ונשמרתם: יותר מ-1,500 ילדים נפגעים מדי שנה בתאונות דרכים
(צילום: Vladeep, shutterstock)

חדשות בארץ

ונשמרתם: יותר מ-1,500 ילדים נפגעים מדי שנה בתאונות דרכים

יותר מ-15,000 אלף ילדים נפגעו בעשור האחרון בכבישים, 100 מהם נהרגו ו-483 נפצעו קשה. מנכ"ל 'אור ירוק': "משרד התחבורה חייב לשים את צמצום היפגעות ילדים בראש סדר העדיפויות"

מאיר פרץ
הוספת תגובה
ונשמרתם: יותר מ-1,500 ילדים נפגעים מדי שנה בתאונות דרכים
(צילום: Vladeep, shutterstock)
אא

מכת תאונות הדרכים לא מפסיקה להלום במאות ישראלים מדי שנה, כאשר השנה האזרחית החולפת הייתה מהקשות שהיו בעשורים האחרונים. חלק לא קטן מן הנפגעים בתאונות הדרכים הם ילדים, כלומר שכבת הגיל בין גיל 0 ל-14, כאשר לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שריכזה עמותת 'אור ירוק', 1,588 ילדים בגילים הללו נפגעים בכל שנה בממוצע בתאונות דרכים כאשר הם נוסעים ברכב - יותר מארבעה ילדים בכל יום בממוצע.

מניתוח הנתונים של 'אור ירוק' עולה כי בעשור האחרון - משנת 2015 עד אוקטובר 2024 -נפגעו 15,884 (!) ילדים בתאונות דרכים כאשר נסעו ברכב הפרטי, 100 (!) ילדים נהרגו ו-483 ילדים נפצעו קשה. היפגעות ילדים עד גיל 14 כנוסעים ברכב הפרטי מהווה את סוג הפגיעה המרכזית והמצויה ביותר בתאונות דרכים - 69% מהילדים - הרבה יותר מאשר פגיעות ילדים כהולכי רגל או דוגמות אחרות.

כאשר בוחנים את הנתונים בפילוח לערים וישובים עולה כי 6,974 ילדים נפגעו בתאונות דרכים כאשר נסעו ברכב בתחום העירוני, כמעט מחצית ממספר הילדים שנפגעו.

ע"פ הנתונים, עשרת הערים עם מספר הילדים הנפגעים הגבוה ביותר בעשור האחרון, כאשר אותם ילדים היו נוסעים ברכב, הן: ירושלים, בה נפגעו 951 ילדים; חיפה, 378 ילדים; באר שבע, 307 ילדים; תל אביב-יפו, 244 ילדים; אשקלון, 221 ילדים; אשדוד, 211 ילדים; נתניה, 185 ילדים; חדרה, 182 ילדים; פתח תקווה, 179 ילדים; העיר חולון סוגרת את הרשימה עם 133 ילדים שנפגעו בעשור שחלף.

עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת 'אור ירוק', קרא לאחר פרסום הנתונים: "43 ילדים נהרגו בתאונות דרכים בשנת 2024 - וזו הייתה אחת השנים הקטלניות ביותר. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים לשים את צמצום היפגעותם של ילדים בתאונות דרכים בראש סדר העדיפויות, ולייצר תכנית רב שנתית הכוללת את הגברת המודעות לחגירת חגורות בטיחות בקרב הילדים וההורים, ריסון ומיתון תנועה באזורים שיש בהם ריבוי של ילדים והגברת האכיפה כנגד מי שמסיע נוסעים לא חגורים. חיוב ועידוד שימוש במערכות בטיחות אשר לא מאפשרות נסיעה, כאשר אחד מהנוסעים לא חגור, יכולות לעשות את ההבדל ולהוות מעטפת חשובה וכלי יעיל לצמצום היפגעותם של ילדים. במקביל, המחויבות שלנו כהורים היא לעשות הכול כדי לשמור על החיים של הילדים שלנו ולכן חשוב מאוד לחגור אותם בכל הנסיעה, אפילו הקצרה ביותר".

בעמותת 'אור ירוק', הנלחמת בתאונות הדרכים כבר שנים רבות, גם שיתפו כיצד מומלץ להושיב את הילד באופן הבטוח ביותר ברכב, ואילו תקיימו את זה - תזכו במצוות "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם", כנראה בהידור: תינוק עד גיל שנה חייב תמיד לשבת במושב בטיחות כשפניו נגד כיוון הנסיעה. אם מושב התינוק מותקן ליד הנהג, יש לוודא שכרית האוויר מנותקת. אם התינוק יושב במושב האחורי, עדיף למקם את מושב הבטיחות בכיסא האמצעי. פעוטות מגיל שנה ועד גיל ארבע יכולים לשבת במושב בטיחות מותאם עם רצועות פנימיות עם כיוון הנסיעה. ילדים מגיל 4 ועד לגובה של 145 ס"מ, חייבים לשבת על מושב מגביה (בוסטר), המאפשר לחגורת הרכב להתמקם בצורה נכונה, בטיחותית ונוחה על הגוף.

להמשך קריאה
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו
שידור חי