לקראת שבת
השליחות בראי הפרשה - עקב
להקשיב תמיד לרצון ה'
הפרשה פותחת במילים "והיה עקב תשמעון, את המשפטים האלה". רש"י על המקום מפרש "הַמִּצְווֹת קַלּוֹת, שֶׁאָדָם דָּשׁ בַּעֲקֵבָיו" - אלה המצוות שאנו נוטים לזלזל בהן, ולהחשיבן "עבירות קלות", וממילא פחות להקפיד על קיומן.
זו כמובן, דרכו המתוחכמת של היצר. "מה אכפת לך?", הוא לוחש באוזנינו. "זה דבר קטן, כמעט שולי". אחרי אחרי הנפילה, הוא מתענג על השבר שלנו. כעת, כשאנחנו כבר שבויים ברשתו, המדרון אל התהום הוא חלקלק מאוד. עבירה גוררת עבירה.
"למה אירא בימי רע", תוהה דוד מלך ישראל בתהלים ומיד עונה - "עון עקבי יסובני". הפחד הגדול של דוד הוא לא מחילול שבת קטן או מאכילת טריפה. אלא הוא חרד מהעבירות הקטנות, אלה שלא שמים לב אליהן. ומהן, הוא מגלה לנו, עלינו לחשוש הכי הרבה ביום הדין הגדול והנורא.
המאמץ של היצר הרע להפיל אותנו בעבירה קלה הוא לא סתמי, אלא הוא משתלם לו מאוד. המטרה האמיתית, היא הרגע שאחרי הנפילה ברשת. מסופר על ביולוג אחד שביקש לבחון כיצד תגיב צפרדע לשינויים דרסטיים.
לשם כך, הוא מילא סיר במים רותחים והכניס אותה בזהירות פנימה. כפי שציפה, לא חלף רגע והצפרדע זינקה מהמים החמים. אבל אז הגיע החלק הארי של הניסוי: הוא הכניס את הצפרדע לסיר, אלא שהפעם הוא מילא בו מים קרים והניח על אש קטנה.
לאט לאט, המים שבסיר התחממו להם והצפרדע נשארה במקומה. בעודה משתכשכת במים החמימים, לא הבחינה הצפרדע כי החום בסיר הולך וגובר, והמים הנעימים מהם נהנתה, כבר הגיעו לטמפרטורה בלתי נסבלת. למרות זאת, הפעם היא לא קפצה, עד שנשרפה.
נורא, לא?
כך, גילו לנו חז"ל, פועל בדיוק ובתחכום יצר הרע איתנו. הוא הרי יודע שאם יבקש מאיתנו לעבור את החמורה שבעבירות, אנחנו מיד נתרעם, נברח מהניסיון, ונתבצר בצדקותנו. אז הוא לא מבקש הרבה, רק עבירה אחת קלה, ועוד אחת, ואם כבר - אז למה לא גם את זו?
עד שמאבד האדם את ערכו העצמי, וכבר גומל בליבו כי אין לו תקנה. "כך אומנותו של יצר הרע: היום אומר לו עשה כך, ולמחר אומר לו עשה כך עד שאומר לו עבוד עבודה זרה". עד כדי כך.
עלינו לזכור, גם אם נפלנו, לברוח מהר משבי היצר. הקב"ה ברוב רחמיו כל הזמן ממתין ומצפה שנשוב בתשובה. הוא מעניק לנו הזדמנות נוספת בכל יום ובכל רגע, גם במקרה שנפלנו הוא לא מעניש אותנו, אלא פשוט מחכה.
יהי רצון שנשוב בתשובה שלמה לפניו יתברך, נברח מעבירה קלה כבחמורה ונזכה לקיים כל מצווה. קלה כבחמורה.
שבת שלום