לקראת שבת
השבת שלפני פסח נקראת "שבת הגדול", שמה ניתן לה משום שבני ישראל הצטוו להביא שה (כבש קטן) ארבעה ימים לפני הקרבתו, בי' בניסן.
חובה להבין שהמצרים ראו בשה כמו שההודים רואים את הפרה, סוגדים ומשתחווים לה. היא מקודשת בשבילם. אבל כשעם ישראל לוקח את השה הקטן כדי לשחוט ולהקריבו לפני ה', המצרים תוהים: "למה לכם לקחת את השה?"
ברוב עזותם עם ישראל עונים למצרים שהם יקריבו את השה כתודה לה', כי הוא הולך להרוג את כל הילדים הבכורים שלהם. בכורי מצרים שומעים את זה ונבהלים, הם מניעים את אבותיהם לשלוח את עם ישראל באופן מיידי כדי שינצלו חייהם, אך ללא הצלחה...
האבות הגאוותנים לא היו מוכנים לשמוע מאומה, ולו במחיר חייהם של בניהם. הם גם פנו לפרעה לשכנע אותו כי גם הוא בכור ואם הדבר אכן יקרה – גם חייו מוטלים בסכנה, אבל פרעה לא רק אטם את האוזניים אלא הגדיל לעשות ושלח את החיילים שלו על הבכורים.
לא נותרה להם כל ברירה, הם משנסים מותנים, אוספים כלי מלחמה ומתחילים מהפכה שלטונית. בכל כוחם הם נלחמים באבותיהם והורגים רבים מהם, אבל כשהגיע זמן חצות, המכה לא פסחה מעליהם – וכל הבכורים מצאו את מותם מיד.
ניסים גדולים אירעו לעם ישראל, כאלו שעם ישראל לא העלה על דעתו שיעברו באופן חלק.
הנס הגדול היה שמתוך כל הבכורות, אלו שאמורים להחליף את ההורים שלהם בבוא היום, שהם האיוב העתידי של עם ישראל - הם קמו והורגים את המצרים, את האבות שלהם, דם מדמיהם. ובכך עושים את העבודה של עם ישראל. מדובר בנס שמנוגד לשכל האנושי, לטבע האכזרי של המצרים, בזמן שבני ישראל חוגגים הקב"ה מפיל אותם אחד אחרי השני.
השבת הזאת יש לה כוח לפעול ישועות אין סופיות, ולמשוך על האדם ניסים מעל הטבע. גם אם הוא לא ציפה ולא חשב שכך יקרה (כי "הוא סה"כ הגיעה ממשפחה פשוטה"), מי שחי מעל הטבע ושם יהבו על הקב"ה אז משמים מנהיגים אותו מידה כנגד מידה. אבל מי שחי בדרך טבע – כזה שמוכרח להבין את כל מעשייה שהתבשה, גם הוא יהיה מונהג באותה הצורה, וההנהגה הפלאית שהקב"ה מנהיג תסתתר ממנו.
הבכורים עשו משהו שלא כדרך הטבע, הם פעלו מתוך הגנה עצמית. על אף שהטבע שלהם הוא להיות בצד ההורה - הם לא נכנסו לשיקולים פולטיים אלא פשוט פעלו. כך גם אנחנו, אם אנחנו רוצים ישועה, קטנה או גדולה, צריכים לעשות משהו שהוא שינוי הטבע שלנו, ואז הקב"ה יענה לנו באותה המידה.
להצלחת החיילים, לרפואת החולים, להחזרת השבויים וכן הנעדרים, לעילוי כל הנשמות, ולגאולה השלימה בקרוב ממש, חג פסח שמח