גם 99% זה עדיין לא הכל. אתם בוחרים להיות עשו או יעקב?
(צילום: berni0004/shutterstock)

לקראת שבת

גם 99% זה עדיין לא הכל. אתם בוחרים להיות עשו או יעקב?

צורת ההסתכלות של עשו היא בעוכריו, הוא בוחר להמשיך לשנוא את אחיו ועיניו תמיד מציצות על מה שנגנב ממנו. אז איזה מבין האנשים אתם בוחרים להיות? עשו או יעקב?
ר. דניאל
הוספת תגובה
גם 99% זה עדיין לא הכל. אתם בוחרים להיות עשו או יעקב?
(צילום: berni0004/shutterstock)
אא

השליחות בראי הפרשה - וישלח

המפתח לאושר

כולנו חולמים להיות מאושרים. אבל בפועל אנו פוגשים המון אנשים שאינם מרוצים ממצבם, מדוע? בפרשתנו "וישלח" יעקב אבינו מתרגש, חושש ומתכונן לקראת הפגישה עם אחיו עשו.

ההכנה לאותה פגישה מיוחלת נעשית בשלושה מישורים: האחד, תפילה, כמובן. השני, במתנות והשלישי - בהינתן שהוא מכיר את אחיו ואת כוונתיו - בהכנה לקרב. "הצילני נא מיד אחי מיד עשו", אלו הן המילים שמוסיף יעקב בעת התכוננות למלחמה (שלא תבוא חס ושלום) מול אחיו.

34 שנים מפרידות

כמעט ארבעה עשורים עברו מאז נפגשו לאחרונה יעקב אבינו ועשו הרשע. סוף כל סוף הגיע היום והשניים נפגשים. אך עדיין שנאתו של עשו מורגשת היטב בשטח. אבל איך? איך אפשר לשנוא מישהו שלא פגשת יותר מחצי יובל?

מסבירים המפרשים כי יש דרך להמשיך לשנוא מישהו. על ידי שתזכיר לעצמך שוב ושוב את השנאה שלך אליו. אז מה עשו עושה? הוא קורא לבן שלו "אחי", כדי להזכיר מי האח שהוא כל כך מתעב. הוא קורא למקום שהוא גר "אדום", מלשון המאכל שבעזרתו הצליח יעקב לגנוב ממנו את הברכות.

במודע, יעקב אבינו שולח שליחים לעשו כדי לפייס ולנסות לגעת בליבו. רש"י מציין שהיו אלו מלאכים של ממש. אבל למה יעקב אבינו נמנע משליחת אנשיו? חכמינו מפרשים שיעקב אבינו פחד שאם ישלח את בניו או את עבדיו הם יהיו מושפעים מבני המקום וירדו ברוחניות.

"יש לי רב", כך עשו עונה כשמוגשת לו מנחת יעקב כדי לפייסו. אבל יעקב מתעקש, מפציר בו לקחת את המנחה: "אם נא מצאתי חן בעיניך, ולקחת מנחתי מידי... כי חנני ה' וכי יש לי הכל", הפציר בו ולקח.

מה ההבדל בין "רב" ל"כל"?

עשו אומר "יש לי רב", משמעו יש לי רכוש "רב", אבל זה עדין לא הכל. ואילו יעקב אומר "כי חנני ה' ויש לי הכל", משמעו שיש לי הרבה וזה הכל.

שתי הדרכים של עשו ויעקב מבטאות שתי גישות ביחס למה שאנו צוברים בחיים, לכסף, לרכוש, למשפחה שלנו, לרוחניות שלנו. כדרכו של עשו - אדם יכול להביט על מה שיש לו ולראות את החצי כוס הריקה, את מה שחסר לו. הוא ירגיש באופן תמידי את המחסור. הגישה הזאת גורמת שלעולם אדם זה לא ירגיש שמחה ואושר, שכן תמיד תהיה לו את ההרגשה שאין לו דיו.

בדרכו של יעקב האדם יוכל לראות את כל הנכסים שצבר, את המשפחה שיש לו, את מתנת ה'. ובכך הוא לא מרגיש חסר, מפני שיש לו את כל הזקוק לו. הנה לנו, שני אנשים באותה סיטואציה, אך עם התייחסות שונה ואף הפוכה לחלוטין - שמשנה את כל התמונה.

החיים מזמנים לנו כל מיני מצבים, יש שנעימים יותר ויש שפחות, אבל לפעמים צריך לדעת שהתחושה היא תלויה במי שמתבונן, תמיד אפשר לשאוף ליותר טוב בחיים, לרצות עוד ולקבל יותר אבל מה עם לומר תודה על מה שקיים.

לומר תודה על מה שקיים שיש לנו, על כל מה שקיבלנו מהבורא: כל הדברים הרוחניים והגשמיים שיש לנו אם נדע לראות אותם בצורה חיובית נוכל להשפיע על חיינו שפע של ברכה וטוב. וגם אושר. 

להמשך קריאה
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו
שידור חי