שקית מסופר "שפע ברכת השם" - מותר לזרוק לפח?
(צילום: Gansstock/shutterstock)

לקראת שבת

שקית מסופר "שפע ברכת השם" - מותר לזרוק לפח?

חני סידרה את החדש שלה, ובמהלך הסדר זרקה לפח את השקית של הסופר המדובר. אחותה האירה את עיניה שאסור לזרוק את זה לפח. האם יש עניין בדבר?​

הרב אביאור אברהם יפרח
הוספת תגובה
שקית מסופר "שפע ברכת השם" - מותר לזרוק לפח?
(צילום: Gansstock/shutterstock)
אא

 

חני החליטה לכבוד שבת קודש לנקות ולסדר את החדר שלה בצורה יסודית, מיינה את כל המשחקים וסידרה אותם במקומם, אחרי כן החליפה גם שקית לפח האשפה הקטן שהיה בחדרה ושמה במקומה שקית חדשה, אחותה הגדולה מיכל העירה את תשומת ליבה שהשקית החדשה ששמה בתוך הפח כתוב עליה שפע ברכת השם, ואמרה לה שנראה לה שכיון שכתוב עליה המילה 'השם' הרי שאסור להשתמש בה לפח אשפה כיון שזה שם קדוש, האם לדעתכם מיכל צודקת? 

תשובה: כתוב בשולחן ערוך שיש שבעה שמות של הקב"ה שאסור למחוק אותם והם: 'הויה' (ונכלל בזה גם 'י-ה'), 'אדנות', 'אל', 'אלוה', 'אלהים', 'שדי', 'צבאות', ויש אומרים גם 'אהיה'. ויש לדעת שאין הבדל באיזה צורה הוא מוחק אותם ואסור בכל צורה של מחיקה בין על ידי טיפקס, או הדבקת מדבקה וכדו'.

אבל שאר השמות אין איסור לכתוב או למחוק אותם, ואפילו שהכותב מכוון בזה לכנות את הקב"ה בכל זאת מותר, ולכן גם אינם טעונים גניזה, וכגון: 'השם', 'השי"ת' (השם יתברך), 'הקב"ה', 'אי"ה' (אם ירצה השם). 

הרי שמעיקר הדין אין שום קדושה במילת 'השם' כלל. יש פוסקים שסוברים שאף שאין במילה זו שום קדושה מכל מקום אסור להשתמש בה לתשמיש של ביזיון כיון שהכותב כיוון בזה לשמו של הקב"ה. לגבי שימוש בשקית שכתוב עליה המילה 'השם' יש להסתפק האם הכותב כיוון בזה לשם ה' או לא. 

ולכן יוצא מעיקר הדין אין איסור להשתמש בשקית זו לפח אשפה, אבל ממידת חסידות ראוי לבעל נפש להשתמש בשקית אחרת.  

יש לציין שאותו הדין יהיה בשימוש במפיונים שכתוב עליהם 'שבת שלום' שמותר להשתמש בהם, ובשימוש של ביזיון ממידת חסידות יש ענין להחמיר. 

[מקורות: שולחן ערוך, יו"ד סימן רעו ס"ו. גנזי הקודש פרק ז, ובהערה יא]. 

מאת הרב אביאור אברהם יפרח שליט"א, מורה צדק בבית ההוראה של הגאון הרב אופיר מלכא שליט"א.

 

להמשך קריאה
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו
שידור חי