בריאות
רוב הסיכויים שרובכם מעדיפים לשבת ליד החלון במטוס וליהנות מהנופים המרהיבים ומרקיעי השחקים. אלא שלאחרונה, הזהירה הטייסת הוותיקה כריסטין קנקאר מפני ישיבה במושב הצמוד לחלון המטוס, מפני שלטענתה "חלונות מטוסים אינם מסננים את קרני ה-UV המזיקות של השמש".
אם אתם מתעקשים או נאלצים לשבת בכל זאת לצד החלון, כדאי שתקפידו לכל הפחות, להגן על עור הפנים ולהשתמש בקרם הגנה מפני השמש. קנקאר מסבירה כי גם היא נוהגת כך, מפני שאנחנו חשופים תמיד לקרני השמש המסוכנות, גם כאשר לא נמצאים ישירות מול אור השמש.
האזהרה של הטייסת הוותיקה היא לא הראשונה. מספר רופאים התייחסו בשנים האחרונות לנזקי השמש האפשריים במטוס, בעקבות קרינה אולטרה-סגולה וקירבה לשכבת האוזון. דנדי אנגלמן, רופא עור קוסמטי מניו יורק, מסביר כי אכן ישנה סכנה במטוסים, בשל הקירבה לשמש וספיגת הקרינה בעוצמה גבוהה יותר. "כל חשיפה לקרני UV עלולה להוביל לנזק לעור", אמר אנגלמן, "ככל שהגובה גבוה יותר, כך אנחנו מקבלים מינון קרינה גבוה יותר".
"שבו בשורה האמצעית של המטוסים הגדולים או שבו ליד החלון כדי שתוכלו לשמור את החלון סגור", מסבירה רופאת העור, ד"ר קירשנן.
מי נמצא בעיקר תחת סיכון?
למרות כל האזהרות, יש מי שטוען כי טיסות לעיתים נדירות ממש לא מזיקות לעור. מי שנמצא בבעיה אמיתית, הם הטייסים הנמצאים באוויר רוב הזמן ולעיתים תכופות יותר. "הסיכון מטיסה אחת, או למישהו שטס מדי פעם, כנראה נמוך", הסבירה ד"ר אליזבת ג'ונס. לדבריה, "אנשים שטסים בקביעות הולכים להיחשף הרבה יותר לאור אולטרה סגול, במיוחד אם הם נמצאים בתא הטייס".
ג'ונס מוסיפה כי על פי מחקרים שנעשו ב-2015, נמצא כי טייסים סובלים ממלנומה (סרטן העור) בשיעור של פי שניים משאר האוכלוסייה.
לצד זאת, מסבירה ג'ונס, כי האוכלוסייה כולה עדיין חשופה באיזשהו אופן לסכנות אפשריות מפני השמש במהלך טיסות. ג'ונס מציינת כי חלונות המטוס מספיק אטומים בכדי לחסום את קרני ה-UVB, הגורמות לסרטן העור ולכוויות, אך לא חזקים מספיק על מנת לחסום לחלוטין את קרני ה-UVA, דבר שלטענה "עלול לגרום להזדקנות מוקדמת, קמטים ובסופו של דבר יכולים לתרום גם לסרטן העור". ג'ונס ממליצה להקדים תרופה למכה ולמרוח מקדם הגנה מפני קרני השמש, בפרט לאוכלוסיות בסיכון: בעלי עור בהיר וכאלו שיש להם היסטוריה משפחתית של מלנומה.