יהדות
גיל 20 ביהדות
תשובה
בפרקי אבות (פרק חמישי משנה כא) נאמר "בן עשרים לרדוף", ויש כמה פירושים למאמר זה:
רש"י פירש שכל איש שהגיע לגיל מצוות כלומר 13 שנה ויום אחד הרי הוא חייב בכל המצוות כולם. אולם, עדיין לא נענש על ידי בית דין של מעלה ורק בבית דין של מטה דנים אותו כגון חיובי מלקות ועוד.
אבל נער שהגיע לגיל 13 שנה ויום אחד, עדיין לא התחייב במצוות התורה, אלא אם כן הביא גם סימני בגרות שהם שתי שערות במקומות הנסתרים בגוף, שכך קיבלנו הלכה למשה מסיני, ואם עדיין לא הביא סימנים אלו, עדיין לא יהיה חייב במצוות מן התורה (אבל יהיה חייב לשמור מצוות מדרבנן), עד שיגיע לגיל 20.
ואם עד אז לא יביא שתי שערות כאמור, יתברר למפרע שהוא סריס, כלומר שכך בריאת גופו שלא מוציא שערות במקומות אלו, ומגיל 20 אנו מחשיבים אותו כחייב בכל המצוות מהתורה. ולכן אמרו חז"ל "בן 20 לרדוף" (פרקי אבות פרק חמישי משנה כא), פירוש שרודפים אחריו בית דין לרדותו ולאסרו אם עובר על מצוות התורה גם אם לא הביא שתי שערות (לפי פירוש רש"י).
ורבנו יונה פירש שבגיל 20 צריך אדם לרדוף אחר מזונותיו, כיוון שהוא מצווה כבר בגיל 18 להתחתן ולהקים משפחה, ובן 20 זהו כבר גיל שצריכים להיוולד לו ילדים ומחוייב לפרנסם.
ובגמרא (קדושין כט ב) נאמר: "אמר רבא וכן תנא דבי רבי ישמעאל עד עשרים שנה יושב הקב"ה ומצפה לאדם מתי ישא אשה כיון שהגיע עשרים ולא נשא אומר תיפח עצמותיו", וביאר המהרש"א (רבי שמואל בן אליעזר אידליש זצ"ל) בספרו חידושי אגדות (שם) וזה לשונו: "לפי ששלשה שותפים באדם, ומאביו נבראין העצמות כדאמרינן במסכת נדה (דף לא א), וזה שאינו מקיים פריה ורביה וממעט העצמות, במידה זו תיפח עצמותיו", וכך גם מפרש המחזור ויטרי (אחד מגדולי הראשונים).
בן עשרים לרדוף: שמרדפין אותו מן השמים ומענישין אותו. כדאמרינן בפרק האשה נקנית ( מסכת קידושין) כיון שהגיע אדם לעשרים ולא נשא אשה, אמר הקדוש ברוך הוא תיפח עצמותיו כו' (מחזור ויטרי על פרקי אבות, פרק ה משנה כא).
וסבו של הרב חיד"א הרב אברהם אזולאי, כתב בספרו חסד לאברהם (מעיין ב' נהר 1), שלפי תורת הקבלה גבר שמגיע לגיל עשרים עליו להישאר ער באותו הלילה ולערוך "משמר" כלומר לימוד תורה במשך כל הלילה. כך כתב גם רבי אריה ליב אפשטיין בספר "הפרדס".
ולכן יש הרבה שנוהגים בעולם הישיבות בליל מלאת 20 ללמוד תורה כל הלילה, וקוראים ללילה זה "ליל תיפח", כיוון שלא התחתנו עד זמן זה ולימוד זה מסוגל לשמירה מפני אזהרת חז"ל לגבי מי שלא התחתן עד גיל זה, ומאידך יש ראשי ישיבות כמו הרב אוירבך, הרב שטיינמן והרב שך זכר צדיקים לברכה ועוד, שאמרו שלא לבטל תורה במשך היום בשביל ללמוד תורה כל הלילה, ואין לחשוש לעניין זה, ועיקר תחילת החיוב להינשא הוא מגיל 18 כמו שאמרו חז"ל (שם) "בן 18 לחופה".
מהי המשמעות של יום הולדת? "עשו זאת ביום ההולדת, יש לזה כח עצום"