לקראת שבת

חזק ונתחזק: הרב אריה לוין על פרשת ויצא

לכבוד שבת קודש, הרב אריה לוין מתל אביב, בסיכום על פרשת השבוע, פרשת ויצא - שבת שלום ומבורך
הרב אריה לוין
הוספת תגובה
אא
(צילום: השימוש בתמונה נעשה על פי סעיף 27א בכפוף לחוק זכות היוצרים. בעל זכות היוצרים זכאי לבקש את הסרת הסרטון מ- contact@tv2000.co.il)

השבת נקרא את פרשת ויצא
בתחילת הפרשה, מסופר על חלומו של יעקב "וַיַחֲלוֹם, וְהִנֵה סוּלָם מֻצָב אַרְצָה וְרֹאשוֹ מַגִיעַ הַשָמָיְמָה. וְהִנֵה מַלְאֲכֵי אלוקים, עוֹלִים וְיוֹרְדִים בּוֹ".
ה"בעל הטורים" כותב ששלושת המילים הבאות, הגימטריה שלהם היא 136.
סוּלָם = 136
עוֹנִי = 136
מָמוֹן = 136

האדם, במהלך חייו כאן עלי אדמות צריך לזכור, שהחיים הם כמו סולם שעולים ויורדים בו.
לכן, כאשר אתה רוצה להשיג "ממון" ולהתעשר, עליך לפעול בזהירות ובקצב נכון להשגת ה"ממון", כפי שצריך להיזהר בעת עליה ב"סולם".
כי אדם שממהר בעלייתו ב"סולם", חלילה הוא יכול ליפול.
כך מי שממהר בעלייתו להשיג את ה"ממון", עלול חלילה ליפול ל"עוני".
דבר נוסף, אדם שהתעשר והיום יש לו "ממון", עליו להיזהר לא להתגאות ולא להתרברב בכך, ועליו לעזור ולסייע לעניים ולחלשים.
כי העולם הזה הוא כמו סולם. היום אתה יכול למעלה, שיש לך "ממון", ומחר חלילה אתה יכול לרדת ב"סולם" ולאבד את ממונך ולהגיע למצב של "עוני".
זהו החוט המקשר בין שלושת המילים: "סולם, ממון, עוני"  - ששלושתם שווים בגימטריה שלהם.
תמיד תטפס ותעלה בזהירות, כדי שלא תיפול. וגם כאשר אתה למעלה, אל תתרברב ואל תתגאה על אלו שלמטה, כי גם אתה יכול ליפול ולרדת למטה.

עושה רושם

פרשת השבוע פותחת בפסוק: *"וַיֵּצֵא יַעֲקֹב מִבְּאֵר שָׁבַע וַיֵּלֶךְ חָרָנָה"* ומקשה רש"י, לא היה צריך לכתוב אלא וילך יעקב חרנה, ולמה נכתב מהיכן יצא?  
נלמד מכאן "שיציאת צדיק מן המקום עושה רושם, בזמן שהצדיק בעיר הוא הודה הוא זיוה הוא הדרה, יצא משם פנה הודה פנה זיוה פנה הדרה"

נשאלת השאלה, מדוע רק אצל יעקב ציינה התורה את הענין, והרי גם אברהם ויצחק יצאו ממקום מגוריהם, ולמה לא נרמז גם שם שיציאתם עשתה רושם?
מדוע רק אצל יעקב אבינו ציינה התורה שיציאתו מהעיר עשתה רושם? 
ראיתי כמה הסברים, אם יורשה לי להציע  תירוץ משלי: אצל אברהם לא היה חידוש שיציאתו עושה רושם, הוא היה כבר מפורסם בפעולותיו הכבירות בכל העולם. 
גם אצל יצחק נאמר 'ויגדל האיש הלוך וגדל עד כדי גדל מאוד', ואין ספק שיציאתו עשתה רושם.

אך אצל יעקב הסיפור היה אחר לגמרי, בנקודת הזמן בה יצא מבאר שבע לחרן היה נרדף ויצא בעירום ובחוסר כל, וזאת אחרי 14 שנים שהיה ספון בבית מדרשם של  "שם ועבר", וכנראה שאיש לא ידע מכך בשעתו.

כאן בחרה התורה לגלות לנו את מה שכולם גילו רק בדיעבד, המציאות של צדיק עושה רושם גדול, גם אם לא ידעו בשעתו את פעליו שהיו בהצנע לכת במשך שנים רבות, שכתוצאה מכך יצאו ממנו 12 שבטי י-ה, שהם הבסיס של כלל ישראל עד היום הזה! דווקא עם הקושי וההתמודדות יוצרים את העתיד, דווקא כך בונים דבר יציב וחזק.

אני רגיל לומר , ראו, בתהליך בניית האישיות אין קפיצות דרך... אין אנשים שצומחים פתאום לגבהים בלי עבודה סיזיפית יומיומית במשך שנים.

האנשים הגדולים באמת הצליחו רק באמצעות התמודדות והתחלה קשה, זו הדרך שמניבה תוצאות! 
תלמדו מיעקב אבינו.

 שבת שלום ומבורך,
 הרב אריה לוין, תל אביב

להמשך קריאה
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו
שידור חי