חדשות בארץ
מכת תאונות הדרכים ידועה לכל, אבל לרוב, המספרים הגבוהים לא ידועים לציבור, ששקוע בחיי היום-יום. אולם כאשר מסתכלים על הנתונים בפרק זמן ניכר - אף אחד לא מפספס את המחיר הנורא שאנו משלמים בתאונות הדרכים.
לפי נתוני עמותת 'אור ירוק', המבוססים על הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, 81 בני אדם נהרגים בתאונות דרכים בצמתים בכל שנה בממוצע - 807 בעשור האחרון. לפי פילוח הנתונים, 8,794 בני אדם נפגעים בתאונות דרכים בצמתים בכל שנה בממוצע, כלומר כמעט 90,000 (!) בעשור, מהם 635 פצועים קשה - בכל שנה.
בירושלים, בירת ישראל, נרשם השנה מספר עגום של תשעה הרוגים בתאונות דרכים בצמתים - הנתון הגבוה ביותר בעשור האחרון. בכל העשור כולו 36 נהרגו בירושלים בצמתים, ו-558 נפצעו קשה.
עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת 'אור ירוק', אמר לאחר פרסום הנתונים: "צומת הוא מפגש דרכים המצריך קשב רב ותכנון נכון של הנהיגה. החיבור בין מספר כבישים ורחובות מעלה את הסיכון לטעות וכך גם הסכנה להיפגעות בתאונת דרכים. על הנהגים ושאר משמשי הדרך לגלות קשב, ערנות ויכולת לקרוא את מפת הסכנות. בנוסף, כדי לצמצם את הסכנות לטעות בצומת נדרשת תשתית דרך סלחנית, כזאת שתפצה על טעויות הגורם האנושי או תמנע אותן. לכן יש למפות את הצמתים האדומים בכל עיר ועיר ולשפר בהם את התשתית, זו האחריות של ראשי וראשות הערים. בנוסף, יש להגביר את המודעות והאכיפה באמצעות מצלמות רמזור בולטות ומשולטות אשר ירתיעו נהגים מלחצות צומת באור אדום".
ב'אור ירוק' קראו לרשויות העירוניות לקחת אחריות ולטפל בסכנה: "שיפור תשתית הצומת תסייע להגביר את הבטיחות בו ולצמצם את מספר התאונות והנפגעים: התקנת מעגל תנועה בצומת תסייע לריסון מהירות הנסיעה ותאפשר להולכי הרגל לחצות את הכביש בשני מעברי חציה קצרים במקום באחד ארוך המסכן אותם. הוספת רמזור בצומת המחייב עצירה מוחלטת תאפשר מעבר בטוח להולכי הרגל. על ראשי הערים והרשויות לוודא שהצמתים מוארים היטב על מנת לאפשר לנהגים וליתר משתמשי הדרך ראות טובה גם בשעות החשכה, כדי שיוכלו להבחין בנהגים האחרים, בהולכי הרגל וברוכבי האופניים. על הגורמים האחראיים לוודא כי בקרבת הצומת קיים שילוט המתריע בפני הנהג על התקרבות לצומת".