לקראת שבת
מילה אחת עם משמעות גדולה
בא, לך, הגיע: " וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה בֹּא אֶל פַּרְעֹה", כשמשה רבינו בא אל פרעה בכוונה לשון הכתוב משתמשת במילה "בא". הסיבה לכך, מסביר ה"בן איש חי", שלא נאמר "לך" כי אם "בא", משום שאין הולכים מאת ה', שכן מלא כל הארץ כבודו. אם כן, הקב"ה אמר למשה: בא איתי, כי איתך אני. ההליכה של משה אינה רק פיזית, "הליכה בעלמא" לאיזה מקום מסוים, אלא זו הליכה שלו תחת ציווי ה', וממילא - הוא מלווה אותו תמיד.
"כבד פה וכבד לשון אנוכי"
לב פרעה כבד, קשה כאבן, משה רבנו מצטער מהעניין ומחליט לסגת. הרי תפקיד של דובר, הוא מנמק, לא מתאים לאדם מגמגם. אבל לפני שמשה "מתבלבל" מהמציאות, ה' מחזיר אותו חזרה לעניינים - אני הכבדתי את לב פרעה, ומי שם לאדם פה? "הלא ה' אנוכי".
לכאורה, ה' היה יכול לברוא את משה עם לשון חלקלקה ופה שעובד או שה' היה יכול להבריא אותו לפני השליחות. אבל מי שקובע את המציאות הוא אך ורק ה' יתברך.
אם כן למה ההגבלה?
את כל ההגבלות, החסרונות והמורכבויות בחיים מביא לנו הקב"ה. בגלל סיבה אחת - להגדיל את שכרו. מעבר לכך, ההגבלה של משה רבנו באה ללמד מסר עצום: גם מנהיג בסדר גודל כזה יכול להיות עם קושי ולצמוח ממנו. מלבד השיעור שהפה המגמגם של משה הוא תזכורת מי נתן לו פה, מי נתן לו תפקיד לדבר פה מול פרעה.
"אין הדבר תלוי אלא בי"
באותו נושא נזכיר את הסיפור של רבי אלעזר בן דורדיא. כל חייו היה שטוף בעבירה, עד שהיה נראה שאין לו תקנה. את התשובה שלו, סברו, הקב"ה לא יקבל. אבל הוא התעקש והתחנן, בכה וזעק, ביקש רחמים מכולם עד שהבין שאף אחד לא יכול לעזור לו. הו אז הוא הבין: "אין הדבר תלוי אלא בי", יצאה בת קול מהשמיים והזמינה אותו לחיי העולם הבא.
כשאדם פועל בשליחות ה', הקב"ה בורא עבורו את כל הכוחות שהוא צריך לביצוע השליחות. קידוש ה' אמיתי הוא לדעת להפוך את הקשיים לאתגר, לצמוח מתוך הקושי. אם כן, כל חולשה, קושי או בעיה זוהי הודעה ששם זה התפקיד שלך. משם תוכל ליצור מהפכה.
ההגבלה הכי גדולה שלך - היא הכישרון הכי גדול שלך. יש לכל אדם כוחות גדולים. תעצומות הנפש חבויים באדם, הוא עצמו לא מודע ליכולותיו ורק בעיתות משבר או "כשה' דוחק אותו לפינה" הוא מגלה את האור הנמצא בתוכו. רק כך הוא מוצא את הכוח שלו לעמוד בזה ואפילו לחזק אחרים, לתת להם קרן של אור.
להצלחת החיילים, להשבת החטופים בריאים ושלמים, לרפואת כל החולים. ולעילוי כל הנספים הי"ד וכן לגאולה השלימה.