בין המצרים
בשר בשלושת השבועות. האם אפשר?
תשובה
מנהג ישראל להימנע מאכילת בשר בקר או עוף מהיום שאחר ראש חודש אב עד יום עשרה באב (ויש שמקילים כבר בליל מוצאי תשעה באב)
וביום ראש חודש אב עצמו עדיין נוהגים לאכול בשר
וגם אלו שנהגו לאכול בשר בתשעת הימים בחוץ לארץ, ראוי משעלו לארץ ישראל לנהוג כמנהג ארץ ישראל ולהימנע מאכילת בשר בתשעת הימים (למעט ראש חודש אב ושבת, שבהם אוכלים בשר לכל הדעות)
כמו כן נוהגים להחמיר בתבשיל שנתבשל בו בשר אף על פי שאין בו שומן
ומכל מקום יהיה מותר לאכול בשר גם בימים אלו באופנים הבאים:
א. בשר סינטטי או נקניקיות פרווה שנראים כבשריים מותר,ואין לאסור בזה משום מראית העין
ב. סעודות מצווה כגון ברית מילה פדיון הבן סעודת שבע ברכות וכיוצא מותר לאכול בהם בשר גם לבעלי השמחה וגם המוזמנים לסעודה זו
ובעלי הברית שהם מוהל סנדק ואבי הבן, רשאים לאכול בשר בכל סעודותיהם שביום המילה גם אם סועדים בביתם, כיוון שזה נחשב יום טוב בשבילם
ג. סעודת סיום מסכת עם הבנה שבאופן הלימוד הרגיל הסתיים הלימוד שלה בתשעת הימים מותר לעשות סעודת סיום עם אכילת בשר ואפילו מי שלא למד עמהם יכול להשתתף או בלבד שישמע את סיום המסכת כיוון שזו נחשבת סעודת מצווה
ד. בשר שנשאר מסעודאות שבת חזון שיהיה שבת הסמוכה לתשעה באב מותר לאכול אם יש צורך ובפרט שיש להקל בסעודה הרביעית שעדיין שייכת לסעודות השבת
ה. ילדים קטנים עד שנה לפני גיל הגיעם למצוות,
כלומר לבן עד גיל 12 שנה ויום אחד, ולבת עד גיל 11 ויום אחד, מותר לאפשר להם אכילת בשר,
ומגיל הסמוך למצוות טוב להחמיר שלא יאכלו מאכלי בשר, אלא אם כן צריכים עדיין לבריאות וחיזוק הגוף
ו. אדם חולה או סיעודי או מבוגר או יולדת שצריכים לאכול בשר לבריאות וחיזוק הגוף, וכן מעוברת שצריכה לחיזוק הגוף וכן אישה מינקת, מותר להם לאכול בשר לכתחילה גם בתוך תשעת הימים
ז. מותר לטעום ערב שבת חזון את התבשילים הבשריים, הואיל ויש מצווה בטעימה זו לדעת אם יש בתבשיל די מלח וכיוצא בזה
ח. בעל מסעדה כשרה למהדרין מותר, לו לספק מאכלי בשר ללקוחותיו גם לאחר ראש חודש אב לפי שבכך מציל אחרים שלא יאכלו במסעדות שאינן כשרות, או מפני שיש אנשים שמותר להם לאכול בשר מהסיבות המפורטות לעיל
ט. אם אדם בטעות בירך על בשר או מאכל בשרי יטעם מעט מן בשר כדי שלא תהיה ברכתו לבטלה, שאין בטעימה זו לא שמחה ולא ביטול המנהג
קורע לב: "הכאב הוא פי אלף! זה מה שחוסם את התפילות"