רץ בוואטסאפ
היכן הכי בטוח לשבת במטוס? מחקר מקיף שערך מגזין TIME, שניתח תאונות טיסה בארצות הברית בין השנים 1985-2000, מצביע על תשובה מפתיעה: הסיכוי להינצל בתאונת מטוס גבוה משמעותית בחלקו האחורי של המטוס.
הנתונים מראים כי שיעור התמותה בקדמת המטוס עומד על 38%, במרכזו על 39%, ואילו בחלקו האחורי יורד ל-32%. המושב הבטוח ביותר נמצא באזור האמצעי של החלק האחורי, עם סיכויי תמותה של 28% בלבד.
"הרעיון שיש מושב בטוח יותר אינו מיתוס," מדגיש חסן שהידי, נשיא קרן בטיחות הטיסה. "אבל הכל תלוי בסוג התאונה," מוסיף ד"ר אד גאליה, מומחה לפינוי חירום. לדבריו, המפתח להישרדות הוא המרחק מיציאת החירום - נוסעים היושבים עד חמישה מושבים ממנה נהנים מסיכויי ההישרדות הגבוהים ביותר.
הגורם המבני החשוב
ג'פרי תומאס, מייסד Airline Ratings, מצביע על גורם קריטי נוסף: "קופסת הכנף", האזור שבו הכנפיים מתחברות לגוף המטוס, היא החלק החזק ביותר מבחינה מבנית. "רוב המטוסים מתפרקים לפני או אחרי הכנפיים," הוא מסביר. "במקרה של התרסקות, זהו האזור השורד ביותר."
המומחים מציעים מספר כללים להגדלת סיכויי ההישרדות:
1. בחרו מושב במרחק של עד חמישה שורות מיציאת חירום
2. הקשיבו לתדריך הבטיחות והכירו את מנגנון חגורת הבטיחות
3. שמרו על נעליים במהלך ההמראה והנחיתה
4. זכרו את מספר השורות ליציאה הקרובה למקרה של עשן
5. השאירו חפצים אישיים מאחור בזמן פינוי
"הבעיה הגדולה ביותר היא התנהגות הנוסעים," מתריע תומאס. בתאונת אארופלוט ב-2019, שבה נספו 41 מ-78 הנוסעים, רבים התעכבו בגלל נוסעים שאספו מזוודות. "זו התנהגות שצריכה להיות מוגדרת כעבירה פלילית," הוא טוען.
למרות החששות, רוב תאונות המטוס אינן קטלניות. מאז 1988, מטוסים מתוכננים לעמוד בלחץ של עד פי 16 מכוח הכבידה, מה שמגביר משמעותית את סיכויי ההישרדות. בנוסף, מטוסים מתוכננים לאפשר פינוי מלא תוך 90 שניות, גם כשחצי מהיציאות אינן שמישות.
"בטיחות מתחילה בבחירת חברת התעופה," מדגיש תומאס. "חברות המשלמות משכורות גבוהות מושכות את הטייסים הטובים ביותר. אל תתפשרו על תקנים מינימליים - בחרו בחברה המציבה את הבטיחות בראש סדר העדיפויות."