבר עם העשיר אך בתנאי אחד - שהמנקה הערבייה לא תספר כלום ממה שהיה לאף אחד. גם במחיר שימשיכו לדבר עליו ויתרחקו ממנו. המנקה הסכימה וכך היה.     

באופן מדהים, החיל מאותו הרגע הרגיש חיים כי יכולת הלימוד שלו התחדדה פלאים - פתאום נפתח בו ערוץ מסוים והוא הבין לעומק את הדברים שלמד. כל מה שהיה חסום נפתח. אותו אברך חיים ניצל את הנס הזה, המשיך ללמוד תורה ולימים הפך להיות רב וגאון גדול - הרב חיים חזקיהו מדיני זצוק"ל, בעל ספר ה"שדה חמד" המכיל 18 חלקים של מותר ואסור ביהדות.  

זו דוגמא מופלאה לאדם וויתר לכבוד הקב"ה ובתמורה זכה כל כך! ה' יתברך לא נשאר חייב ומשלם במזומן לכל אחד את שמגיע לו.  

על כך מדברת פרשת השבוע, פרשת במדבר, בה הקב"ה רוצה להביא את הדור החדש של הנשיאים. אומר משה רבנו בפרשה, שבא לקרוא לנשיאים בשמות - כלומר קרא לנשיאים בשמות שאמר לו הקב"ה.  

נשאלת השאלה האם משה רבנו לא יכול בעצמו למנות נשיאים ומפקדים חדשים? וודאי שכן! אחא משה רבנו רצה שהקב"ה יגיד את שמות הנשיאים, כדי שלא יווצר מצב שאחד המתמודדים לנשיאות שאיננו נבחר, ייפגע ויכעס על משה רבנו, וגרוע מכך - לא יסכים יותר ללמוד מפיו תורה וכתוצאה מכך יתרחק מה' יתברך ח"ו. 

משה רבנו לא רצה להיכשל בבן אדם לחברו ולצער אדם אחר והעדיף לברוח מהמחלוקת ולתת לקב"ה לקבוע. לכן משה רבנו זכה לגדולה. אם אנחנו נלמד מהגדולים ונחליט לוותר לשם שמים, נזככה גם אנחנו לגדולה. אם נשמור על כבודו של ה' יתברך וברואיו, נזכה שירומם כבודנו.  

להמשך קריאה
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו
שידור חי