לקראת שבת
השליחות בראי פרשת יתרו
"וַיִּשְׁמַע יִתְרוֹ כֹהֵן מִדְיָן חֹתֵן מֹשֶׁה אֵת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה אֱלֹהִים לְמֹשֶׁה וּלְיִשְׂרָאֵל עַמּוֹ": שואלים חז"ל הקדושים, למה בעצם בוחר יתרו להתגייר?
יתרו, מפרשים חכמינו, שומע את כל רצף הניסים שאירעו לעם ישראל, מפנים את המציאות המופלאה ונמשך אחרי הנתונים הקוסמיים האלה, ומצטרף אל העם.
אבל למה דווקא יתרו? הרי יש להניח שכולם שמעו את המאורעות החדשותיים, את הנסים הגלויים. זהו טבעו הנס - להתפרסם בכל העולם. אבל בפועל המציאות היא שונה: "החדשות המפוצצות" לא גררו את כולם, משום שהיכולת לשמוע ולקלוט את עוצמת המציאות ומשמעותה, היא לא נחלת הכלל.
יתרו היה מגה ״כהן״ של עבודה זרה, סדר גודל של האפיפיור בזמננו. אין תחום בעבודת האלילים שהוא לא ניסה. בכל תחום ידו הייתה לו תפיסת יד. ולמרות זאת, כשניסי העם היהודי חולפים ליד אוזנו של יתרו הוא לא מפספס אותם.
יתרו מתפעל, מתכנס בעצמו ויוצא להודיע לכל שרי מדין שיגיעו לכינוס שלו. שם הוא מודיע להם שהוא עוזב, נוטש את האמונה המשותפת להם, כי ״הכל שקר אחד גדול״. ואין לו מה לעשות עם זה, הוא מחפש את האמת.
מאותו היום של הצבת האמת מול אנשים שכל אמונתם מבוססת על שקר - הוא מנודה. בנוסף השרים מוציאים חוק נגד יתרו שאסור לספק לו שירות. אי לכך, יתרו מוצא את עצמו מבודד מכל, והבנות שלו אפילו לא מקבלות מהסביבה יחס מינימלי, אלא רק יחס בוטה ומכפיש.
כדי לדבוק באמת, יתרו ידע שאין ברירה - "צריך לקום ולעשות את הצעד". לנטוש את כל המוכר והידוע, להתנתק מהעבר, לשמוט את כל תארי הכבוד וללכת אחר עצת ה׳.
יתרו היה אישיות מפתיעה, דמות גדולה, אבל רחוקה מהתורה והמצוות. אז איך יתרו קיבל את הזכות להיות הדמות שתלמד אותנו איך לזוז קדימה?
יתרו הוא לא אחד מני רבים. מעטים האנשים שבאמת קשובים לרצון ה׳. לרוב, אנשים חוסמים את האוזניים, אוטמים כל חור כדי שאף עצה ״תחבולתית״ לא תגיע להם ללב. יתרו לא התחספס, הוא עדיין פתוח ליישם רעיונות חדשים, על אף הידע הנרחב שרכש ברבות השנים.
ומה איתנו? אם שמענו נקודה לשיפור בחיים או בעבודת ה׳, מה אנחנו עושים איתה? למה ה׳ מביא אותנו לשמוע את זה שוב ושוב?
יתרו מלמד אותנו שיעור חשוב בכוח הרצון. אם לאדם יש רצון להשיג יעד כלשהו, הוא יכול. אם רק יטה אוזן, רק ישמע ויפנים, הוא יכול לחולל מהפכה של ממש - בחייו ובחיים של עוד רבים אחרים סביבו. להתעורר למה שאנחנו שומעים סביבנו, גם ברוחניות וגם בגשמיות. ומתוך זה לפעול.
להצלחת החיילים, להשבת החטופים בריאים ושלמים, לרפואת כל החולים. ולעילוי כל הנספים וכן לגאולה השלימה.
ה.