התשובה שתפתיע אתכם: כשמדפסת עובדת בשבת: מותר או אסור?
(צילום: Mayuree Moonhirun/צילום מסך מתוך עמוד היוטיוב הלוויין של מרן - דר וסוחרת/shutterstock)

הלכות שבת

מותר להשתמש במדפסת אוטומטית העובדת בשבת?

תשובת מרן הראשון לציון הגאון הרב יצחק יוסף על סוגיית ההדפסות האוטומטיות בשבת – ומה ההשוואה לשעון שבת

עידו לוי
הוספת תגובה
התשובה שתפתיע אתכם: כשמדפסת עובדת בשבת: מותר או אסור?
(צילום: Mayuree Moonhirun/צילום מסך מתוך עמוד היוטיוב הלוויין של מרן - דר וסוחרת/shutterstock)
אא

לכבוד היקר והנעלה, שלום רב.

מה ששאל אודות מי שנתן הוראה במחשב למדפסת להדפיס ביום שישי, אך הדף לא יצא מהמדפסת ורק בשבת הודפס – האם מותר להשתמש בדף שהודפס בשבת?

הנה, כיוון שעיקר המלאכה, שהיא הוראת ההדפסה במחשב, נעשתה ביום חול (ביום שישי), אין בכך חשש חילול שבת. הטעם לכך הוא שההדפסה מתבצעת מאליה, והדבר דומה להפעלת שעון שבת למוצרי חשמל, אשר מותר להשתמש בהם בשבת. אף על פי שהם נדלקים ונכבים בשבת על ידי שעון שבת, הכל מקילים בכך.

למדנו מהפסוק "לא תעשה כל מלאכה", שהאיסור חל על עשיית מלאכה בפועל בשבת, אך אין איסור אם המלאכה מתבצעת מאליה. אדם אינו מצוּוה על שביתת כליו.

דברי הפוסקים בנושא:
בשו"ת אגרות משה כתב שאין להתיר בישול בשבת על ידי שעון חשמלי שתוכנן לכך מערב שבת, משום ש"באמצעות שעון כזה ניתן לבצע את כל המלאכות בשבת, ואף בבתי חרושת, ואין לך זלזול בשבת גדול מזה". כלומר, יש לחשוש לזלזול בשבת גם כאשר מדובר בשעון המכוון מערב שבת.

עם זאת, קשה לדמות זאת למקרה שלנו, שהרי גם הרמ"א, אשר חושש לזילות השבת, פסק שמותר להעמיד כלי משקולת מערב שבת, אף שהוא משמיע קול להודיע השעות בשבת. הטעם לכך הוא שהכול יודעים שהכלי הועמד מאתמול. ובאופן דומה, הכול יודעים שהפעלת שעון שבת נפוצה ומוכרת.

גם בשו"ת יביע אומר העיר על דברי אגרות משה:
במחילת כבוד תורתו, מעשים שבכל יום מוכיחים שאין חוששים לזילות השבת בגרמא. ומה בין הבערה וכיבוי לבישול? הרי הכול דבר אחד. בעל כורחך, הטעם לכך הוא שהתורה אסרה עשייה ישירה של מלאכה, אך גרמא מותרת, ומה שכתב שמדובר בכלל איסור "אמירה לעכו"ם" – אין הדבר נכון.

הרי בנוגע לדליקה אסור לומר לעכו"ם לכבותה, אך גרם כיבוי מותר אפילו לישראל. יתרה מזו, רוב הראשונים סבורים שגרמא בשבת מותרת אף שלא במקום הפסד. לכן, אין להוסיף גזרות חדשות, וכל עוד מצד הדין הדבר מותר – אין לאוסרו.

דחיית הטענה להוספת גזֵרות:
עוד כתב באגרות משה שאילו דבר זה היה מצוי בזמן חז"ל, היו אוסרים אותו – אך טענה זו אינה מחוורת. הנה הגאון רבי יוסף חיים בספר ידי חיים כתב:
"ואין לומר שאילו היה דבר זה בימי חז"ל היו גוזרים עליו ואוסרים אותו. שהרי החכמים הראשונים, שהייתה להם סמכות לאסור את המותר בגזֵרה, אינם מצויים עתה בזמננו. לכן, אין בכוחנו לאסור את המותר, אפילו אם הוא דומה לדבר שגזרו עליו חז"ל".

מסקנה:
לעניות דעתי, אמינא ולא מסתפינא, שמדובר כאן בהיתר גמור, ואין לחשוש לדעות האוסרות.

-המאמר נלקח ממגזין ערוץ 2000 בשם מרן הראשון לציון הגאון הרב יצחק יוסף-

להמשך קריאה
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו
שידור חי